Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hjälp med att identifiera växter
          Yeltzin2
          Inlägg 29-06-2018, 21:59
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem sedan:
          24-06-2018
          Medlem nr: 87 715



          Hej. Nytt hus sedan ett år och trädgården var enligt grannarna väldigt välplanerad tills förra ägarna kom, och sedan helt förvildad.. Nu försöker jag fixa till allt, men jag vet inte riktigt vad allt är.. Så om ni kan hjälpa mig med att klura ut några av sakerna vore jag tacksam.. Vet man vad det är så vet man vad man ska göra.. Bor i Halmstad (växtzon 1?)

          1. En rosenbuske?? Den har nämligen två olika sorters blommor på samma buske. röda rosor från en ung gren, och vita blommor på övriga.. Det växer även en del bär som ser ut som ruttna nypon.



          2.
          En klängväxt som jag inte vet ifall den överlever trädäcksbygget, men gärna vill ha en ny av annars..
          Lite kraftigare stam första decimetern, och så finns det en del omogna bär(?) just nu.. växer väldigt snabbt..







          3. En buske som jag inte vet ifall den är planterad eller vildvuxen.. Funderar på att ta bort den, men vill veta vad det är för säkerhets skull..



          4. Ser ut som en klängväxt på bilden, men det är det inte då den inte har några hullingar eller slingrar sig. Det kan vara så att den växt såhär för att leta fram till ljuset (var igenväxt innan av kaprifol), men är väldigt osäker.



          5. Det här lilla miniträder står på framsidan där det inte passar med några större saker, och jag undrar därför vad det är och hur stort det kan tänkas bli.. Det börjar komma bär/blommor nu som ni ser på den dåliga bilden..





          Tackar i förväg för eventuella svar.. smile.gif
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 29-06-2018, 22:04
          Länk hit: #2


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Ettan är en rosenbuske ja, eller snarare två olika som växer intill varandra. Trean är en rödbladig hassel. Fyran påminner lite om något slags oxbär men där är jag osäker. Övriga skall jag fundera en stund på.
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 30-06-2018, 06:16
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Rosen på bilden är troligen en Flammentanz, alltså det som återstår av växten. Många rosor är ympade och ibland börjar de skjuta rotskott från ympunderlaget, kallas vildskott. Tar man inte bort vildskotten kommer de att konkurrera ut ädelrosen så småningom vilket antagligen har skett här. Vanliga ympunderlag är vildrosor som Rosa canina eller Rosa multiflora. Inte mycket som återstår av den ursprungliga röda rosen, jag skulle ta bort hela busken.

          Redigerat av Gunilla T: 30-06-2018, 06:17
           
          Citera
          Yeltzin2
          Inlägg 30-06-2018, 10:44
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem sedan:
          24-06-2018
          Medlem nr: 87 715



          Ah tack.. hade en känsla av att det kunde vara så, men att googla på "rosor olika blommor" var hopplöst.. träffarna handlade aldrig om detta.. smile.gif
           
          Citera
          Stefan A
          Inlägg 02-07-2018, 21:59
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 232
          Medlem sedan:
          28-08-2007
          Medlem nr: 12 255



          Hej! Femman är amerikanskt blåbär.
           
          Citera
          Yeltzin2
          Inlägg 05-07-2018, 20:56
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem sedan:
          24-06-2018
          Medlem nr: 87 715



          Ja det är det!
          Tack!

          Bären börjar få färg nu och är blå som blåbär...
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 18-04-2024, 04:44
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon