Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Årets ros 2015, Ghislaine de Féligonde
          Kajsa
          Inlägg 28-09-2015, 10:20
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem sedan:
          07-11-2002
          Medlem nr: 276



          Såg att Ghislaine de Féligonde är årets ros, ser i mina album att jag haft samma ros i åtta år, här får ni lite bilder tagna genom åren, så här i mellan sverige klarar den sig bra, zon 4 ros.






          Rosen blir för det mesta 1.5 m men kan bli 2 m här om vintrarna är milda. Har frusit ner hårt kalla vintrar men hämtar sig ganska fort, blommar till sena hösten, såg nu att den är full av knopp som kanske hinner blomma, doftar gott. Växer mycket skyddat på min baksida. Tittade just om den har mycket svartfläck efter blöta sommaren och det var lite fläckar och jag tror den är frisk mot många andra rosor.
          Att den får flera färger är mycket vackert.


          --------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4
           
          Citera
          Saga2
          Inlägg 30-09-2015, 15:45
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 38
          Medlem sedan:
          06-06-2015
          Medlem nr: 82 075



          De i rosa nyans var jättefina. smile.gif Att de luktar gott gör inte saken sämre, tyvärr har jag en sort som inte är doftande.
           
          Citera
          strandskatan
          Inlägg 12-10-2015, 18:17
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 1 039
          Medlem sedan:
          01-02-2009
          Medlem nr: 20 928



          Det är något skumt med doften på GdF. Jag köpte min i blom, och på hemvägen fylldes bilen med rosdoft, men sen jag planterade den har jag aldrig känt någon doft. Trevlig ros i alla fall, fast jag tycker bättre om Cornelia, också en myskroshybrid vars doft jag kan känna.
           
          Citera
          Bee
          Inlägg 16-10-2015, 17:50
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem sedan:
          27-01-2006
          Medlem nr: 7 002



          Min Ghislaine har verkligen gjort skäl för Årets ros. Den har blommat rikligt hela säsongen - blommar fortfarande - och vuxit rejält har den gjort. Har inte mätt men nånstans mellan 1,5 x 1,5. Fantastiskt vacker ros, planterades 2008, så den har tagit tid på sig att växa. Så står den blåsigt till oxå. Doften är god men inte så god som tex Rosa Mundi. Fast det är kanske en orättvis jämförelse!

          Alla rosorna har vuxit på sig och blommat rikligt i år. Inte minst Rosa Mundi. Hon har aldrig haft så många blommor och så länge. Planterad 2007. Och doften är som sagt hänförandes.


          --------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3
           
          Citera
          oliv
          Inlägg 21-10-2015, 08:38
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 738
          Medlem sedan:
          11-10-2004
          Medlem nr: 4 607



          Min GdF har jag grävt bort därför att jag inte kände någon doft trots överdådig blomning. Ett år tyckte jag till och med att den var illaluktande. Därför grävde jag bort den, platsen är precis vid utgången på baksidan, där vill jag ha väldoft. smile.gif

          Som jag har förstått är det skillnad på våra näsor, men doft är också beroende på jorden rosen växer i och temperaturen och tiden på dygnet. Till och med kan det vara skillnad på klonen, framför allt på gamla rosor.


          --------------------
          ~ zon 1 ~
           
          Citera
          Kajsa
          Inlägg 21-10-2015, 10:23
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem sedan:
          07-11-2002
          Medlem nr: 276



          Ja, det här med doften, jag har läst andra som skrivit som du Oliv att dom inte känner så mycket doft, kanske olika ex. I Rosor för nordiska trädgårdar står det så här om Ghislaine de Féligonde " Doft, mycket stark, söt och myskliknande "

          Jag är lite fånig med dofter, enda rosdoften som jag älskar på riktigt är Wild Edric, värdesätter mest om rosor är friska.


          --------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 23-04-2024, 11:22
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon