Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Bevattning pallkrage
          FabianK
          Inlägg 30-05-2018, 08:43
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          30-05-2018
          Medlem nr: 87 544



          Jag har anlagt ett Gardena microdripsystem på min terass där det är 12 pallkragar. Jag tänkte dela med mig lite av mina erfarenheter om hur det är att använda microdrip för just pallkragar eftersom jag hittade så lite info om det före jag skulle köpa mitt system.

          Jag ville ha ett system som jag kunde styra på distans eftersom vi ofta åker bort lite på sommaren. Därför valde jag att kombinera microdrip med Rainbirdventiler som styrs med Fibaro Zwave relä (FGS-222). De styrs sen via en linuxserver med homeassistant (och ett skript i python som kollar väder och bedömer om den ska vattna eller inte varje dag), det finns också möjlighet att jag kan styra med Apple HomeKit/Siri. Det är dock en annan historia. På översiktsbilden ser man inte bevattningen så tydligt, det går ett svart rör längst ner till höger som är en del av fördelningen till lådorna. Man kan också se droppsystemet som går till blomlådorna.

          Bifogad fil  overview.jpg ( 235.62k ) Antal nedladdningar: 144


          Här kommer vattnet in (gula slangen nere i bilden), slangen är kopplad till uttaget i markplan, så det tappar lite tryck på vägen upp eftersom terassen är på tredje våningen. Lådan är en Gardena-låda, ventilerna är som sagt Rainbird (eftersom Gardenas ventiler inte hade lika tydlig specifikation om hur de styrdes). Två ventiler, en för droppmunstycken och ett för spraymunstycken. De två gråa sakerna är tryckutjämnare för microdrip, en stor och en liten. Tyvärr är man tvungen att ha den lite konstiga lösningen med en kort bit gummislang. Jag testade med gängkopplingar mellan först, men eftersom jag bara fick tag på sådana i mässing så var det väldigt svårt att få tätt. Detta blev tätt direkt.

          Bifogad fil  rainbird.jpg ( 174.8k ) Antal nedladdningar: 164


          Droppmunstycken fungerar väldigt bra för större växter, såsom Zucchini (se bild), potatis och tomater.

          Bifogad fil  zucchini.jpg ( 204.63k ) Antal nedladdningar: 173


          Däremot kände jag att det inte skulle fungera lika bra för många småplantor, som t ex sallad, koriander, bönor osv. Därför valde jag deras flerhålsspray. Det ger en rätt bra spridning om än ganska tydligt var den vattnar och inte vattnar.

          Bifogad fil  corn.jpg ( 166.34k ) Antal nedladdningar: 121

          Bifogad fil  beans.jpg ( 204.34k ) Antal nedladdningar: 135


          Jag testade även deras 180 graders munstycken, dim och ett munstycke som sprider bakå och framåt (kallas micro-strip). Ingen av dem var särskilt lämplig för pallkragar eftersom de oftast sprider alldeles för långt. Min tanke var att kombinera dem med ett reglage som minskade vattenflödet. Det fungerade inte eftersom jag då nästan fick stänga munstyckena, och det blev väldigt känsligt mellan lagom läge och avstängt. De är nog gjorda för att sprida långt helt enkelt. Dim-munstycket funkar dock bra i växthus.

          Jag har beställt det mesta på amazon.de eftersom det är halva priset mot i butik i Sverige. Jag började med ett startkit för blomlådor, sen köpte jag 15m slang av både 13mm och 4.6mm extra, en hel del T-korsningar och svängar (upp och ner för pallkragarna), samt munstycken då.

           
          Citera
          Dannegrön
          Inlägg 26-06-2018, 19:30
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem sedan:
          26-06-2018
          Medlem nr: 87 726



          Tack för kul läsning! Jag letar själv efter något lämpligt till pallkragar. Tror jag ska köpa en flerhålsspray som du har använt. Toppen! Lycka till med odlingarna!
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 19-03-2024, 03:20
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon