Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Braskamin
          BigDaddy
          Inlägg 10-10-2011, 16:36
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 619
          Medlem sedan:
          06-08-2009
          Medlem nr: 25 317



          Hej
          Kom på väldigt hastigt att vi vill ha en braskamin & gärna redan nu i höst. Där är jag & min sambo ense, men inte om mkt mer. Som vanligt.

          Vi är inte alls insatta i vad som är bra, modernt. För & nackdelar etc. Så allt kan ändras.
          Jag är mest inne på en täljstenskamin medan sambon min mer gillar de där vita mursten el vad det kan vara gjorda av.

          Jag skulle vilja veta för & nackdelar med de båda. Vad ni tycker & då inte bara effektivitet utan även estetiskt vad ni tycker. Miljön vi har är relativt modernt, el ska bli iaf. Inte så högt i tak.

          Jag har sett en som dels hade ficka för vedträn under sig vilket jag gillar. Den hade också ett fack ovan sig med skjutbar glas framför där man kan värma bullar & annat. Det var ngt jag gillade.
          Modellen var relativt massiv i täljsten & skulle hålla värmen upp till 8tim vilket känns ganska lagom. Vill gärna att det ska hållas rätt länge.

          Den modellen sambon min gillade var vit, traditionslik, i mursten el vad det är. Dock skulle den hålla värme upp till ytterligare några timmar mer.

          Lite frågor då:

          1. Vilken av dessa modeller gillar ni mest? Tror de ligger i samma prisklass.

          2. För & nackdelar med dem?

          3. Jag tycker inte de vita är fula utan de ser bra ut med. Jag funderar bara på så vi inte tar ngt som är omodernt. Visst är det en klassisk modell men jag är osäker på om vi tar den vita att vi ångrar oss senare. et tror jag inte vi gör med täljsten men som sagt, jag & sambon är inte ense helt.

          4. Jag trodde täljssten var det som häll värmen längst så blev idag förbryllad när säljaren sade att den andra i mursten höll längre. Är det för att det var mer stenyta kanske på den?

          5. Min sambo gillar inte röret på de med täljsten. Går de att bygga in på ngt sätt el strömmar det ur varmluft ur det? Vi har ingen möjlighet att leda det i ngn vägg.
          Säljaren sade att det ej går men jag ser ju vissa som leder röret i väggen, då borde man rimligtvis kunna bygga en trumma lik väggen runt, el?
          Alt mura?

          6. Där vi tänkt ha kaminen så är det på andra sidan väggen kyl & frys. Är det ngt vi bör tänka på även om kaminen ev inte ligger mot väggen?
          Enl. säljaren skulle det inte spela ngn roll.

          7. Placeringen på den?
          Sätter vi den i hallen lär, enligt hur jag tänker, värmen sprida sig betydligt bättre till både kök, v-rum medan om vi sätter den i vardagsrummet bakom en vägg hittar värmen nog inte ut. El?
          Vi har en luftvärmepump från imorn från ovan ytterdörren troligtvis som hjälper till & speciellt om kaminen står i hallen så lär det öka spridningen av värmen.
          Dock ser det inte lika mysigt ut & vi vill framförallt ha det varmare i v-rummet.
          Här är jag & sambon eg. inte oense utan vet faktiskt inte hur vi ska ha den.

          8. Hur mkt värme kan en kamin sprida?

          9. Visst ska det vara passande ihop med luftvärmepump? Känns logiskt & är vad jag tror jag läst förr.

          10. Finns det utblås från kaminen som sprider värmen & isf var sitter oftast det?

          11. Vi har inredd källarvåning men kommer sätta den på övre plan där vi oftast är, el än så länge bara är.
          Är det dumt?
          Fast jag tror inte vi ändrar oss här.

          12. Det finns kaminer i plåt för ca 5000 kr, vad är skillnaden utöver utseendet?

          13. Vilket ser bäst ut, ställa kamin med underdel på golvet el skära bort parkett så den står i fas?
          Nu måste vi nog avsett skära bort en yta då vi senare ska lägga nytt golv, men visst borde det vara snyggare att den ligger i fas?

          14. Vilket material ska kaminen stå på? Är ngn typ av sten finast/bäst?

          15. Vi har skitmkt ved & mkt tillgång till det men ingen torr denna vinter. Går det lika bra att elda lastpallar? smile.gif Har fri tillgång på det hur mkt som helst nämligen.

          16. Finns nackdelar med braskamin?

          17. Kan braskaminens värme på ngt sätt påverka luftmiljön? Jag tänker på vinden. Kan det bli mer kondens av detta?

          Massa frågor. Vi har noll koll. Grymt tacksamt om ni vill bena ut lite för oss.

          Såhär ser ungefär min ut förutom att det är utrymme undertill för veden.:
          http://www.google.com/imgres?q=braskamin&a...tx=69&ty=80

          Sambons tanke:
          http://www.google.com/imgres?q=braskamin&a...tx=32&ty=47
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 10-10-2011, 17:17
          Länk hit: #2


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          1. Vilken av dessa modeller gillar ni mest? Tror de ligger i samma prisklass.

          Jag gillar båda, men den vita har lite för mycket glas för min smak. En liten glaslucka framåt är väll trevligt, men egentligen är glas inte speciellt bra. Det blir gärna smutsigt också.

          2. För & nackdelar med dem?

          Täljstenskaminen är lättare att installera, den vita är ju mer eller mindre inbyggd. Sedan finns det naturligtvis andra modeller också.

          3. Jag tycker inte de vita är fula utan de ser bra ut med. Jag funderar bara på så vi inte tar ngt som är omodernt. Visst är det en klassisk modell men jag är osäker på om vi tar den vita att vi ångrar oss senare. et tror jag inte vi gör med täljsten men som sagt, jag & sambon är inte ense helt.

          Täljstenaren ser nog lite modernare ut, men tekniskt är de likvärdiga

          4. Jag trodde täljssten var det som häll värmen längst så blev idag förbryllad när säljaren sade att den andra i mursten höll längre. Är det för att det var mer stenyta kanske på den?

          Desto mer sten, desto mer värmelagring. Jämför vikt! Och se till så golvet håller biggrin.gif

          5. Min sambo gillar inte röret på de med täljsten. Går de att bygga in på ngt sätt el strömmar det ur varmluft ur det? Vi har ingen möjlighet att leda det i ngn vägg.
          Säljaren sade att det ej går men jag ser ju vissa som leder röret i väggen, då borde man rimligtvis kunna bygga en trumma lik väggen runt, el?
          Alt mura?

          Det finns rör som är isolerade och de går att bygga in, men det blir ju ganska klumpigt. Röret släpper ifrån sig mycket värme som annars går ut i skorstenen. Men lägger man handen mot röret efter att ha eldat en stund så blir det ett inbränt handavtryck, har jag märkt, så man får vara försiktig

          6. Där vi tänkt ha kaminen så är det på andra sidan väggen kyl & frys. Är det ngt vi bör tänka på även om kaminen ev inte ligger mot väggen?
          Enl. säljaren skulle det inte spela ngn roll.

          Spelar som sagt ingen roll, väggen får ändå inte bli speciellt varm på grund av brandrisk

          7. Placeringen på den?
          Sätter vi den i hallen lär, enligt hur jag tänker, värmen sprida sig betydligt bättre till både kök, v-rum medan om vi sätter den i vardagsrummet bakom en vägg hittar värmen nog inte ut. El?
          Vi har en luftvärmepump från imorn från ovan ytterdörren troligtvis som hjälper till & speciellt om kaminen står i hallen så lär det öka spridningen av värmen.
          Dock ser det inte lika mysigt ut & vi vill framförallt ha det varmare i v-rummet.
          Här är jag & sambon eg. inte oense utan vet faktiskt inte hur vi ska ha den.

          I hallen är mest praktiskt, då slipper man allt skräp som man drar med sig in med veden. Även aska och sot som blåser in är en faktor att ta med i beräkningen.

          8. Hur mkt värme kan en kamin sprida?

          Nästan hur mycket som helst, beroende på storlek. Det brukar anges kW i annonserna.

          9. Visst ska det vara passande ihop med luftvärmepump? Känns logiskt & är vad jag tror jag läst förr.

          Absolut!

          10. Finns det utblås från kaminen som sprider värmen & isf var sitter oftast det?

          Nej, värmen sprider sig direkt från materialet

          11. Vi har inredd källarvåning men kommer sätta den på övre plan där vi oftast är, el än så länge bara är.
          Är det dumt?
          Fast jag tror inte vi ändrar oss här.

          Bara golvet håller...

          12. Det finns kaminer i plåt för ca 5000 kr, vad är skillnaden utöver utseendet?

          De håller inte värmen lika länge efter att man slutat elda, stenen lagrar värme. Å andra sidan kommer värmen snabbare när man börjar elda i en järnkamin

          13. Vilket ser bäst ut, ställa kamin med underdel på golvet el skära bort parkett så den står i fas?
          Nu måste vi nog avsett skära bort en yta då vi senare ska lägga nytt golv, men visst borde det vara snyggare att den ligger i fas?

          Man måste ändå ha gnisskydd på golvet, det finns speciella mått som är lagstadgade

          14. Vilket material ska kaminen stå på? Är ngn typ av sten finast/bäst?

          Vanlig klinkers funkar fint. Jag har även sett kopparplåt direkt på golvet, och även skiffer förekommer

          15. Vi har skitmkt ved & mkt tillgång till det men ingen torr denna vinter. Går det lika bra att elda lastpallar? smile.gif Har fri tillgång på det hur mkt som helst nämligen.

          Lastpallar och brädor i allmänhet går fint att elda, men det blir snabb eld som inte varar. Det flammar upp och sedan får man snart stoppa in igen. Sedan bör man undvika pallar som är behandlade med kemikalier, om det finns sådana.

          16. Finns nackdelar med braskamin?

          Det smutsar ner en del inomhus

          17. Kan braskaminens värme på ngt sätt påverka luftmiljön? Jag tänker på vinden. Kan det bli mer kondens av detta?

          Elden drar en massa syre när det brinner, så det kommer bli en ökad luftgenomströmning i bostaden. Det skadar inte med en friskluftsventil nära kaminen så man slipper få in en massa kall luft hela tiden. Kondens tror jag inte på, däremot brukar luften bli väldigt torr när man eldar.
           
          Citera
          Cacki
          Inlägg 10-10-2011, 17:37
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem sedan:
          04-11-2005
          Medlem nr: 6 755



          Fråga 12: Mina svärföräldrar hade en i plåt som de var väldigt missnöjda med pga just det Huggis nämnde. En sådan kamin kräver nästan att man är hemma och kan elda mest hela tiden för att hålla någorlunda jämn rumstemperatur. Nu har dom bytt till en täljsten och behöver inte passa alls på samma sätt. (Jag kanske ska tillägga att de bor "långt upp i kalla norr".)


          --------------------
          **Cacki z 3**
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 10-10-2011, 17:45
          Länk hit: #4


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Jag har också en i plåt eller snarare gjutjärn, och den är lite opraktisk. På kvällen eldar man ju, och då blir det nästan för varmt för att man skall kunna sova. Sedan slocknar det gradvis, och fram på småtimmarna är det kallt. Det gäller att gå upp och stoppa i mer ved innan det slocknar helt, för det kan man göra och snabbt somna om. Måste man tända från början tar det såpass mycket tid att man hinner vakna till ordentligt. Jag fick rätt bra rutin på det förra vintern, men det är lite meck.
           
          Citera
          Cacki
          Inlägg 10-10-2011, 18:05
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem sedan:
          04-11-2005
          Medlem nr: 6 755



          CITAT (Huggorm @ 10-10-2011, 18:45) *
          Jag har också en i plåt eller snarare gjutjärn, och den är lite opraktisk. På kvällen eldar man ju, och då blir det nästan för varmt för att man skall kunna sova. Sedan slocknar det gradvis, och fram på småtimmarna är det kallt. Det gäller att gå upp och stoppa i mer ved innan det slocknar helt, för det kan man göra och snabbt somna om. Måste man tända från början tar det såpass mycket tid att man hinner vakna till ordentligt. Jag fick rätt bra rutin på det förra vintern, men det är lite meck.


          Just det där med att stormelda på kvällen känner jag igen. Svärfar eldade på kvällarna tills luften dallrade och det gick sjögång i parkettgolvet och det var rena pinan att vara i deras vardagsrum då....han hade nämligen ingen lust alls att gå upp på natten och slänga in mer ved. wink.gif
          Nä, välj en som håller värmen så länge som möjligt, är mitt råd.


          --------------------
          **Cacki z 3**
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 10-10-2011, 18:13
          Länk hit: #6


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Men frågan är om det finns någon som håller värmen hela natten utan att man har hetseldat kvällen innan?
           
          Citera
          BigDaddy
          Inlägg 10-10-2011, 18:27
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 619
          Medlem sedan:
          06-08-2009
          Medlem nr: 25 317



          Tusen tack för all hjälp. Ett par saker bara jag måste fråga lite till på.

          "Det finns rör som är isolerade och de går att bygga in, men det blir ju ganska klumpigt. Röret släpper ifrån sig mycket värme som annars går ut i skorstenen. "

          Förstod första meningen men det andra, menar du att bygger man in den kan det inte släppa ifrån sig värme till rummet på samma sätt som om det är fritt?
          Isf går ju det alternativet bort direkt självfallet för oss.

          "Elden drar en massa syre när det brinner, så det kommer bli en ökad luftgenomströmning i bostaden. Det skadar inte med en friskluftsventil nära kaminen så man slipper få in en massa kall luft hela tiden. Kondens tror jag inte på, däremot brukar luften bli väldigt torr när man eldar.
          "

          Jag hängde inte med riktigt vad gäller friskluftsventil. Vart ska jag isf ha den?
          Ökad luftgenomströmnin låter annars som en positiv sak, el? smile.gif
          Jag är inte så haj på detta...
          Men att luften blir torr måste ju vara positivt iaf om man går & oroar sig för fukt/kondens-mögel?
          Vi ska inom kort isolera vinden & man hör så mkt om fuktskador på vind när man gör det. Blir luften torr i huset borde det vara bra väl?
          Jag vill gärna att det är en bra sak så jag slipper oroa mig lika mkt för fukten. smile.gif

          Men iaf lär väl ingen avfuktare behövas då om luften blir torr, nu snackar vi inomhus & inte vinden..?


          Tusen tack för ni hjälpt mig med allt.
          Nu får fler gärna skriva vilken av sorterna de föredrar. Kul att veta & enklare att övertala min sambo om fler skriver täljsten. Väljer ni annat håller jag nog tyst om vad ni skriver. wink.gif

          CITAT (Huggorm @ 10-10-2011, 19:13) *
          Men frågan är om det finns någon som håller värmen hela natten utan att man har hetseldat kvällen innan?


          Enl. tjejen i affären fanns det sådana som skulle hålla värmen upp till 15tim, men nu var det ju hon som sålde kaminerna också så kanske kryddade hon ngt.
          Jag är nöjd om de skulle hålla några timmar efter iaf. Vi sover ju inte där kaminen står ändå.
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 10-10-2011, 18:42
          Länk hit: #8


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          CITAT (BigDaddy @ 10-10-2011, 19:27) *
          Tusen tack för all hjälp. Ett par saker bara jag måste fråga lite till på.

          "Det finns rör som är isolerade och de går att bygga in, men det blir ju ganska klumpigt. Röret släpper ifrån sig mycket värme som annars går ut i skorstenen. "

          Förstod första meningen men det andra, menar du att bygger man in den kan det inte släppa ifrån sig värme till rummet på samma sätt som om det är fritt?
          Isf går ju det alternativet bort direkt självfallet för oss.

          "Elden drar en massa syre när det brinner, så det kommer bli en ökad luftgenomströmning i bostaden. Det skadar inte med en friskluftsventil nära kaminen så man slipper få in en massa kall luft hela tiden. Kondens tror jag inte på, däremot brukar luften bli väldigt torr när man eldar.
          "

          Jag hängde inte med riktigt vad gäller friskluftsventil. Vart ska jag isf ha den?
          Ökad luftgenomströmnin låter annars som en positiv sak, el? smile.gif
          Jag är inte så haj på detta...
          Men att luften blir torr måste ju vara positivt iaf om man går & oroar sig för fukt/kondens-mögel?
          Vi ska inom kort isolera vinden & man hör så mkt om fuktskador på vind när man gör det. Blir luften torr i huset borde det vara bra väl?
          Jag vill gärna att det är en bra sak så jag slipper oroa mig lika mkt för fukten. smile.gif

          Men iaf lär väl ingen avfuktare behövas då om luften blir torr, nu snackar vi inomhus & inte vinden..?
          Tusen tack för ni hjälpt mig med allt.
          Nu får fler gärna skriva vilken av sorterna de föredrar. Kul att veta & enklare att övertala min sambo om fler skriver täljsten. Väljer ni annat håller jag nog tyst om vad ni skriver. wink.gif
          Enl. tjejen i affären fanns det sådana som skulle hålla värmen upp till 15tim, men nu var det ju hon som sålde kaminerna också så kanske kryddade hon ngt.
          Jag är nöjd om de skulle hålla några timmar efter iaf. Vi sover ju inte där kaminen står ändå.

          Skorstensröret blir varmt, faktiskt ruskigt varmt. Det värmer rumsluften en hel del. Är röret isolerat värmer det inte så mycket, och den delen av värmen följer med rökgaserna ut i stället. Själva kaminen kommer dock att värma i alla fall.

          Eld som brinner drar en ruskig massa syre, kaminen suger alltså i sig en massa luft. Då sugs ny luft in i rummet genom ventiler utifrån, eller via springor runt dörrar och fönster om det inte är helt tätt. Alltså får man in en massa ny luft hela tiden, luft som är frisk men kall. Därför kan det vara bra att ha en ventil nära kaminen, så den kan suga luft direkt utifrån så att säga, så kyler man inte resten av rummets luft.

          Japp, torr luft är bra, åtminstone till en viss gräns. På vintern är det ofta lite för torrt inne, men på höst och vår är det bra med en kamin som torkar upp lite. Vad gäller vinden så vandrar ju fukt från värme till kyla, det är därför man får kondens på sina kalla glasögon när man går in i värmen. Värme från skorstenen däruppe borde alltså driva ut fukten, om jag inte tänker fel? Jag har bara ett plan, så jag har aldrig ens tänkt på hur det går med vinden rolleyes.gif
           
          Citera
          BigDaddy
          Inlägg 10-10-2011, 19:13
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 619
          Medlem sedan:
          06-08-2009
          Medlem nr: 25 317



          Ok tack igen. Nu börjar jag bli på det klara. smile.gif

          Min modell jag är helt inne på är en modell som heter Contura 650 (täljsten)
          Vart nu lite osäker när jag googlat runt en del.
          Är det en modell som är i pålt med täljstensdelar på sig el en täljstensmodell rätt igenom?

          Läste detta i ett annat forum:

          Framförallt, ta reda på vad som kännetecknas att vara en äkta täljstenskammin och vad som är en täljstensklädd braskammin i plåt...

          ...en plåtbraskammin som Contura 510 eller 550 som man kan välja med olika ytor klädda med täljsten är i princip endast en designfråga. Denna volym/massa med täljsten är inte vad du behöver om du skall uppnå vad du beskriver/menar.

          Antingen väljer du en ren plåtkammin som Contura 510 eller om du vill nå täljstenskamminens fördelar, en modell som Contura 670 där du har en helt annan massa/vikt med täljsten än en en Contura 510 med "täljstensdekor".



          Ngn som dessutom kanske har koll på just den modellen jag kikat på?
          Verkar vara en rätt vanlig modell.
          Jag tyckte denna var den både snyggaste & med bästa egenskaperna.

          Sedan finns tillbehör som kallas "inkl till-luft i platta, till-luftsanslutnin", vad är det?

          Tanten i butiken sade att priset för skorstenen blir 14 000kr ungefär, är det inkl. arbetet tror ni?
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 10-10-2011, 19:25
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          Vad har en kamin i hallen för mysfaktor. Eller ska ni bara ha den för uppvärning för isåfall är det ju funktion före utseende som gäller. Själv tycker jag att man ska kunna ha kaminen även att sitta och mysa framför när det är kulet och mörkt ute så placeringen och utseende blir därför viktigare för mig. Jag gillar den vita helt klart och då i vardagsrummet.
          En fjuttig plåt/järnkamin är inget att ha annat än i sommarstugor.

          Det finns kaminer med inbyggd fläkt. Har haft en sådan och den hämtade luft direkt utifrån genom kanaler under golvet. Vi ledde också kanaler till intilliggande rum som med hjälp av fläkten tillfördes värme. Men eftersom ni har luftvärmepump behövs detta kanske inte.

          Viktigt att ni kollar vad kaminen inklusive skorsten kommer att väga så att golvet håller. Klinker under och runt eller en stor plåt behövs men som sagt det finns regler för hur det ska utformas.

          Vi hade aldrig problem med kondens eller fukt på vår kalla vind.

          Rören inomhus upp till skorstenen är isolerade till viss del när man köper kaminen. Att bygga in rören ytterligare skulle medföra värmeförlust och är alltså inte att rekommendera.

          Butiken där ni köper kaminen kan säkert svara på de flesta av dina frågor. Tänk på att du måste ha byggnadslov för nyinstallation co sen ska sotarn godkänna det hela innan du får börja använda kaminen.

          Jobbet ingår säkert inte utan det får du nog göra själv.

          Redigerat av *Stintan*: 10-10-2011, 19:29


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 10-10-2011, 19:26
          Länk hit: #11


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          CITAT (BigDaddy @ 10-10-2011, 20:13) *
          Sedan finns tillbehör som kallas "inkl till-luft i platta, till-luftsanslutnin", vad är det?

          Tanten i butiken sade att priset för skorstenen blir 14 000kr ungefär, är det inkl. arbetet tror ni?

          Jag gissar att det där tillbehöret är just en friskluftsanslutning, så kaminen inte skall suga luft från rummet. Kan vara bra, men det kräver ju att du har tillgång till yttervägg i närheten av platsen där kaminen skall stå. Man kan även ha en extra pipa i skorstenen och ta friskluft den vägen.

          Jag tror det är ett hyggligt pris för skorstenen om jobbet ingår. är det metallrör då, eller pimpsten?
           
          Citera
          titti49zon6
          Inlägg 10-10-2011, 19:34
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 2 009
          Medlem sedan:
          15-03-2005
          Medlem nr: 5 169



          Om du ska ha en täljstenskamin så tänk på att den väger mycket mer än en gjutjärnskamin. Kanske måste
          du förstärka golvet där den ska stå.
          Har en Contura 550 i gjutjärn i sommarstugan och är nöjd med den ( vi får elda lite mer i den eftersom det är ca 4,5 m takhöjd
          Skorstenen kostar ca 2000:-/m, vi har just kollat eftersom vi funderar på att sätta in en likadan här hemma (det är eksl. montage)


          --------------------
          Glad fd. amatörodlare vid Norrbottenskusten zon 5-6
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 10-10-2011, 19:41
          Länk hit: #13


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Jag tror jag betalade runt 4500kr för hela min skorsten, men då har jag som sagt bara en våning. Den är i pimpsten då, och sotlucka och anslutningsrör ingick. Materialpris då, jobbet gjorde jag själv.
           
          Citera
          BigDaddy
          Inlägg 10-10-2011, 19:41
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 619
          Medlem sedan:
          06-08-2009
          Medlem nr: 25 317



          Ojojoj, nu vart det helt plösligt en massa nya frågetecken. smile.gif
          Göra jobbet sj? Jag klarar inte bygga skorstenar & göra hål i tak mm. Det trodde jag de gjorde om jag betalar.
          Får kolla upp det där.

          http://www.contura.se/Kaminer/Braskaminer/...in-Contura-650/

          Här ser man tillbehör mm.
          Dock i plåt.
          Får snacka med de i butiken lite mer om detta men den där fläkten kan nog vara bra då antar jag.

          Jag vet inte om det är metallrör el Pimprör. Antar att det är metall.

          Funderar på detta jag skrev innan om täljstenen på denna modell kanske är just bara utsmyckning & ingen större effekt för att bibehålla värmen.

          Ojoj, sotare & bygglov. Jösses vad krångligt allt plötsligt vart.
          Har fullt med andra projekt som isolering av vind & renoveringar. Blir det mkt jobb med detta får jag kanske avvakta med braskaminen iaf till nästa år.

          Men jag är oerhört tacksam för all hjälp av er.

          Hon i butik, sade att golv ska hålla för 400kg men självklart ska jag dubbelkolla detta.
          Vore ju trist om det brakar samman.


          Redigerat av BigDaddy: 10-10-2011, 19:43
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 10-10-2011, 19:49
          Länk hit: #15


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Är det källarvåning under kanske du kan förstärka med en pelare rakt under där kaminen skall stå om golvet skulle verka vekt
           
          Citera
          BigDaddy
          Inlägg 10-10-2011, 19:49
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 619
          Medlem sedan:
          06-08-2009
          Medlem nr: 25 317



          Fel av mig. Contura 660 heter den som jag såg i butik för 23 900 kr

          http://www.eldabutiken.se/1/sv/contura/contura-660-t.php

          Redigerat av BigDaddy: 10-10-2011, 19:49
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 10-10-2011, 20:14
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          har nyss satt in en täljsten är mkt nöjd


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          Bengalow
          Inlägg 10-10-2011, 20:38
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem sedan:
          21-06-2009
          Medlem nr: 24 333



          Effektiviteten, d.v.s om kaminen ger mer värme än den tar tillbaka efter eldning, hänger på om tilluften till elden kommer utifrån eller inifrån. Ett MÅSTE är att elden tillförs förbränningsluft utifrån. Förbränning av ved är en "försenad explosion", där värmen ges under någon timme. Skorstenen och inklädnaden i spisen tar upp en del av denna övervärme, men när elden falnat så står du där med en het skorsten, som skall kylas av. Varm luft stiger snabbt, och den ev värme som du fått under eldning, sugs upp som avsvalning i skorstenen. Har du en uteluftkanal in till eldstaden, så kommer också avkylningsluften att tas därifrån. Det är det enda som skiljer en +kamin från en -kamin...! Tro you mi - jag har sålt 100-tals kaminer med gott reultat - och kramar från nöjda kunder!!!Täljsten/keramik/tegel...tja, det är det samma. Uteluft till eldstaden är 99% av effektiviteten.
           
          Citera
          BigDaddy
          Inlägg 10-10-2011, 20:52
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 619
          Medlem sedan:
          06-08-2009
          Medlem nr: 25 317



          Det låter bra. Men hur ser jag i praktiken nu till att jag får detta du säger?
          Vad är det jag ska säga att jag vill ha gjort när jag handlar?

          Då ska jag fråga nu när jag vet vilka modeller vi kollat på. Det är Contura 660 alt. Contura 460.
          Är de bra & kan jag få bra effekt med dessa?
          Ska jag välja fläkt som tillbehör?

          Den i mursten är jag osäker om den kan bli för tung. Ska kolla upp båda men den väger ju nästan 400 kg.
          Den i täljsten, 660, är ju 100kg lättare iaf.

          Och installationen. Jag måste ju ha röret genom taket & vinden. Vad kommer det kosta för mig att få allt installerat i runda slängar?
          Alltså dra röret genom taken & ut. Finns ingen skorsten nu.

          660 kostar 23900 kr
          460 dryga 30 K
          Vart hamnar jag allt som allt med material & arbete?
          I runda slängar. smile.gif
           
          Citera
          Bengalow
          Inlägg 10-10-2011, 21:32
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem sedan:
          21-06-2009
          Medlem nr: 24 333



          Skaffa precis det du tycker ser bäst ut, men för f-n, glöm inte att du måste ha en friskluftsingåmg till eldstaden. Annars kan du glömma allt snack om att få extra värme...Ungefär som att köpa en bil och inte tro att det går åt bensin. Tänk dig för innan du gör ett kosmetikaköp!!!
           
          Citera

          2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 23-04-2024, 16:51
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon