Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Problem med melonerna, Övergödning?
          GasseG
          Inlägg 20-07-2020, 21:11
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 52
          Medlem sedan:
          12-05-2008
          Medlem nr: 15 993



          Hej,
          Planerade en varmbänk i våras. Hela grejen började med att jag grävde ut en kubik jord och i hålet byggde jag en isolerad låda där den ovanjordiska delen är 4 dm hög. Inuti lådan fylldes den upp till markhöjd med obrunnen hästgödsel. Över lådan lades isolering.
          Temperaturen övervakades med spänning men den var verkligen inget att hurra för. Hästgödseln torkade ur hela tiden och man fick vattna ofta....sedan byggde jag ett annat system för att öka markvärmen men det kan vi lämna därhän då det inte har med kemi att göra.När våren kom på riktigt köptes 2 kubik matjord och 480 liter planteringsjord av högsta kvalité in. Planteringsjord på påse blandades med den inköpta matjorden, samt 2 liter sand och typ 6 gram obrunnen hönsgödsel per 100 liter jord. Ovanpå hästgödseln lades denna blandning i ett ca 4 dm tjockt lager....kanske 3 dm idag då jorden har kompakterats.
          Tillväxten har i varmbänken inte varit riktigt 100. Det startade lite skakigt men var ok. Nu har dock melonerna antagit en gulaktig ton med bruna fläckar längs bladkanterna på de äldre bladen.

          Jag vet inte vad som kan vara fel?
          Idéer finns dock som att allt för starka saker sugs upp i jordbädden från hästgödslet under jorden. Eller att det sipprar det igenom ammoniak-gas från höstgödslet som kanske är direkt skadligt, och som samtidigt antagligen ställer till det med pH-värdet i jorden med lock-out effekter som följd.
          Eller är det för mycket vatten? Regnar ju en del och jag har märkt att automatbevattningen vattnar även dagar då det regnar.

          Hur lägger jag in bilder från Dropbox??
          "Ledsen, dynamiska sidor i IMG-taggar är inte tillåtet"

          Är det någon som har en aning eller åsikt så vill jag gärna veta.

          Redigerat av GasseG: 21-07-2020, 01:03
           
          Citera
          GasseG
          Inlägg 20-07-2020, 21:54
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 52
          Medlem sedan:
          12-05-2008
          Medlem nr: 15 993



          Länkarna.
          När man använder IMG-tag skulle ändelsen dl=0 ändras till raw=1. Då fungerade förhandsgranskningen men inte att posta inlägget.

          https://www.dropbox.com/s/3ifmdkympkeufjc/I...190800.jpg?dl=0
          https://www.dropbox.com/s/oj22dv1y8iikq9u/I...190804.jpg?dl=0
          https://www.dropbox.com/s/4n1o8k8py1qk24u/I...190807.jpg?dl=0
          https://www.dropbox.com/s/2ainighr0yzxnjw/I...190812.jpg?dl=0

          Redigerat av GasseG: 21-07-2020, 00:55
           
          Citera
          GasseG
          Inlägg 24-07-2020, 07:41
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 52
          Medlem sedan:
          12-05-2008
          Medlem nr: 15 993



          Tror jag funnit svaret.

          Tog ett stort glas som jag satte upp och ner ovanpå jorden i varmbänken, inuti glaset placerade jag en äggkopp med ett pH-papper i.
          Efter en dag indikerade pH-pappret en basisk atmosfär. Detta får mig att tro att hästgödslet avger ammoniak som pyser upp genom jordbädden, förstår pH i jorden med lock-out effekter som följd samt är direkt skadligt som gas också.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-03-2024, 05:21
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon