Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Jätteslide, parkslide., Bambuliknande
          Wargen
          Inlägg 17-11-2002, 10:56
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 633
          Medlem sedan:
          17-11-2002
          Medlem nr: 365



          [FONT=Times][SIZE=1][COLOR=blue]
          Jag söker företag i Sverige som säljer frö eller sticklingar av Fallopia Sachalinensis, "Jätteslide". Tacsam för tips! rolleyes.gif
           
          Citera
          Louise i Götebor...
          Inlägg 17-11-2002, 11:53
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 772
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 35



          Varför huh.gif

          För att napalmbomba dom?

          Detta är väl det klassiska exempelt på "odla-aldrig-nånsin-växt", eller har jag blandat ihop saker nu igen?


          --------------------
          Lev väl, Louise
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 17-11-2002, 12:41
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Japp detta är en växt som kan sprida sig mycket bra om den trivs och den är svår att bekämpa. Jag har aldrig sett att någon sålt frön eller sticklingar, men växten finns i Zetas katalog och plantorna kostar runt 100kr hos dem, men Zetas har ju det mesta.


          Kanske någon här på forumet har rotbitar eller småplantor att skänka bort till dem som av någon anledning skulle vilja odla denna växt, 100kr låter ju ganska dyrt för en växt med ogräsegenskaper..


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 17-11-2002, 17:03
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Borde inte vara problem att få några plantor av en av alla som drabbats av Jätteslidens framfart! Ska du slänga fröna hos en fiende? ;-)

          Jag är ganska positivt inställd till det mesta som växer och kryllar, men just denna växt tycker jag planteras på ställen där man minst vill ha den. Och när den vissnar ned på hösten blir det som ett brandskadat område på marken - helt svart med skräp som från ett nedbrunnen stuga!

          Cilla
          ps. Vilka fina träd du har i trädgården! Tittade in på din hemsida. ds.


          --------------------
           
          Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 17-11-2002, 19:39
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 20



          Jag har parkslide i trädgården :-/
          en stor fet klump som bara sprider sig - misstänker att föregående ägare planterat den - den blommar vitt i September ca. Suck - ja - plantera aldrig den säger jag bara ..... dra upp den med rötterna ör omöjligt det är som om den bara blir sur av det.

          Ingrid
           
          Citera
          Wargen
          Inlägg 18-11-2002, 11:55
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 633
          Medlem sedan:
          17-11-2002
          Medlem nr: 365



          biggrin.gif
          Hej. Tack för alla svar! Jo, jag vet att parkslide inte ses med blida ögon av trädgårdsfolket....men hos mig skulle den passa, i utkanten av tomten där det inte ser så snyggt ut och där jag önskar mig ett vilt växande djungelsnurr. Hade tänkt mig att blanda olika sorters starkväxande "ogräs" där och se vad som blir resultatet. Jag har inga grannar i närheten och har tänkt mig en riktig "mur" av stora växter, hässjestörar med humle m.m.
          Ett annat "ogräs" i min nya trädgård är hundrovan. Den ska jag (försöka) gräva upp och plantera runt utedasset så den får dämpa upplevelsen av ett litet rött hus mitt i entrén....(dasset går däremot INTE att flytta).
          Jag fortsätter att dokumentera händelserna i trädgården på min hemsida, det är spännande med en ny trädgård, jag vet ju inte alls vad som kommer till våren t.ex.
          Nu har jag blivit lovad rotbitar av slide av min f.d. granne. Hon har ett fantastiskt buskage med jätteslide, det står mitt i ett stenlagt område, det kanske har hejdat dess framfart.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 26-04-2024, 04:00
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon