Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Flytta från sin trädgård.., Ta med sig blommor...
          niho
          Inlägg 29-01-2003, 09:52
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 22
          Medlem sedan:
          23-12-2002
          Medlem nr: 503



          Oj då...det tänkte jag inte på att man kanske inte får gräva upp nåt sen man sålt..men man kan kanske göra så att man gräver upp förrän man säljer och planterar i krukor smile.gif Sen kan man ju gräva upp alla lökar på våren när dom blommat...den nya ägaren äger dem ju dem inte FÖRE köpet...eller???? Har någon erfarenhet av en flytt och blommor?
          H:Nina
           
          Citera
          KURT
          Inlägg 29-01-2003, 10:22
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 34



          Man måste komma överrens med den nya köparen om man skall flytta med sig växter, annars ingår de i köpet. På samma sätt som att man inte kan ta med sig delar av huset, oavsett om köparen har sett dem eller ej. Förmodligen borde det inte heller vara något problem att kontakta den nya köparen och berätta vad man vill ta med sig.
          Egentligen så har ju faktiskt inte den nya köparen något alternativ än att acceptera, annars riskerar han ju bara att växten plötsligt dött, innan han flytta in, och det skulle bara skapa mer problem att ha en massa döda växter att göra sig av med.
           
          Citera
          Helen i Skåne
          Inlägg 29-01-2003, 10:32
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 817
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 33



          Jag flyttade från en marklägenhet till hus och tog med mig hela trädgården. Men det var för att de som skulle flytta in efter mig inte ville ha mina växter och inte heller betala något för att överta dem. Så vi var överrens. Ett annat sätt är att prata med de som ska flytta in och bestämma att de hör av sig när de ska gräva upp/göra om i trädgården och göra sig av med växter. Då blir de av med dem och du slipper köpa. Eller så be att få ta sticklingar eller dela perenner, ta frön eller liknande! Det har funkat för mig. Lycka till!


          --------------------

          Vänliga hälsningar Helen i Skåne
           
          Citera
          Berith
          Inlägg 29-01-2003, 11:12
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 18



          CITAT (niho @ 29-01-2003, 09:52)
          Oj då...det tänkte jag inte på att man kanske inte får gräva upp nåt sen man sålt..men man kan kanske göra så att man gräver upp förrän man säljer och planterar i krukor smile.gif Sen kan man ju gräva upp alla lökar på våren när dom blommat...den nya ägaren äger dem ju dem inte FÖRE köpet...eller???? Har någon erfarenhet av en flytt och blommor?
          H:Nina

          Är huset (och trädgården) sålt tillhör växterna den nya ägaren. Om du inte redan sålt kan du ju prata med dom du tänker sälja till att du gärna vill flytta med dej en del växter. Kanske att ni kan komma överens om att dela!

          Du skriver: 'den nya ägaren äger dem ju dem inte FÖRE köpet', nej, såklart, före köpet är han ju inte den nya ägaren. smile.gif

          Liiiite liiiite farligt med Kurts inställning wink.gif 'Egentligen så har ju faktiskt inte den nya köparen något alternativ än att acceptera, annars riskerar han ju bara att växten plötsligt dött, innan han flytta in, och det skulle bara skapa mer problem att ha en massa döda växter att göra sig av med.'

          Hoppas det löser sej, det är ju alltid tråkigt att behöva lämna sånt man tycker om och lagt ner tid på!


          --------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
           
          Citera
          niho
          Inlägg 29-01-2003, 11:43
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 22
          Medlem sedan:
          23-12-2002
          Medlem nr: 503



          Eftersom jag ännu inte har någon köpare kan jag ju gräva upp mina lökar hur mycket jag vill i vår och plantera blommorna i krukor...mina blomkrukor är ju i allafall mina efter köpet också...eller har jag fel?
          H:Nina
           
          Citera
          Berith
          Inlägg 29-01-2003, 11:53
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 18



          Om jag inte är helt fel ute så gäller väl att allt ska vara som vid visningstillfället, om ni inte kommer överens om nåt annat då. Hur det är med lösa krukor vet jag inte riktigt, men dom borde ju inte ingå i det som man inte får ta med. Dom är ju 'bara' dekorationer. Men kolla upp det här så det inte blir några missförstånd som kan kosta mer än det smakar!


          --------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
           
          Citera
          Betty
          Inlägg 29-01-2003, 12:04
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 14



          Klart att du inte har fel, Nina! Din trädgård är naturligtvis din ända tills du har sålt den, självklart!
          Anta att du ska sälja i t.ex. maj. Du/din mäklare, har visning av bostaden och trädgården. Det är då den eventuella köparen ska informeras om vad som ingår i köpet så att han/hon kan ta ställning till "vad dom får för pengarna".


          --------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6



           
          Citera
          Betty
          Inlägg 29-01-2003, 12:06
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 14



          CITAT (Berith @ 29-01-2003, 11:53)
          Hur det är med lösa krukor vet jag inte riktigt, men dom borde ju inte ingå i det som man inte får ta med.

          Naturligtvis ingår inte lösa krukor i köpet!


          --------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6



           
          Citera
          Berith
          Inlägg 29-01-2003, 12:30
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 18



          CITAT (Betty @ 29-01-2003, 12:04)
          Klart att du inte har fel, Nina! Din trädgård är naturligtvis din ända tills du har sålt den, självklart!
          Anta att du ska sälja i t.ex. maj. Du/din mäklare, har visning av bostaden och trädgården. Det är då den eventuella köparen ska informeras om vad som ingår i köpet så att han/hon kan ta ställning till "vad dom får för pengarna".

          Betty, det är inte samma sak att visa sin trädgård som att sälja den! Den vara du ser som spekulant/köpare ska vara den vara du sen betalar för. Men det är ju, som du säger Betty, vid visningstillfället som Nina framför önskemål om vad hon vill ta med.

          Jag försökte söka efter info på nätet men hittar inget som talar om precis hur det förhåller sej. Men varje mäklare vet ju absolut!

          För mej är det lite skillnad på krukor och krukor, små blomkrukor tar man naturligtvis med sej. Men sen finns det ju stoooora odlingar i kruka och då vet jag inte vad som gäller.


          --------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
           
          Citera
          Betty
          Inlägg 29-01-2003, 12:39
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 14



          Självklart vet jag också att visa och sälja inte är samma sak! Du säger att det är vid visningtillfället man framför önskemål om vad man vill ta med sig. Jag skulle hellre säga att det är vid visningstillfället man talar om vad som inte ingår i köpet. Det är ju trots allt säljaren som bestämmer vad han vill sälja! Vad krukor beträffar så hävdar jag bestämt att de inte ingår i köpet, storleken har ingen betydelse! Krukor är inte en del av trädgården!


          --------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6



           
          Citera
          Berith
          Inlägg 29-01-2003, 12:47
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 18



          CITAT (Betty @ 29-01-2003, 12:39)
          Du säger att det är vid visningtillfället man framför önskemål om vad man vill ta med sig. Jag skulle hellre säga att det är vid visningstillfället man talar om vad som inte ingår i köpet.

          Jag är ingen jurist så jag kan varken säga emot eller hålla med! Säger bara hur det var när vi sålde vårt hus, att trädgården skulle lämnas så som den såg ut vid visningstillfället.


          --------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
           
          Citera
          Betty
          Inlägg 29-01-2003, 12:50
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 14



          Du säger att när ni sålde ert hus sades att trädgården skulle lämnas så som den såg ut vid visningstillfället... Vem sa det???


          --------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6



           
          Citera
          Berith
          Inlägg 29-01-2003, 12:54
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 18



          Mäklaren. Men det var på nittitalet så det kan ju vara annat nu...

          (Undrar lite över din ton... Låter lite vass. ohmy.gif )


          --------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
           
          Citera
          Betty
          Inlägg 29-01-2003, 13:01
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 14



          biggrin.gif Inte alls min mening att låta vass! biggrin.gif
          Mäklarens uppgift är att förmedla köpet, säljare och köpare kommer överens om vad som ska ingå. smile.gif


          --------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6



           
          Citera
          Berith
          Inlägg 29-01-2003, 13:11
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 18



          Ok, men jag antar att det måste vara skriftliga överenskommelser.... Antar att du har anknytning till mäklarsidan, återkommer kanske med en annan fråga. sleep.gif


          --------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
           
          Citera
          Betty
          Inlägg 29-01-2003, 13:32
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 14



          Ja, det ska stå i kontraktet.
          Min mäklaranknytning... min syster.


          --------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6



           
          Citera
          Berith
          Inlägg 29-01-2003, 14:05
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 18



          CITAT (Betty @ 29-01-2003, 13:32)
          Ja, det ska stå i kontraktet.

          Här skulle vi kunna gå runt ett varv till men nu släpper jag det här... huh.gif


          --------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
           
          Citera
          Betty
          Inlägg 29-01-2003, 14:11
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 14



          Jag trodde att vi släppte för en halvtimme sen! laugh.gif


          --------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6



           
          Citera
          niho
          Inlägg 20-03-2003, 08:08
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 22
          Medlem sedan:
          23-12-2002
          Medlem nr: 503



          Hejsan!
          Min mäklare sade att det som är mitt får jag ta med mig när jag flyttar, dvs blommorna är mina, alltså får jag ta med dem. Det är ju dock bra att köra med öppna kort så köparen vet det och inte blir negativt överraskad sen.
           
          Citera
          Louise i Götebor...
          Inlägg 20-03-2003, 13:10
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 772
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 35



          Enligt jordabalken tillhör växter på rot fastigheten och nej mäklare vet inte säkert. Ofta inget alls verkar det som...... (självklart inte Bettys syster biggrin.gif )


          --------------------
          Lev väl, Louise
           
          Citera

          2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 04-06-2024, 18:59
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon