Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > träd inomhus
          jojo
          Inlägg 16-11-2002, 17:13
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem sedan:
          16-11-2002
          Medlem nr: 363



          Jag funderar på att köpa ett litet träd att ha inomhus, har Ni några förslag på träd somm passar att ha inne, som inte blir högre än 2 m eller som man kan klippa ner när det behövs. Det ska vara lättskött!!!
           
          Citera
          Ann
          Inlägg 16-11-2002, 17:27
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 145
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 37



          Benjaminfikus! tongue.gif Mvh Ann.
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 16-11-2002, 17:58
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Citronträd blir ca 2 meter. Olivträd förblir ganska små. Benjaminfikusar är sirligt vackra och ganska breda. Gummiplantan kan bli hur hög och vid som helst, och kräver ingen skicklig beskärning. Man kapar hej vilt på våren och på försommaren är den som ny igen. Fint ljust bladverk. Monstera är trädlik efter ett tag och bra om det är ett mörkt och torrt läge man har.

          Själv har jag en 9 meter hög torrfura genom hela trapphuset med grenar på. Sprider skogsdoft i hela huset!

          Cilla


          --------------------
           
          Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 16-11-2002, 22:49
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 20



          Brachychiton!


          Den tål inomhusluft åsså kan man bonsaia den och den är superhäftig smile.gif med sina sirliga rötter. Jag har en på jobbet som jag donar med mmmmmm.


          Citrus såvida den inte är frösådd ger jag inte ett vitten för - vi har för torr luft inomhus. RTrädchili är inte tokigt heller .-) inte heller paradisträd fast 2 meter blir den inte alls.

          Hibiskus skulle jag testa - mmmm.

          Ingrid
           
          Citera
          Betty
          Inlägg 17-11-2002, 15:23
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 14



          ...eller varför inte Schefflera (stavas det så?) den finns även som brokbladig.
          Hibiscus blir ett ganska brett träd, men vackert.


          --------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6



           
          Citera
          Annki
          Inlägg 18-11-2002, 23:09
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 978
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 40



          Hej!
          Det finns fler ficusar än Benjamin. T ex Ficus Robusta, Ficus Alii, Ficus Nitida m fl som gärna blir träd inomhus. Testa en Ficus någonting!


          --------------------
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 19-11-2002, 01:00
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Roligt att läsa alla tips om inomhusträd. Själv när jag en dröm om att ha ett riktigt stort träd inomhus som får växa sig igenom de två plan vi har i huset. Hål i golvet alltså. Hittar jag en sort som klarar att växa stort i kruka (och som inte är en palm) slår jag till direkt.

          Grannen har ett vildvin som växer in genom sommarstugan från husknuten. Han är numera 86 år gammal så jag hjälper honom att kratta löv i vardagsrummet och köket på hösten... Det är en stuga i söderläge med fullt ljusinsläpp överallt, så det blir verkligen röda blad på hösten. Ingen dum idé alls. Vildvinet hittade en liten springa in genom sommarverandan, och sedan var det inte svårt för den att hitta springor ovanför dörrfodren mm också.

          Mest lättskötta träd är nog de som är döda ändå. En torrfura kan rekommenderas. När barken faller av på en död fura i skogen blir stammen silvrig och mycket fin. En dag när jag har mer tid ska jag skicka in en bild på furan vi har i huset. Går i ett trapphus från källarvåning och tre plan upp. Innertaket är sågat efter furans topp så det ser ut som att den växer genom taket när man tittar upp. Stengolvet i källaren läggs nu, efter att furan kommit dit, så att det ser ut som att den kommer nedifrån marken också.

          Mycket praktisk att hänga saker på. Grenstumpar är kvar nedifrån och upp. Doftar skog gör den också. Katterna älskade den från första stund och tar sig en klättringstur varje dag. När huset är klart ska några grenar behängas med en och annan kattkorg så att de kan känna sig som riktiga skogskatter även under inomhussömnen.

          Många frågar hur vi vattnar trädet... Men det är alltså mer att betrakta som en 9 meters stående timmerstock med grenar, än ett levande träd.

          Cilla


          --------------------
           
          Citera
          Betty
          Inlägg 19-11-2002, 11:28
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 14



          Hej Cilla! Det låter ju jättekul med en torrfura rätt upp genom hela huset, undrar bara över en liten sak... hur 17 fick ni in den!!! wacko.gif


          --------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6



           
          Citera
          Sylvia
          Inlägg 19-11-2002, 19:10
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 1 990
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 24



          CITAT (Ingrid på Västkusten @ 16-11-2002, 22:49)
          Brachychiton!

          Den tål inomhusluft åsså kan man bonsaia den och den är superhäftig smile.gif med sina sirliga rötter. Jag har en på jobbet som jag donar med mmmmmm.

          Ingrid

          Var köpte du den där Brachychiton någonstans? Inte den vanligaste i handeln, va? Och hur stor blir den?


          --------------------
          Sylvia, zon 1

          Green fingers are the extensions of a verdant heart. (Russell Page)
          I think that I shall never see A poem lovely as a tree. (Joyce Kilmer)
          There are always flowers for those who want to see them! (Henri Matisse)
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 19-11-2002, 23:52
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          CITAT (Betty @ 19-11-2002, 11:28)
          Hej Cilla! Det låter ju jättekul med en torrfura rätt upp genom hela huset, undrar bara över en liten sak... hur 17 fick ni in den!!! wacko.gif

          Hej Betty,

          En enkel historia... :-). Det var "bara" att låna en stor båtkärra, köra upp till Dalarna och en vän som spanat in en urvacker fura i sin skog, samla ihop hela byn för att gå på torrfurevanding, upptäcka att den furan jag ville ha var skogens största och stod längst in i skogen, samla ihop fler folk upp till skogen och fälla furan - och sedan med ett och ett halvt byalag vandra igenom skogen med giganttallen... Fniss, vi hade helkul. I Dalarna verkar man gilla tokigt folk, tur är det.

          Till saken hör att det vid hemgång var snöstorm, 23 m/s. Jag ville inte att den vackra silvriga furan skulle bli snöslabbig under de 43 mil vi skulle köra, så jag fick en bybos alla överblivna tapeter från 1940 och framåt och rullade in furan med alla grenar med blommiga tapeter.

          Sen svajade vi oss ned de 43 milen och kom fram mitt i natten. Inte kunde furan få ligga alldeles ensam på fastlandet och kanske bli stulen inte. Nä, ett tjugotal öbor och grannar väcktes i natten och så var vi ytterligare ett lag som bar hela härligheten till den stora pråmen som körde furan ut till ön.

          Vi har ett bra grannskap här, så morgonen därpå samalades vi tidigt innan folk skulle till jobbet, och så bar vi furan från sjön till vårt nybygge och ställde den på plats.

          För husbygget planerades med furan. När källarplatta och mellanbjälklag var byggt och innan taket och trappor kom på plats skulle furan in. Och nu står den där.

          Cilla


          --------------------
           
          Citera
          Inger R
          Inlägg 20-11-2002, 09:07
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 74
          Medlem sedan:
          02-11-2002
          Medlem nr: 66



          Snälla Cilla, kan du inte lägga in lite bilder från ditt hus.!!!Det låter helt underbart med torrfuran. Har du flera tokiga ideer när det gäller husbygget?
           
          Citera
          Betty
          Inlägg 20-11-2002, 13:02
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 14



          Fantastiskt, Cilla! Det där lät ju som "a piece of cake"!!! Vilken kul historia! Tur för er att dalmasar (och kullor) är lite "galna" !...och vilka härliga grannar ni måtte ha som ställde upp mitt i natten! Kul att det finns såna som er, som vågar göra nåt riktigt ovanligt och ganska "tokigt". Det finns alldeles för gott om "vanliga" människor. Vad roligt det skulle vara om fler vågade förverkliga sina hel-/halvknasiga ideér. Jag skrattade gott när jag läste ditt brev biggrin.gif


          --------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6



           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 20-11-2002, 16:53
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Jo visst ska jag ta lite fler foton nu när huset har fått väggar, tak och börjar likna ett hus. Vi kallar furan för totempålen för att den står mitt i huset. Eftersom vi bor på en ö och kör båt året om kommer den att bli en utmärkt klädhängare där den står mitt i trapphuset. Flytvästar och overaller kommer att hänga på grenarna.

          Det finns en del andra idéer med huset också, som det väl gör med de flesta hus som man bygger själv. Vi bygger bland annat in en fågelholk med fönster in mot huset, så att man ska kunna se fåglarna från insidan. Om man klättrar upp på ett loft vill säga. Fåglarna får ju inte bli störda hela tiden om man vill att de ska lägga ägg i närheten.

          Och i sommar ska jag äntligen lägga växttaket. Vi har dimensionerat takbalkarna så att det ska kunna ta ett riktigt tjockt växttak.

          Den största utmaningen tycker jag har varit att kunna bygga utan att sabba omgivningen. De flesta omkring oss bygger huset mycket snabbare än vi, men står sedan med sprängsten och lerhögar omkring dem som tar många år att få till. Och jag tycker inte att schaktade tomter blir lika bra som ett orörd mark.

          För att slippa sabba tomten har vi gjort mycket för hand och med mekaniska hjälpmedel; släpat sprängsten till exempel. För att slippa ha maskiner som rullade över tomten byggde vi en järnvägsräls av byggrör som en kärra satt på alfa-alfasudd bilnav rullar på. Ett ett kraftigt elsepel drar upp och ned kärran. All sprängsten och allt virke har transporterats den vägen. Leran från grävningen tranposterade vi med rullband, som används när t ex gatsten ska fraktas. Det blev mycket tvättande efteråt, men ängen slapp rullspår från fordon!

          Hur har ni andra gjort som byggt nya eller byggt om hus?

          Cilla


          --------------------
           
          Citera
          Aila
          Inlägg 20-11-2002, 20:34
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 109
          Medlem sedan:
          02-11-2002
          Medlem nr: 87



          Cilla du har åkt på piedestalen igen laugh.gif du har så fantastiska ideer fast ibland tror jag du luras,eller är det sant att du krattar löv hos den gamla farbrorn. På köksgolvet?!???? ohmy.gif
           
          Citera
          Gunvor Nilsson
          Inlägg 20-11-2002, 21:00
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 1 439
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 19



          Jag läste en husartikel för många år sedan som handlade om en arkitekt som också byggde in ett träd i ett trevåningshus. På nedre botten - där trädet "planterats" - hade de gjort en liten damm och ställt växter i krukor placerade vid dammen. En glasvägg vette ut mot en trädgård så intrycket blev att naturen gick in i huset. Mycket effektfullt!


          --------------------
          user posted image
           
          Citera
          Berith
          Inlägg 21-11-2002, 08:53
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 18



          Cilla... Jag har inte lärt mej än om allt du skriver är sant! blink.gif Ett träd genom huset låter onekligen häftigt, men jag tror du lurar oss. I alla fall ibland... Du har nog inget träd, utan drömmer bara om att ha det! rolleyes.gif


          --------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 21-11-2002, 14:56
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Hej Aila och Bertih!
          Där ser man vådan av att inte överdriva tillräckligt! Men en tumregel är att jag kan skoja om bullbak, byktvätt och att skynda att skotta snö innan det smälter - men jag narras inte om träd.

          Första lite ljusare dagen ska jag ta ett foto av furan i huset (som är en påle med lite av grenarna kvar alltså) och någon gång ska grannens vildvin fotas också. Nu är den bara pinnar genom huset, men i vår kommer löven igen!
          Och jo, jag hjälper honom att städa faktiskt. Krattar upp vildvinslöven i hans hus med en sop... :-)

          Att ha en damm eller liknande i huset vid trädets fot låter kul. För tillfället lägger vi ett schiffergolv där. Jag tror inte jag vill bygga in en damm, men väl ställa in lite skog kring trädet på något sätt. Det är mörkt vid trädfoten, men kanske kan jag få något att klättra upp längs stammen med lite extra belysning. Mossor på golvet vore favoriten, men de kan ju inte leva inomhus.

          Cilla


          Cilla


          --------------------
           
          Citera
          Aila
          Inlägg 21-11-2002, 21:18
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 109
          Medlem sedan:
          02-11-2002
          Medlem nr: 87



          Oj ,oj du är en kul tjej, men du måste ha en man som liknar dig annars skulle det ju inte gå!

          Det är härligt med fantasin,det låter så intressant allt du håller på med!!!!
          Ser framemot på bilderna så småningom.
           
          Citera
          Virgo
          Inlägg 22-11-2002, 13:01
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 1 934
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 17



          hej,

          Det är nog så att Cilla har ett träd inomhus, för vi disktuterade detta baxande av hennes träd i förra forumet.
          Har även jag ett träd, men just nu så står det kvar på altan.


          --------------------
          mvh
          Virgo


          Den som hittar stavfel får behålla dessa!
           
          Citera
          Aila
          Inlägg 22-11-2002, 13:07
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 109
          Medlem sedan:
          02-11-2002
          Medlem nr: 87



          OK, jag tror nu att Clla har ett träd inne i huset. Har läst alla inlägg...... hon är en tjej med GO ON !!!!!!
           
          Citera

          2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 26-04-2024, 15:17
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon