Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Pallkrage Balkong, dränerings problem
          mintolux
          Inlägg 07-04-2017, 20:29
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem sedan:
          07-04-2017
          Medlem nr: 85 319



          Hej. Dotter är hemskt intresserad av pallkrage odling och fick 2 stycken 80x60 pallar i födelsedag.
          Vi har tittat och spanat på vad hon vill odla.

          NU dök ett upp ett problem som jag inte tänkt på tidigare. Vattnet som rinner igenom odlingen och ner till grannen.
          Starta upp den är ju inga problem. Får fylla på med lite vatten i taget och ha koll.
          Tänkte ha en plåtbotten under den såklart. http://www.plantagen.se/bricka-till-pallkr...en-200019349-se

          Fast problemet blir om det regnar mycket och man inte hinner täcka över den. Plåtbotten kan jag tänka mig inte har en alltför hög kant.

          Skall man försöka skaffa en större metallåda och ställa kragarna i. Skall man ha plast i botten och sedan ett lager lekakulor.

          Tänkte be om hjälp med tankar och ideer.
          Tack på förhand.

          EDIT: självklart ligger det en markduk i kragarna http://www.plantagen.se/marktackare-till-p...cm-200022201-se

          Redigerat av mintolux: 07-04-2017, 20:38
           
          Citera
          LadyG
          Inlägg 19-06-2017, 14:34
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem sedan:
          23-07-2005
          Medlem nr: 6 231



          Nu var det rätt länge sedan du skrev, men jag svarar ändå och hoppas det gått bra för dig! :-)

          Odlade själv på balkong i många år, vår var s a s inbyggd (den hade väggar och tak, bara ena långsidan var öppen) och det regnade inte in särskilt mycket. Om din är konstruerad på samma sätt kan du eventuellt ha helt andra bekymmer än för mycket vatten att se fram emot, när det börjar bli varmare. Jag hade problemet att de stora krukorna och lådorna torkade ut för snabbt, tills vi skaffade en 100-literstunna, vattenpump och droppvattningssystem som gick igång på timer.

          Jag hade nog försökt kombinera dina två strategier, plåt- eller plastlåda med kant underst för att samla upp det vatten som eventuellt kan tänkas läcka ändå och ett försök att täta botten på pallkragen med t ex plast. Det lär ju inte gå att täta helt, en del kommer förmodligen att läcka ut i alla fall så lådan lär ju behövas. Ovanpå plasten hade jag lagt ett lager lecakulor och sen sån där tunn, fin duk som släpper igenom vatten men inte jorden (så det nästan blir som en självbevattningskruka, fast jättestor).




          --------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 19-03-2024, 03:42
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon