Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Färg till odlingsbädd?, Lämplig för odling.
          emmalofo
          Inlägg 02-06-2014, 13:22
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 266
          Medlem sedan:
          10-10-2008
          Medlem nr: 19 330



          Hej,

          Är ny på det här med odling i bädd, men har snickrat ihop en pallkrageliknande historia för att kunna plantera lite jordgubbar utan att gräva ihjälp mig.

          Det är obehandlat trä, men jag vill gärna måla dem för att både se trevligare ut och hålla lite längre. Hur bör jag tänka här? Jag vill ju gärna ha det giftfritt för gubbarna smile.gif

          Tips på färg eller lasyr mottages tacksamt!

          //Emma
           
          Citera
          Hasse_h
          Inlägg 02-06-2014, 13:50
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 1 084
          Medlem sedan:
          17-03-2003
          Medlem nr: 933



          Häfta byggplast på insidan (jordsidan) och måla med linolja på utsidan. Tillsätt pulverpigment i linoljan om du vill ha färg. Så skulle jag gjort om jag hade snickrat egna kragar och ville förlänga livslängden på dem utan giftiga kemikalier. Själv kör jag helt naturella industri-kragar och byter dem när de blir för fula (köper billiga på blocket).
           
          Citera
          emmalofo
          Inlägg 06-06-2014, 13:23
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 266
          Medlem sedan:
          10-10-2008
          Medlem nr: 19 330



          Tack snälla, bra tips!
           
          Citera
          CeciliaR
          Inlägg 17-08-2014, 22:05
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 157
          Medlem sedan:
          07-09-2007
          Medlem nr: 12 378



          Jag målar mina med linoljefärg, men se upp med vilka pigment du använder, vissa är skadliga för vattenlevande organismer. Jag tänkte måla mina engelskt röda men det gick inte, det blev röd ockra istället. Vackert blir det i alla fall smile.gif
           
          Citera
          malarmaster
          Inlägg 03-09-2014, 07:23
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem sedan:
          26-02-2010
          Medlem nr: 28 186



          CITAT (CeciliaR @ 17-08-2014, 23:05) *
          Jag målar mina med linoljefärg, men se upp med vilka pigment du använder, vissa är skadliga för vattenlevande organismer. Jag tänkte måla mina engelskt röda men det gick inte, det blev röd ockra istället. Vackert blir det i alla fall smile.gif

          som målare skulle jag istället valt klassisk rödfärg,anledning är att den andas.
          i en pallkrage kommer det in fukt oavsett så då får brädan en större chans att andas ut fukt.
          linoljefärg är ett bra val men då bör man måla runt hela brädan samt mätta den med linolja först.Då klarar den att stå emot fukt några år men frågan är om det är ekonomiskt lönsamt,brädor är billigt,färg dyrt. ulf
           
          Citera
          CeciliaR
          Inlägg 24-09-2014, 13:10
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 157
          Medlem sedan:
          07-09-2007
          Medlem nr: 12 378



          Jag målar mina runtom såklart och spär mycket med rå linolja. Det går inte åt så mycket färg eftersom delen rå linolja ska vara stor när färgen ska vara utomhus. Dyr är den det håller jag med om, men att den håller bra och har en sån överlägset vacker lyster gör att jag tycker det är värt det. Har även målat min stora trefackskompost med röd ockra och den lyser som ett smycke i det lövsilade solljuset smile.gif
           
          Citera
          Alex2
          Inlägg 05-10-2014, 18:58
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 12
          Medlem sedan:
          05-10-2014
          Medlem nr: 80 874



          Jag körde faktiskt på en vanlig fasadfärg till mina pallkragar. Har häftat på evighetsplast på insidan av pallkragarna så förhoppningsvis går det bra ändå.
           
          Citera
          CeciliaR
          Inlägg 26-01-2015, 22:05
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 157
          Medlem sedan:
          07-09-2007
          Medlem nr: 12 378



          Är väl onödigt att skydda ovankanten kan jag tycka, ifall du har oljat eller målat lådan. Det viktigast är ju att ha plasten där jorden ligger mot och tillför ständig fukt, resten kan ju "andas".
           
          Citera
          Orial
          Inlägg 09-07-2015, 12:28
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem sedan:
          26-06-2009
          Medlem nr: 24 423



          För att pallragarna att hålla länge, gjorde jag ett tråg som klädde invändigt med en gammal luftmadrass (vattrentät). Jag ställde pallkragens ena långsida och hällde på linolja. efter ett par dagar var det dags för en kortsida osv. Pallkragen blev fullkommligt dränkt i linolja. Allt upprepades tills antal pallkragar var tillräcklig Jag gjorde allt under vintertid i källaren. När våren kom lade jag först grov markduk sån som används vid vägbyggen, sedan ett lager gårdsgrus. Ställde pallkragen med konsolen nedåt, ytterligare en pallkrage på den. Pallkragarnas insidor kläddes med "Platonmatta" ända mot gårdsgruset. Nu kunde luften cirkulera. Fyllde botten med gamla tegenpannor och tegelstenar, för att sedan fylla pallkragarna med en hygglig jord. Jag målade samtliga kragar med falu rödfärg utvändigt. Nu har jag odlingskragar som säkert stoppar mellan 30 - 40 år.
           
          Citera
          Bengalow
          Inlägg 09-07-2015, 15:04
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem sedan:
          21-06-2009
          Medlem nr: 24 333



          Falu rödfärg "original" innehåller koppar. Det är ett kraftigt växtgift...
           
          Citera
          silas
          Inlägg 12-07-2015, 15:24
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 243
          Medlem sedan:
          27-05-2003
          Medlem nr: 1 536



          Jag strök mina med roslagsmahogny: lika delar linolja, balsamterpentin, trätjära. Men det var alldeles nyss, så kan inte säga något om resultatet än wink.gif
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 19-03-2024, 11:53
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon