Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hur göra med långvariga lusproblem i skolan?
          *Ulrica*
          Inlägg 25-04-2008, 13:16
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 2 292
          Medlem sedan:
          11-07-2007
          Medlem nr: 11 481



          Usch... lite uppgiven... finns det fler skolor där lössen inte går att få bort? På sonens skola har de blivit en följetång...

          Min son fick löss i skolan några veckor efter skolstarten i höstas. Sedan dess har han fått löss ytterligare fem eller sex gånger och larm om "nya" löss har kommit minst varannan vecka från skolan. Vi behandlar och behandlar och kammar och kammar och kontrollerar hela tiden men det känns ju inte som någon idé när det tydligen finns andra föräldrar som inte är lika noga. Hur kan det annars komma sig att de hela tiden kommer tillbaka? Om alla behandlade och kollade sina barn så skulle de väl försvinna.... ?

          Hur löser man detta? Vad kan man ställa för krav på andra föräldrar som har barn på samma skola?

          Har ni någon erfarenhet?
           
          Citera
          KURT
          Inlägg 25-04-2008, 14:05
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 34



          Jag vet att det allt mera förekommer resistenta huvudlöss. Men jag vet inte vilka medel de är restistenta mot och vilken spridning dessa har. Sedan måste familjerna få bra information från skola/vården, hela familjen behöver ju i alla fall kontrolleras regelbundet, om inte också behandlas.
           
          Citera
          Magdis
          Inlägg 25-04-2008, 14:16
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem sedan:
          05-07-2004
          Medlem nr: 4 012



          Jag har hört att det är effektivare att kamma ur och handmörda lössen än att behandla med kemiska medel, stämmer det? Hur är det i så fall med informationen på skolan? Tror en del att de blir av med lössen genom att tvätta med lusmedel en gång så kan de ju fortsätta sprida sig.
           
          Citera
          *Ulrica*
          Inlägg 25-04-2008, 14:23
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 2 292
          Medlem sedan:
          11-07-2007
          Medlem nr: 11 481



          Jodå, information har inte saknats, varken till barnen eller föräldrarna, så det vore inte vara problemet tycker jag.

          Vi har enligt rekommendationer behandlat med lite olika medel varje gång för att undvika det där resistensproblemet. Bland annat ett medel som innehåller en sorts olja vilket inte dödar äggen utan man måste kamma som sjutton för att få bort alla ägg. Men jag tycker att även om de är resistenta så tar man ju bort lössen och äggen mekaniskt genom nogrann kammning.

          Trodde att sonen skulle få löss kanske en gång per år om vi hade maximal otur, inte 5-6 gånger på ett drygt halvår. När jag var liten hade jag inte löss en enda gång...

          CITAT (Magdis @ 25-04-2008, 15:16) *
          Tror en del att de blir av med lössen genom att tvätta med lusmedel en gång så kan de ju fortsätta sprida sig.
          Det är väl troligen så det är. Alla är inte lika trötta på det och därför inte lika nogranna med att kolla eller med att kamma.

          Jag ser framför mej en gammaldags, bastant och sträng sköterska som kommer till skolan och radar upp alla barnen varje morgon för att skicka hem dem som har löss... giggle.gif
           
          Citera
          Cathis
          Inlägg 25-04-2008, 14:28
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 3 545
          Medlem sedan:
          06-03-2007
          Medlem nr: 9 230



          Jadu Ulrica, välkommen i gänget

          Här har vi haft precis samma problem under förra året. Det gick runt i två klasser på skolan.
          Det kom lappar hem var och varannan vecka att det var löss på gång igen. Tre omgångar
          har jag lusbehandlat och en del ännu fler. Till slut fick vi nog, framför allt för att det är väldigt
          jobbigt för barnen att behandlas och kammas och det blir väldigt dyrt i längden också.

          Begär att skolsköterskan ska gå igenom alla barnen i klassen som det gäller, inklusive lärare,
          sen är det bra med ett extra klassmöte där skolsköterskan är med och informerar hur man ska
          göra och visa vad som finns att använda. Detta hjälpte här iaf, lössen har minskat drastiskt.

          Medel som inte gör lössen resistenta är Paranix (finns på apoteket). Funkar kanonbra. En kompis
          har köpt en elektrisk luskamm som tydligen är bra också.

          Lycka till med odjuren tummenupp.gif

          Edit: Stavfel

          Redigerat av Cathis: 25-04-2008, 14:29


          --------------------




           
          Citera
          *Ulrica*
          Inlägg 25-04-2008, 14:44
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 2 292
          Medlem sedan:
          11-07-2007
          Medlem nr: 11 481



          CITAT (Cathis @ 25-04-2008, 15:28) *
          Till slut fick vi nog, framför allt för att det är väldigt
          jobbigt för barnen att behandlas och kammas
          Ja, stackarn, han är riktigt trött på det vid det här laget... inte ens nintendot hjälper...

          CITAT (Cathis @ 25-04-2008, 15:28) *
          Begär att skolsköterskan ska gå igenom alla barnen i klassen som det gäller, inklusive lärare, sen är det bra med ett extra klassmöte där skolsköterskan är med och informerar hur man ska göra och visa vad som finns att använda. Detta hjälpte här iaf, lössen har minskat drastiskt.
          Jag har också tänkt i såna banor men sonens pappa menar att folk skulle tycka att det var integritetskränkande eller nåt. Men uppenbarligen så fixar inte alla föräldrar att ta bort lössen, så vad ska man göra...? Hur var det hos er, tyckte alla att det där med skolsköterskan var ok?
           
          Citera
          Cathis
          Inlägg 25-04-2008, 14:49
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 3 545
          Medlem sedan:
          06-03-2007
          Medlem nr: 9 230



          Ja absolut, jag hörde ingen som var negativ till det. Det var ju inte så att någon eller
          några pekades ut, utan det var information om hur vi skulle bli av det problemet. Alla
          var så otroligt trötta på lössen och uppslutningen var god.

          Men gör gärna så att kolla av läget lite med andra föräldrar och gå ihop och be om
          ett möte, hos oss var det flera föräldrar som "krävde" att något skulle göras.


          --------------------




           
          Citera
          *Ulrica*
          Inlägg 25-04-2008, 14:51
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 2 292
          Medlem sedan:
          11-07-2007
          Medlem nr: 11 481



          Tack Cathis, jag är väl säkert inte ensam om att tycka att det bör räcka med löss nu....
           
          Citera
          Cathis
          Inlägg 25-04-2008, 14:56
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 3 545
          Medlem sedan:
          06-03-2007
          Medlem nr: 9 230



          Det är du säkert inte. Det bästa är ju att man är öppen med det också,
          vi skickade lappar till skolan, en del föräldrar ville att alla i klassen skulle
          få dem också, och talade om att nu är det dags, nu har xx löss igen. Det
          avdramatiserade det väldigt och barnen tyckte till slut inte att det var så
          pinsamt och jobbigt längre.

          Hoppas det löser sig för er del också yes.gif


          --------------------




           
          Citera
          Solstorm
          Inlägg 25-04-2008, 16:56
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem sedan:
          03-01-2008
          Medlem nr: 13 452



          Det var likadant här när dottern gick i lågstadiet. Tycker att det är så vedervärdigt äckligt. Tyvärr finns det föräldrar som inte bryr sig. Rycker på axlarna och tycker att det är sådant vi får lära oss att leva med. En bekant jobbade på dagis där föräldrarna tyckte det var för jobbigt att göra något åt barnens krulliga hår. Där blev de absolut inte av med det.
           
          Citera
          torvan
          Inlägg 26-04-2008, 05:41
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 717
          Medlem sedan:
          08-03-2004
          Medlem nr: 2 955



          Det har verkligen blivit ett stort problem med lössen.
          När jag började jobba på fritids på 70-talet hade vi
          några enstaka utbrott. De sista åren var det flera
          gånger per termin. Jag brukade agera "apmamma".
          Satte mig på ett bord och barnen fick sätta sig på en
          stol nedanför och så gick jag igenom håren. Jätteäckligt
          tyckte många men det var effektivt w00t.gif
          Sen tyckte jag inte lössen var nåt emot alla utbrott av
          mask som jag hade hos mina barn och dagbarn. crying.gif
          Det var verkligen äckligt och jobbigt att hela tiden
          sanera hela hemmet o leksakerna.
           
          Citera
          Kemp
          Inlägg 08-09-2020, 08:21
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem sedan:
          08-09-2020
          Medlem nr: 92 812



          Studenter i skolorna följer inte de grundläggande hygienreglerna. Mina söner går i privatskola. Och vi hade ofta samma problem, men sedan bestämde föräldrar att anställa en privat hygienbyrå.

          buyessays
          editor
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 16:58
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon