Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Knottlarver i dammen
          Jessica-m
          Inlägg 17-08-2015, 08:19
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 11
          Medlem sedan:
          23-08-2014
          Medlem nr: 80 698



          I mitt vattenfall har jag nu fått många knottlarver som sitter fast på stenarna. Jag har fått info av en släkting som har damm att knottlarver ger sig på fiskarna i dammen. Min fråga till er som har dammar är om ni har hört nåt om det? Kan knottlarver göra skada på mina fiskar (Koi och Guldfisk)? Jag har också släppt frågan till en kompis som jobbar på länsstyrelsen och hon ska kolla med sina "fiskgubbar" på jobbet. Men det kanske är skillnad på naturliga stora dammar med inhemsk fisk liksom mot en trädgårdsdamm. Jag kollar min fisk för säkerhets skull varje matning för att se om det sitter nåt på dom. Det gör det inte ännu i alla fall. Om det nu skulle vara ett problem så tänker jag att det är svårt att göra nåt åt också.
          Finns det några tankar där ute bland dammägare?
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 17-08-2015, 18:17
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          Hej

          Jag hittade den här informationen i dag på internet medel mot dom heter ( Dunks ). du kan läsa lite av den. du kan få mera informationen om du googla på ( Bti ).


          Dunks:


          Kan jag använda Dunks eller bitar med näckrosor och fisk?


          Obs

          jag försökt leta på googla om de fasta på fiskar, men det finns ingen information som säga så, tvärtom skrev de att fasta på stenar växter och andra, men de skrev inta att de fastar på fiskar.

          H.Bassam


          Ja. Bti, den aktiva ingrediensen i båda, är ofarliga för fisk, grodor och andra vilda djur, samt blommor och andra växter. Det påverkar endast larver av myggor, knott, svamp knott och andra närbesläktade insekter, eftersom de bara har rätt kombination av enzymer och alkalinitet i deras midgut att Bti giftiga. Se denna sida för mer information. Bti är ett bättre val för våtmarker, fiskdammar eller lilja dammar där det finns andra vattendjur än metopren (säljs som Altosid), eftersom metopren kan vara giftiga för vissa våtmarks varelser som du kanske inte vill påverka.

          Redigerat av Bassam: 17-08-2015, 19:38
           
          Citera
          addo
          Inlägg 19-08-2015, 12:12
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 599
          Medlem sedan:
          29-06-2009
          Medlem nr: 24 498



          Jag har aldrig märkt några problem med knottlarverna i min damm.

          Du kan ju stänga av pumpen till vattenfallet i ett något dygn så kommer dom flesta torka ihjäl smile.gif
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 20-08-2015, 14:56
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Knottlarver sitter alltså fast, hur skulle de då kunna angripa frisimmande fiskar? Amsagor. Då är det väl värre för dig själv att odla knott.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Jessica-m
          Inlägg 20-08-2015, 19:49
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 11
          Medlem sedan:
          23-08-2014
          Medlem nr: 80 698



          Gossen Ruda: så tänkte jag med, att de sitter fast. Nu har jag i alla fall fått svar fr Länsstyrelsens "fiskgubbar". Nej, knott sätter sig inte på fiskarna.

          Bra förslag att stänga av pumpen. Jag har faktiskt petat bort knottlarver, lite varje dag, så att det åker ner i dammen och fiskarna får äta lite istället för att det blir knott i luften.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 13:03
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon