Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Grönkompost i pallkrage, Går det att odla i enbart detta?
          elmred
          Inlägg 19-03-2013, 18:25
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem sedan:
          19-03-2013
          Medlem nr: 77 698



          Hej!

          Nyligen blivit med trädgård för första gången och vill se vad som kommer upp i den till våren och sommaren.
          Tänkte därför börja att odla grönsaker i pallkragar i år.

          Jag tänkte fylla ca 6 dubbla pallkragar och tror det kommer bli rätt dyrt med säckjord.
          Fick veta att man på kommunens återvinningscentral http://www.sysav.se/Templates/StdPage.aspx?id=4705
          kan köpa ett släp fullt med grönkompost och odla direkt i detta.

          Har hört lite olika, att det funkar bra att odla grönsaker i (sådana som sås på friland), andra säger att man måste blanda upp med köpejord och någon annan säger att det funkar bra med grönkompost men man måste tillsätta kväve.

          Hjälp, hur ska jag göra?
          Hur skiljer sig grönkompost från vanlig kökskompost och blir det inte en himla massa ogräsfrön från grönkomposten?
          Vad är det för kväverikt gödsel man isf ska tillsätta för att det ska bli en bra jord?

          Ni som är experter, hur hade ni gjort?! biggrin.gif
           
          Citera
          Eva i Västerås
          Inlägg 20-03-2013, 10:43
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 1 341
          Medlem sedan:
          26-08-2003
          Medlem nr: 2 208



          Det blir mindre kväverikt än kökskompost, men det brukar växa bra.
          Det kan däremot vara mycket ogräs, beroende på hurdan process din kommun har.

          Jag har haft svårt att få långsamma frön att gro direkt i kompost, men om jag lagt såjord eller sand i raden har det gått bra. Jag tror kompostdjuren äter upp fröna innan dom grott.
          Alternativt förodlar man och sätter ut plantor. jag tycker det är enklare att lägga sand i raderna.

          Potatis har inte blivit så bra i ren kompost, dom har blivit uppätna inifrån av larver och åkersniglar, men det är väl nästan det enda som varit problem med. Men jag har använt min egen kompost, och kommunens kanske är mer färdig. Du kan ju ha köpejord i en låda om du vill ha potatis.


          --------------------
          Hälsningar
          Eva
           
          Citera
          nimo
          Inlägg 05-05-2015, 12:56
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 9
          Medlem sedan:
          25-03-2015
          Medlem nr: 81 472



          Väcker liv i detta ämne igen. Har ett antal pallkragar att fylla och det billigaste fyllnadsmaterialet verkar vara grönkompost från Sysav. Funkar det att fylla pallkragarna med ren grönkompost och sen bara ett tunt lager planteringsjord ovan?

          Vad är nackdelarna?


          Hur gick det för trådskaparen?

          Redigerat av nimo: 05-05-2015, 12:58
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 06-05-2015, 12:22
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          Hej

          Själv tycker jag att komposten är stark till frö från början, man kan så i krukor som fyllde med såjord eller vanliga jord som blandad med grov sand sen lägga krukor i varm stället med skugga och behåller dem fuktiga men är inte blöta efter någon 4 veckor kan du planta de i platsen med komposten som blandad med torv, för att komposten har mycket fosfor o kalium men torv har mycket kväve. för att du vet att Fosfor o Kalium mera viktigt, för växter som vi ska äta från de frukt o rötter som morötter , men kväve viktigt för växter som vi ska äta av de blad som sallad. Plus kalium kan ge växter mera tålamod mot dåliga vädret o sjukdom.

          H.Bassam
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 19-03-2024, 10:03
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon