Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Kaktus-feber!, Kaktusar!
          Viktormalm
          Inlägg 05-09-2012, 10:23
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 23
          Medlem sedan:
          22-03-2010
          Medlem nr: 28 599



          Hej alla glada odlare där ute, nu är det så att jag jag och en polare har fått upp ögonen för att odla kaktusar!
          Och min fråga är nu om det är någon som har sticklingar av dessa fräna kaktusar eller någon av dom och vill dela med sig ev. byte? : Peruvian torch, Peyote, San Pedro?

          Tacksam för snabba svar!

          HAPPY GROWING biggrin.gif

          Redigerat av Viktormalm: 05-09-2012, 10:25
           
          Citera
          teo
          Inlägg 05-09-2012, 14:52
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 401
          Medlem sedan:
          19-07-2009
          Medlem nr: 24 902



          Kolla de vanliga kedjorna (Blomsterlandet, Plantagen osv). De brukar ha mini-plantor av de vanligaste sorterna för ca. 20 kr/st.
          På nätet finns succseed.com och wermlanddesertplants.se i Sverige och många utomlands både för frön och plantor.
          www.cactus-mall.com är även en startpunkt.

          Beroende på var du bor kan det även finnas andra lokala butiker med bra sortiment.
           
          Citera
          teo
          Inlägg 05-09-2012, 16:59
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 401
          Medlem sedan:
          19-07-2009
          Medlem nr: 24 902



          P.S.
          Med tanke på sorterna i listan antar jag att du tänker använda dem till annat än att se på. Jag tror inte det är värt besväret att odla dessa själv. Det tar flera år att få vettig storlek på dem, t.ex. Peyote (Lophophora williamsii) växer ganska långsamt och är inte helt lätt att odla.
           
          Citera
          Peyote
          Inlägg 09-09-2012, 19:17
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 75
          Medlem sedan:
          22-04-2012
          Medlem nr: 75 894



          Eftersom alla de kaktusar du nämner är kända för att innehålla meskalin antar jag att du vill odla dom för att "trippa" på? Isåfall har du kommit fel, kaktusar som kultiveras innehåller bara spårmängder av detta ämne. Du behöver m.a.o. en kaktus som växt upp i öknen för att få de effekterna du är ute efter, men jag tycker inte att du ska köpa en kaktus som är därifrån då de börjar bli utrotade av människor som vill äta upp dem.

          Jag själv har både Peruvian torch och Peyote i min odling, men det är av andra anledningar.

          Redigerat av Peyote: 09-09-2012, 19:20
           
          Citera
          Viktormalm
          Inlägg 10-09-2012, 13:50
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 23
          Medlem sedan:
          22-03-2010
          Medlem nr: 28 599



          Tack för alla svar, Meskalin(?) de visste jag inte att de var i dom ens:) Fick som sagt tipset av en polare, ska ta ett redigt snack med mannen!
           
          Citera
          Andreas L
          Inlägg 13-09-2012, 08:48
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 53
          Medlem sedan:
          25-05-2009
          Medlem nr: 23 650



          Kaktusar kan vara jättekul att odla smile.gif Och en bra utmaning också då många av dom växer otroligt långsamt... En sak som jag tycker är bra med många kaktusar är att dom inte blir så stora så man måste inte ha en massa plats för att odla dom (lophophora, aztekium, ariocarpus, m.m).

           
          Citera
          Peyote
          Inlägg 13-09-2012, 16:54
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 75
          Medlem sedan:
          22-04-2012
          Medlem nr: 75 894



          CITAT (Andreas L @ 13-09-2012, 09:48) *
          Kaktusar kan vara jättekul att odla smile.gif Och en bra utmaning också då många av dom växer otroligt långsamt... En sak som jag tycker är bra med många kaktusar är att dom inte blir så stora så man måste inte ha en massa plats för att odla dom (lophophora, aztekium, ariocarpus, m.m).

          En annan väldigt häftig växt, inte en kaktus men succulent, är Euphorbia obesa.
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 13-09-2012, 23:33
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          Hej
          I år kunde jag skötsel bra kaktusar inom min lägenhet, min lägenhet har lysrör, jag försöker ge dem lite vatten under ifrån varje dag, jag fick bra resultaten plus, de blommar länge tid plus, Jag kunde få rötter i vissa delar Snabbt .
          H:Bassam
           
          Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 14-09-2012, 06:26
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem sedan:
          03-11-2002
          Medlem nr: 110



          CITAT (Peyote @ 13-09-2012, 17:54) *
          En annan väldigt häftig växt, inte en kaktus men succulent, är Euphorbia obesa.


          Den var ju riktigt häftig Peyote!!! (och sticks kanske inte som kaktusar)
           
          Citera
          Peyote
          Inlägg 15-09-2012, 00:06
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 75
          Medlem sedan:
          22-04-2012
          Medlem nr: 75 894



          CITAT (Eva i Skåne @ 14-09-2012, 07:26) *
          Den var ju riktigt häftig Peyote!!! (och sticks kanske inte som kaktusar)


          Ja visst är den! Den och Lophophora-släktet är mina två favoriter. Förutom att vara en väldigt vacker kaktus har Lophophora williamsii ("Peyote") även många andra intressanta egenskaper.
           
          Citera
          Amanite
          Inlägg 10-04-2019, 02:05
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 7
          Medlem sedan:
          16-03-2019
          Medlem nr: 88 733



          Har själv 3 st Wiliamsii jag ägt i över 20 år nu. Köpte dom 1997 och då var de ca 4 cm i diameter. På 20 år har de krympt ca 1 cm var..haha
          Tänkte nu för första gången ge dom lite kärlek och faktiskt försöka få dom på fötter igen.
          Så vad rekomenderar ni för jord/grus och bevattning? Vanlig kaktusgrus och vattning 1 gång varannan vecka sommartid och inget under vinter eller?
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 22:48
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon