Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hur lagrar ni era bilder?, avd Ordning o Reda
          Bee
          Inlägg 29-08-2007, 10:05
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem sedan:
          27-01-2006
          Medlem nr: 7 002



          Hur lagrar ni era bilder? Jag har tagit en hel del bilder på mina nya blommor under hela växtsäsongen och det börjar bli lite bökigt att få ordning på dom.
          Min tanke är att kanske ha en folder som heter "Rosor" och sen underfoldrar med resp ros och på så sätt få alla bilderna på samma ros så jag kan se utvecklingen.
          Sen en folder med "Perenner" och underfoldrar med resp växt.
          Kan det vara ett görligt sätt? Eller blir lite av "mycket skrik för lite ull"?
          Hur gör ni?


          Edit: Jag menar bilderna jag lagrar på min dator, inte de som läggs i album på nätet.

          Redigerat av Bee: 29-08-2007, 10:06


          --------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3
           
          Citera
          niklaswik
          Inlägg 09-09-2007, 19:00
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 809
          Medlem sedan:
          28-09-2004
          Medlem nr: 4 547



          Gör så som du sa. Om du vill ha det sorterat så. smile.gif Själv lägger jag allt efter datum.


          --------------------
          //Niklas
           
          Citera
          Krolliljan
          Inlägg 09-09-2007, 19:09
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 10 192
          Medlem sedan:
          20-05-2007
          Medlem nr: 10 539



          Jag har jättemånga mappar. Odling, liljor, gräs, o s v .
          Men det har blivit många i varje mapp också. Jag snor gärna din idé om undermappar.
          Det enda jag riktigt sorterat är mina trädgårdsbilder där jag lagt dem i ordning så att jag kan se hur det skiftar på olika ställen i trädgården under växtsässongen.


          --------------------





           
          Citera
          taiyo
          Inlägg 09-09-2007, 19:28
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 42
          Medlem sedan:
          08-09-2007
          Medlem nr: 12 394



          Om du mest fotar växter osv och huvudsyftet med sorteringen är att du vill kunna hitta dem lätt, så låter din variant bra! Själv fotar jag väldigt mycket och allt möjligt, så jag har sorterat efter datum och sedan något ord som beskriver vad som finns i mappen.
           
          Citera
          Alba
          Inlägg 10-09-2007, 11:26
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 11 250
          Medlem sedan:
          30-08-2006
          Medlem nr: 8 513



          Bra tråd !

          Jag har samma fundering över hur man bäst sorterar sina bilder i datorn.

          Jag har döpt mappar och på en del har jag undermappar.

          En mapp som beskriver ombyggnad av stugan har jag i datumordning.

          Digitalfoto är ganska nytt för mig så jag är intresserad att få många fina tips.

           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 10-09-2007, 22:17
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          Jag lägger dom i mappar som jag döper till tex vinterbilder, insekter, vovven osv. Många mappar blir det och mappar i mapparna oxå.


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          Dito Verde
          Inlägg 10-09-2007, 22:28
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 696
          Medlem sedan:
          20-07-2007
          Medlem nr: 11 610



          Men har ni bara bilderna i datorn eller har ni någon säkerhetskopia på skiva?
          Jag börjar bli orolig för en ev krasch. Har inga säkerhetskopior.
          Peggy
           
          Citera
          Pirum
          Inlägg 10-09-2007, 23:34
          Länk hit: #8


          Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem sedan:
          15-04-2005
          Medlem nr: 5 448



          På datorn har jag en salig röra...lagrar det mesta i datumordning, skapar en ny folder varje gång jag tankar över bilder. Men det är ju så sablans många bilder att man inte orkar gå igenom alla smile.gif

          Jag har säkerhetskopior, på senare tid ofta på DVD, men ibland slänger jag över en del på CD också - vet inte riktigt vilka som håller längst. Jag tror dock CD faktiskt...både DVD och CD ska lagras mörkt. Lagrar inte alla bilder på DVD/CD, men de viktiga - som jag tycker.
          Sen har jag en del bilder på nätet också, men, de är ju oftast i lägre upplösning så dem räknar jag inte riktigt som backup.

          Har ambitioner om att få fler foton utskrivna, nu börjar ju priserna sjunka. Roligt att ha dem i 'riktiga' album också.

          Att lagra enbart på hårddisk känns riskabelt, en del köper USB-hårddisk som "backup", men, vad händer om man har båda inkopplade och blixten slår ut allt? Eller om hunden river bordet och både dator och hårddisk rasar i golvet? Ok, man kan inte gardera sig mot allt, men jag har viktiga foton på DVD och CD, och jag har dem både här och hos mina föräldrar - paranoid? Tja, det kan ju brinna, jag tycker foton är viktiga, och risken att det brinner i två hus samtidigt är nog minimal smile.gif


          Redigerat av Pirum: 10-09-2007, 23:36


          --------------------
          zon2.5
           
          Citera
          KURT
          Inlägg 11-09-2007, 05:35
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 34



          En hårddisk som finns på annan plats borde vara det bästa. Kolla gärna på Fotosidans forum, där finns det många förslag på backuplösningar, och på hur man håller ordning på sina bilder.
           
          Citera
          vickeva
          Inlägg 11-09-2007, 06:20
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 1 429
          Medlem sedan:
          14-10-2003
          Medlem nr: 2 441



          Jag har alla mina bilder datumsorterade, en mapp för varje år, en för varje månad där i och sedan antingen i olika datummappar, eller i tema om jag tagit mycket bilder. Ett tips är att använda gratisprogrammet Picasa, när man sedan ska leta rätt på bilder, för det kan vara jobbigt när man ska öppna alla dessa mappar.
          Jag säkerhetssparar allt jag gör på min dator (nästan i alla fall). Till detta har jag en liten usb-hårddisk som får plats i handväskan. Jättepraktisk, har kostat en knapp tusenlapp.



          --------------------
           
          Citera
          Alba
          Inlägg 11-09-2007, 13:16
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 11 250
          Medlem sedan:
          30-08-2006
          Medlem nr: 8 513



          Jag googlade på Piacas och då står det så här:

          Picasa När du installerar Picasa börjar programmet jobba direkt med att organisera alla bilder du har på hårddisken efter datum i samlingen "Mappar på disk". ... ohmy.gif

           
          Citera
          Piccante
          Inlägg 11-09-2007, 13:34
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem sedan:
          02-01-2006
          Medlem nr: 6 891



          Jag började väldigt ambitiöst att tanka över bilder från kameran och lägga bilderna i undermappar som är sorterade efter år och månad. Nu på senare tid har jag börjat tänka om g.gif kanske inte var så praktiskt ändå? Jag är med på en del forum och maillistor, typ naturforum och sådant. En hel del bilder jag tar är för att kunna fråga folk om hjälp med identifiering och liknande. Nu är det inte så lätt att hitta just den blomman eller skalbaggen jag behöver fråga om när den ligger bland tusentals kort, hur minns man vilken månad man tog just den bilden. Funderar på att organisera om så att semesterbilder ligger efter år och månad men andra bilder efter kategori som typ växter, trädgård, djur etc.


          --------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!
           
          Citera
          Netha
          Inlägg 11-09-2007, 20:44
          Länk hit: #13


          Gäster






          Jag sparar mina i mappar... t.ex Familjebilder, där jag har undermappar för oss två, varje barn/ m fam
          annan släkt och grannar
          Djur och Natur.. undermappar, Natur, Djur, Fåglar, Småkryp, Larver, Himlar
          Växter... Träd, Buskar, Blommor
          Bilder i och kring bostaden
          Resor

          Eftersom bilderna har info med sig ang tid och datum det togs om man pekar på dem,
          så behöver jag inte skriva något för varje. (liiiite lat är jag nog tongue.gif )
           
          Citera
          grycken
          Inlägg 12-09-2007, 09:22
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 300
          Medlem sedan:
          10-05-2005
          Medlem nr: 5 741



          Jag brukar ha en mapp för varje år. I den har jag undermappar beroende på ämne; resor, studiebesök, kolonilotten etc. Men, jag namnger alla bilder. Då går det lätt att söka efter dem på namn i Utforskaren.
           
          Citera
          Eva 33c
          Inlägg 14-09-2007, 22:00
          Länk hit: #15


          Gäster






          Jag sorterar i datumordning. En mapp för året. En undermapp för varje månad. Och ibland någon Tema-mapp, typ Semesterresan, Dansavskutningen osv
          Sen har jag en tid använt Picasa att sortera bilderna med. Och jag är jättenöjd med de rpogrammet. Picasa plockar inte om några bilder på datorn, utan listar bara dina mappar efter det datum du skapat dem. Jag har valt att bara låta Picasa sortera den mapp jag kallar Foton. Sedan kan man skapa Album och plocka in bilder efter något tema. MEN orginalbilden varken flyttas eller kopieras genom detta. Albumen innehåller helt enkelt "länkar" till dina bilder. Det gör att samma bild kan förekomma i flera album utan att du för den skull belastar minnet med flera kopior. Raderar man en bild i ett Album så finns orginalbilden fortfarande kvar i sin mapp. Jag har tex ett album för Perenner, Rosor Sommarblommor Miljöer osv. En lättanvänd sökfunktion i programmet gör att det är jättelätt att hitta en bild man söker. Det finns säkert fler finesser också som jag inte klurat ut än. En finess är också att programmet är GRATIS smile.gif
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 18-06-2024, 10:41
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon