Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Enkel och billig isolering för upphöjda bäddar i växthus?, Effektiva isoleringsmetoder till upphöjda odlingsbäddar..
          MrLeaf
          Inlägg 09-02-2015, 23:56
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 185
          Medlem sedan:
          15-05-2011
          Medlem nr: 46 527



          Hej, vet inte riktigt om frågan skall ligga i växthus eller här, men den handlar i huvudsak om upphöjda bäddar, så här känns mest rätt =)

          Jag kommer inom lite drygt en månad dra hem en polytunnel på 3x6m.
          Jag tänkte i denna anlägga en länga av upphöjda bäddar, som skall gå som ett U i växthuset.
          Tänkte att det vore smart att dela in dessa i olika fack, med skivor som jag kan ta ur och flytta hur jag vill, för att fritt och enkelt kunna ändra runt bland mina bäddar utan att behöva bygga om helt och hållet.
          Jag tänkte i botten ha tidningspapper och eventuellt nät, därefter fyllnadsmaterial, kartong och slutligen då själva myllan.

          För att kunna starta tidigare och hålla på lite längre, tänkte jag försöka mig på att isolera bäddarna.
          Jag har en stor vedbod med i princip oändligt med barkbitar och träflisor till förbannelse.
          Så då tänkte jag att jag kunde lägga en ca 10cm sådant i botten, samt på sidorna ca 5cm mellan innervägg och yttervägg.

          Detta borde göra susen i att förhindra frost i bäddarna något längre än utan isolering, men jag är ute efter vad jag mer kan göra för att förlänga tiden det tar att kyla ner lådorna.
          Har tänkt mig att snarast möjligt starta med täckodling, och när temperaturen går nedåt slänger jag på odlingsväv.
          Jag vill alltså kunna odla så länge som möjligt, helst året om smile.gif Det finns ju vinterhärdiga grödor också så varför inte.

          Jag är relativt ny inom mer seriös odling, däremot älskar jag allt som har med detta att göra.
          Har hittills hållit mig till chili, tomater och lite kryddväxter som gräslök, dill och sådant.
          Men nu har jag äntligen flyttat till hus och då ska det ju dras igång lite mer seriöst nu när möjligheterna finns smile.gif
          Så det ska bli riktigt kul med växthus och alla möjligheter det ger.

          Tänkte under den varmare delen av året köra chili, tomat, melon, gurka samt lite ampeljordgubbar. Sen får vi se vad det blir smile.gif Kanske nån sen potatissort med. Lite sockerärt som klättrar på nät. Kan bli trevligt smile.gif

           
          Citera
          Niklas-73-
          Inlägg 10-02-2015, 08:07
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 41
          Medlem sedan:
          15-08-2006
          Medlem nr: 8 411



          Bark och bös från vedboden fungerar nog bar men multnar snabt i sådan miljö så du får nog byta ut den varje år. Du kan ju titta på varmbänkar, man lägger obrunnen hästgössel blandat med halm i botten detta ger mycket värme,så att du kan starta tidigare. Sen får du nig välja grödor efter årstid. En del sallad ,kål,rädisor går odla sent och börja tidigt med tomat och chili behöver både ljus och värme vilket gör det svårt att lyckas med utanför sommartid.
           
          Citera
          MrLeaf
          Inlägg 10-02-2015, 09:20
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 185
          Medlem sedan:
          15-05-2011
          Medlem nr: 46 527



          CITAT (Niklas-73- @ 10-02-2015, 08:07) *
          Bark och bös från vedboden fungerar nog bar men multnar snabt i sådan miljö så du får nog byta ut den varje år. Du kan ju titta på varmbänkar, man lägger obrunnen hästgössel blandat med halm i botten detta ger mycket värme,så att du kan starta tidigare. Sen får du nig välja grödor efter årstid. En del sallad ,kål,rädisor går odla sent och börja tidigt med tomat och chili behöver både ljus och värme vilket gör det svårt att lyckas med utanför sommartid.


          Tack för svar smile.gif

          Såg något program på u-tube där någon rekommenderade sånt här material, för att det skulle vara väldigt motståndskraftigt mot röta.
          Kollar man även i vedboden så är vedlagret minst tre år gammat, och under det hittar man hela tiden fräscht material.
          Men det kanske blir annorlunda med mylla ovanpå iofs.

          Det där med stallgödsel i botten s.k varmbänkar har jag nyligen börjat läsa in mig på och det låter helt klart intressant.
          Dock vet jag inte om jag kanske startar för sent - jag har inte möjlighet att bygga bäddarna och det förrän i april?

          Chili och tomat brukar jag börja med tidigt, chili i jan- början av feb och tomaterna i slutet av feb och början på mars.
          Ljuset och värmen är inga problem, har utrymme inomhus och totalt 200W lågenergiljus (kallvitt) så därför är det lugnt smile.gif

          Anledningen till att jag inte kan starta förrän i början av april är att växthuset är inte leveransklart förräns då, dessvärre.
          Annars skulle jag helst ha satt igång med förberedelser redan nu.
          Men hursomhelst ska det bli jäkligt roligt smile.gif
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 10-02-2015, 22:04
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          Hej

          Jag använde täckmarkmatta som köpte från Bauhaus, det fungerar bra, men kan börja så inne tidigare före att sina växter hinner ta tillräckligt sol som behöver för att ge frukt.

          H.Bassam
           
          Citera
          Scout
          Inlägg 13-03-2015, 15:24
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 609
          Medlem sedan:
          26-04-2005
          Medlem nr: 5 591



          Nedkylningen av en jordbädd på hösten sker inte underifrån utan framförallt uppifrån, på grund av värmeledning till kall luft. Genom att hålla luften ovan/runt bädden varm hålls bädden frostfri längre. Din tunnel kommer att göra stor skillnad mot friland, fiberduk inne i tunneln i en eller flera nivåer kan nog också göra stor skillnad. Lite som lagerpålager-prinicipen när man klär sig.

          Tror att bark/träfluffet skulle passa utmärkt som marktäckning/jordförbättring.

          Såg en dokumentär för några år sen om en som odlade grönsaker i kanada i kallt klimat i tunnelväxthus, med flera nivåer av fiberduk utan annan uppvärmning än solen. Tror dock att bristen på solljus är vårt största problem här i Sverige under den kalla delen av året.

          Har läst om magasinering av värme med svartmålade stenar eller svarta vattenbehållare, som samlar värme på dagen och sakta släpper vämren under natten, men vet inte hur bra det fungerar i verkligheten.

          Du kan ju aktivit värma upp själva bädden med en varmbänk med färsk hästskit, men det går åt rätt mycket skit om du har ett växhus på 3x6m.

          Annars är väl frigolit inte ovanligt för isolering för övervintring av t.ex. balkongväxter, men det blir ju svårt att odla genom frigolit.
           
          Citera
          lykketone
          Inlägg 05-07-2015, 16:44
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 17
          Medlem sedan:
          28-06-2015
          Medlem nr: 82 217



          Hur har det gått för dig? Är lite nyfiken på utvecklingen. smile.gif
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 19-03-2024, 10:58
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon