Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Beskära bigarråträd?
          Stump
          Inlägg 07-08-2018, 10:19
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem sedan:
          07-08-2018
          Medlem nr: 88 008



          Om jag sågar ner en stor gren på mitt bigarråträd nu, kommer det att ta flera år innan jag får bigarråer igen då? Jag har hört att man inte kan beskära stenfruktträd alls till att man gör som med vilket fruktträd som helst. Mitt bigarråträd är så stort att vi inte har en chans att nå bigarråerna och jag skulle vilja sänka det lite.
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 07-08-2018, 10:22
          Länk hit: #2


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Om du tar ner en gren så kommer du ju fortfarande få bär på resten av trädet. Men gör det riktigt, se till att du inte får fläkningar i barken när grenen faller och lägg snittet precis där det skall vara utanför grenkragen.
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 07-08-2018, 10:25
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Nån enstaka gren kan man ta bort på sötkörsbär men man kan inte kapa ner en massa grova grenar som ex. äpple kan klara (men de gillar det inte heller) + trädet kommer ju inte få lägre grenar så når du inte idag lär du inte nå i framtiden heller även om du skulle kapa en massa. Ofta är det bättre plantera ett nytt bigarrå/sötkörsbärsträd som blir mindre och sedan om några år när det vuxit till sig ta bort hela stora körsbärsträdet. Har ett jätteträd som mera får vara en prydnadsväxt för man kan bara nå en gren lite grann så vi kommer plantera ett buskkörsbär el liknande på annat ställe i trädgården som lättare går att skörda.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Stump
          Inlägg 07-08-2018, 11:38
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem sedan:
          07-08-2018
          Medlem nr: 88 008



          Det jag har fått veta är att trädet kan blöda ihjäl om man sågar i det.
          Min tanke är att såga ner det som nu är toppen och låta en annan lämplig gren bli topp, längre ner. Då hoppas jag att trädet ska vilja sätta fler bigarråer på de grenar som blir kvar, vilka ju är längre ner. Men det är en rejäl gren som ska av då!
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 07-08-2018, 11:58
          Länk hit: #5


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Toppen är inte en gren och kan inte sågas av på ett bra sätt. Det kommer gå röta i stammen, trädet blir instabilt och det blir bara skräp av alltihop. Bättre att ta bort hela trädet i såna fall och plantera något svagväxande dvärgträd eller buske.
           
          Citera
          Stump
          Inlägg 07-08-2018, 12:21
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem sedan:
          07-08-2018
          Medlem nr: 88 008



          Ah... Å. Hm. Ja, jag kanske ska kolla efter något annat ställe att sätta ett nytt träd på då så länge. Tack!
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 18-04-2024, 01:39
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon