Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Identifiera växter! (orkide samt palm)
          Herman76a
          Inlägg 02-03-2020, 11:14
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 12
          Medlem sedan:
          26-07-2018
          Medlem nr: 87 935



          När jag ändå har farten uppe....

          Strunta i den stora klumpen längst bak, finns det någon som vet vad de andra två växterna heter/är för sorter?

          Båda är tagna som skott av min pappa på div resor. Hans hobby var att se vilka växter som kunde klara sig även i Sverige.

          Orkidéen - Togs med hem från Indonesien/Bali någonstans och växer alldeles utmärkt ute i kruka. Klipper ner den varje sen höst, ställer den kallt i förrådet/garage utan någon ompyssling och sedan växer den upp igen när det blir vår och varmt.

          Palmen - Togs med hem från Madeira om jag kommer ihåg rätt. Har ju ingen stam direkt, jag har min i kruka och den har inte blommat än. Står ute året om. Mammas växer ute i rabatt och blomstänglarna blir över 1m höga med stora fina blommor i.Bifogad fil  IMG_20190722_180814.jpg ( 620.99k ) Antal nedladdningar: 10


          Palmen i blommningBifogad fil  IMG_20190726_190148.jpg ( 438.66k ) Antal nedladdningar: 10
           
          Citera
          Herman76a
          Inlägg 02-03-2020, 11:20
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 12
          Medlem sedan:
          26-07-2018
          Medlem nr: 87 935



          Orkidén i oktober innan jag klippte ner den och ställde in den.
          Tyvärr syns ju inte dess fina gula blommar så väl!
          Bifogad fil  IMG_20200302_111801.jpg ( 489.42k ) Antal nedladdningar: 10
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 02-03-2020, 11:58
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Det som du kallar palm är Yucca filamentosa en palmlilja som tillhör familjen agaveväxter alltså ingen palm. Den går bra att odla på friland i delar av Sverige. Jag har den i trädgården här i zon 2-3.

          Orkidéer finns det mängder av och svårt att identifiera om de inte ens finns i handeln här. Kanske någon annan vet.
           
          Citera
          Herman76a
          Inlägg 07-03-2020, 10:40
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 12
          Medlem sedan:
          26-07-2018
          Medlem nr: 87 935



          CITAT (Gunilla T @ 02-03-2020, 11:58) *
          Det som du kallar palm är Yucca filamentosa en palmlilja som tillhör familjen agaveväxter alltså ingen palm. Den går bra att odla på friland i delar av Sverige. Jag har den i trädgården här i zon 2-3.

          Orkidéer finns det mängder av och svårt att identifiera om de inte ens finns i handeln här. Kanske någon annan vet.

          Jag utgår ifrån att det inte är buss-zoner du skriver om? 🙄
          Växer i Linköping/Västervik, förökar sig villigt i rabatten. Verkar ha som standard att blomma år 2 efter omplantering/skott tagning. Så hoppas min blommar i år.
          Tack så jättemycket för informationen!

          Och hoppas på svar om orkidéen. Den förökar sig oxå villigt i krukorna.

          Redigerat av Herman76a: 07-03-2020, 10:44
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-03-2024, 14:01
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon