Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hjälp till en stackars rhododendron
          Erik_solsidan
          Inlägg 28-05-2018, 09:03
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 9
          Medlem sedan:
          31-07-2016
          Medlem nr: 84 245



          Hej,

          För två säsonger sedan planterade vi tre rhododendron på sandjord i halvskuggigt läge helt kustnära och skyddat på Bjärehalvön i Skåne. Vi planterade efter konstens alla regler, bl.a. efter råd här på odla.nu. En av plantorna har svårigheter att etablera sig. Förhoppningsvis framgår det på bifogad bild att en stor del av bladen är delvis bruna, lite halvrunt naggade i kanten och ev med vissa bladkanter något ihoprullade mot undersidan. Antydan till blomknoppar bildas som en liten pik men de utvecklas inte och plantan har därmed aldrig blommat. Det verkar som om den inte riktigt har någon tillväxt. Jag ser inga tecken på skadedjur på plantan.

          Är det någon här på forumet som har tips på om/vad jag kan göra för att så smått se till att busken tillfriskanar och så småningom blommar?

          Tack på förhand/E

          Bifogad fil  193151AF_12EE_4DA6_85BD_A154A08F63EB.jpeg ( 930.42k ) Antal nedladdningar: 18
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 28-05-2018, 09:14
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Den där plantan lider av tydlig kloros, alltså näringsbrist. Syns tydligt på de gulnade bladen där bladnerverna förblir gröna men bladet gulnar. Dessutom ser den ut att vara drabbad av svamp, en försvagad växt drabbas lätt av allehanda följdsjukdomar, precis som vi människor. Rhododendron är känsliga för svampangrepp och när deras växtplats inte uppfyller deras behov kan de inte försvara sig.


          Om du berättar vad du menar med "plantering efter alla konstens regler" kanske orsaken går att hitta där.
           
          Citera
          Erik_solsidan
          Inlägg 29-05-2018, 12:16
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 9
          Medlem sedan:
          31-07-2016
          Medlem nr: 84 245



          Hej Gunilla,

          Först av allt tack för ditt svar. Det jag gjorde var att gräva en grop ca 3 ggr större än rotklumpen. Under tiden stod plantan i vatten. Jag fyllde upp med rohdodendronjord och planterade plantan med en ribba tvärs över gropen för att säkerställa att plantan kom lika högt som i krukan. Sedan vattnade jag ordentligt.

          Som jag nämnde planterade jag tre lantor samtidigt och de övriga två har tagit sig. De står relativt nära ett körsbärsträd. Även om den plantan som avses med min fråga står lite lägre än de övriga två och gräset i närheten är grönt och saftigt för att vara vid Bjärekusten, så kanske det slumpar sig så att den har en körsbärsträdsrot undersig som dränerar vattnet?

          Finns det något jag kan göra för att åter ge den liv och välmående?

          Tack på förhand/Erik
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 29-05-2018, 14:57
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Jag tror inte det är körsbärsroten som är problemet.

          Att gräva ett hål i gräsmattan, fylla det med Rhododendronjord är en riskfylld början för en Rhododendron. Jag vet att många ger dessa "goda råd" men resultatet blir alltför ofta en lidande buske. De gamla parkrododendron tror jag är orsak till detta, de verkar klara av vilken plantering som helst och då utgår man från att alla Rhododendron klarar detta, inget kan vara mera fel.

          Din buske lider av näringsbrist då planteringsgropen är för liten och rötterna letat sig ut i den intilliggande jorden vars pH värde är mycket högre. Det drabbar näringsupptaget, busken kan inte tillgodogöra sig näring även om den finns tillgänglig, pH värdet för Rhododendron skall närma sig 5.


          Ett annat felaktigt råd som ofta ges är att man skall vattna, vattna och vattna, en Rhododendron får aldrig stå i blöt och syrefattig jord, den skall stå i fuktig och väldränerad jord. Svårt att se men det ser blött ut på platsen.


          Det lönar sig att göra en bra plantering för Rhododendron, blir allt rätt gjort är det förvånande hur buskarna kan återhämta sig.


          Såhär skulle jag göra, gräv upp plantan och gör en större planteringsgrop, minst en 1m bred och hälften så djup, gärna mer om du orkar gräva. Allt ogräs skall bort, det tar näring från växterna, sätt gärna en ogrässpärr runt så inte gräset växer in under plantan.


          I planteringsgropen skulle jag blanda kompostjord, kanske lite kogödsel på påse, Rhododendronjord samt grov torv som inte förmultnar så snabbt. Torven behåller pH värdet, den har en buffrande effekt. I denna blandning skulle jag blanda i grus för att få en bra dränering. Inte grus i botten, det skapar en damm.
          Torven måste blötläggas ordentligt innan man blandar ner den i marken.

          Om dina två övriga Rhododendron börjar uppvisa dessa gulaktiga blad så vet du vad problemet är.


          Den här torven använder jag till alla Rhododendronplanteringar;

          https://www.hasselforsgarden.se/produkter/rhododendrontorv/

           
          Citera
          Erik_solsidan
          Inlägg 30-05-2018, 16:45
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 9
          Medlem sedan:
          31-07-2016
          Medlem nr: 84 245



          Återigen stort tack för ditt svar och engagemang. Jag börjar mao om enligt dina tips och ser om vår rhododendron tillfrisknar.

          Ha en skön sommar/Erik
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-03-2024, 02:13
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon