Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Visa hur ni inrett era redskapsbodar!, - behöver inspiration
          Heleri
          Inlägg 14-04-2007, 09:27
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 131
          Medlem sedan:
          24-04-2003
          Medlem nr: 1 236



          Vi har beställt en redskapsbod från http://www.jadestugan.se/, men jag skulle vilja ha tips på hur vi ska inreda den på bästa sätt så att det blir bra ordning på grejorna. Vi ska ha gräsklippare, skottkärra och diverse trädgårdsredskap därinne. Vill gärna se bilder och/eller höra beskrivningar om hur ni har inrett era förråd! smile.gif
          thanks.gif

          /Helena


          --------------------

          ~~~ Aliquando et insanire iucundum est ~~~

           
          Citera
          olgak
          Inlägg 14-04-2007, 18:00
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 725
          Medlem sedan:
          06-05-2005
          Medlem nr: 5 697



          Inreda?! Slänger man inte bara in allting och trycker igen dörren med sin kroppstyngd?!


          Nejdå, allvarligt, jag är också nyfiken på hur andra gjort. Som inte gjort som vi (slänga in allt).


          --------------------
          OlgaK zon II

           
          Citera
          vickeva
          Inlägg 14-04-2007, 18:21
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 1 429
          Medlem sedan:
          14-10-2003
          Medlem nr: 2 441



          Så märkligt att denna tråd kommer just nu, jag sa till mannen innan idag att jag skulle behöva lite inspiration hur man ska inreda så att det är lätt att hålla ordning... Så MASSOR av förslag tack!!


          --------------------
           
          Citera
          olgak
          Inlägg 14-04-2007, 19:10
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 725
          Medlem sedan:
          06-05-2005
          Medlem nr: 5 697



          wink.gif Det var ett sammanträffande för mig också! Jag var och rensade ett av våra redskapsförråd, och tänkte då att det kanske ändå vore möjligt att göra något åt röran.


          --------------------
          OlgaK zon II

           
          Citera
          Limeblossom
          Inlägg 14-04-2007, 19:10
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 586
          Medlem sedan:
          10-05-2003
          Medlem nr: 1 371



          Kan bara bidraga med två tips: att hänga upp redskap med skaft på väggen i sådana där särskilda krokar och klämmor som finns att köpa "överallt". Själv tänkte jag göra en sorts hållare av en bräda på väggen för mindre redskap som planteringsspadar och sekatörer. Tror dom visade en sån på Äntligen hemma eller liknande program. Åh...vad svårt det blev att försöka förklara hur den ser ut smile.gif Men man sätter liksom klossar på baksidan av brädan med ett passande avstånd så redskapet inte ramlar igenom, ser ut som redskapen är fastklämda bakom. Äh, någon här har säkert en och kan slänga in en bild blush.gif Men än så länge ligger småredskapen i en fin korg.....och lär nog så göra ett tag till. whist.gif
           
          Citera
          fredwel
          Inlägg 14-04-2007, 20:47
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 120
          Medlem sedan:
          28-09-2005
          Medlem nr: 6 602



          Hittade hängare för spadar och andra redskap på biltema. Har dock inte hunnit inreda mitt förråd än, fick dit ytterdörren idag så att det äntligen gick att låsa!

          Kommer nog att hiva in en eller ett par av ikeas lagerhyllor också.

          /fredrik
           
          Citera
          Liastar
          Inlägg 16-04-2007, 14:39
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 55
          Medlem sedan:
          28-02-2004
          Medlem nr: 2 900



          Vi har en stor bänk med massor av lådor och ett skåp i, där spik, skruv, borrar, sandpapper o dyl förvaras. En hylla längs en vägg för presenningar, täckväv och större redskap typ motorsåg, hållare på väggen för hammare, skruvmejslar, sågar, krattor, spadar å sånt. Skottkärran är bra att kunna luta mot väggen och ankra fast handtagen så den inte tippar bakåt igen. Tygfack för att förvara trädgårds/arbetshandskar, trasor å sånt där annat. Stora hållare för vattenslangar, förlängningssladdar, rep och sånt. På baksidan av boden finns upphängningskrokar för stegar.

          Vi i villa hade lite tips: http://www.viivilla.se/gordetsjalv.asp?mod...;articleid=1348

          Redigerat av Liastar: 16-04-2007, 14:56
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 16-04-2007, 16:29
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Det finns ett antal naturlagar som gäller för redskapsbodar:

          1. Den är alltid för liten! Det kvittar om den är jättestor, man skaffar ändå grejor tills den är fullpackad.
          2. Det är aldrig ordning i en bod. Även om man fixar plats för allting så ligger det i en röra till slut ändå. Möjligen flyttar verktygen på sig under natten. Från fysiken finns en regel att kaoset är alltings slutpunkt.
          3. En arbetsbänk blir alltid överfull av prylar så att det inte går att använda den till arbete.

          Så det är bara att resignera från början.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          marigt
          Inlägg 17-04-2007, 07:55
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 226
          Medlem sedan:
          30-09-2003
          Medlem nr: 2 382



          Har också funderat på min lilla bod, den jag har på kolonin.
          Jag har en arbetsbänk direkt på högersidan där hänger också lite sågar upphängda på krokar/spikar.
          En hylla över bänken med mycket små saker(?) under bänken står lite gamla målarburkar, tunna med överblivet hönsnät ,
          en liten bärbar låda med småverktyg, handkratta sekatör, mejslar.
          Såg i Vi och villa som Liastar länkade till, att någon satt upp glasburkar under hylla, och gjort egen mejselhylla, Det ska jag kopiera tror jag.
          bredvid bänken har det stått en diskbänk, den är borta och istället är det förvaring för trädgårdstolar på vintern, funderar på vad jag bäst kan använda det till på sommaren.
          rakt fram hänger spade/grep och vattenslangar på väggen. en gräsklippare (handjagare) står på golvet,
          vänstra väggen är inte mycket att hänga på känns det för dörren sitter precis vid den, Lite små brädor har blivit samlade på kanten.
          Jo, visst där hänger det faktiskt saker krattor räfsor
          I taket ligger äppelplockare, andra verktyg med långa skaft, vet inte vad allt heter, såna där man rensar ogräs med, fårar jord till potatis.

           
          Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 17-04-2007, 11:20
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem sedan:
          03-11-2002
          Medlem nr: 110



          CITAT (Gossen Ruda @ 16-04-2007, 17:29) *
          Det finns ett antal naturlagar som gäller för redskapsbodar:

          1. Den är alltid för liten! Det kvittar om den är jättestor, man skaffar ändå grejor tills den är fullpackad.
          2. Det är aldrig ordning i en bod. Även om man fixar plats för allting så ligger det i en röra till slut ändå. Möjligen flyttar verktygen på sig under natten. Från fysiken finns en regel att kaoset är alltings slutpunkt.
          3. En arbetsbänk blir alltid överfull av prylar så att det inte går att använda den till arbete.

          Så det är bara att resignera från början.



          Så resonerar en karl!!! naughty.gif Det verkar väldigt välbekant hemifrån... men jag har inbillat mig att min hör till de värre, i detta sammanhang.
          Men så har jag en son, med näst intill sjukligt ordningssinne, och han är i luven på sin far ganska ofta, men det rinner av honom som vattnet på en gås laugh.gif


          Men det blir nog väldigt ofta så, för både kvinnor och män.
           
          Citera
          noora
          Inlägg 20-04-2007, 16:17
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 1 699
          Medlem sedan:
          03-02-2003
          Medlem nr: 678



          För oss gäller huvudregeln att det ska vara lätt att ställa tillbaka prylarna på sin plats, annars får de en annan plats. T.ex. bor inte krattan i trädgårdsboden längre, eftersom boden har så lågt till tak och det är krångligt att få in och ut en kratta. I stället har vi krattan i garaget. Även vattenslangen flyttar in i garaget över sommaren, eftersom det är där kranen sitter. Skottkärran bor under balkongen för att det är lättare att rulla in den där än i boden och för att det annars skulle bli för trångt i boden. Så mitt tips är att göra det så lätt som möjligt för sig. Det man använder mycket ska vara lätt att både hämta och lägga tillbaka smile.gif


          --------------------
          Noora - med trädgård i Tullinge, zon 2-3
          Nooras Örtagård - min webbsida om örter
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 22-04-2007, 16:34
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Passade på att ta några bilder på min tjusiga ordning under helgen. Observera att perspektivet blir knasigt med vidvinkeln, jag har inte byggt så här snett och vint. Först en bild från ingången. Till höger hänger nästan alla större trädgårdsverktyg, i en del fall dubbelt pga mängden.

          Bifogad fil  070422_boden1.jpg ( 63.39k ) Antal nedladdningar: 123


          Längre in ser det ut så här. Trots (o)ordningen vet jag var jag har det mesta. På väggen till vänster som inte syns hänger sågar och yxor mm.

          Bifogad fil  070422_boden2.jpg ( 79.51k ) Antal nedladdningar: 103


          En titt in i tvättrummet/dass som ligger till vänster på första bilden. Lite bättre ordning men så är det nystädat i påskas. biggrin.gif

          Bifogad fil  070422_tvätt.jpg ( 39.54k ) Antal nedladdningar: 114


          Så en titt in i kallgaraget för traktorn mm.

          Bifogad fil  070422_garaget.jpg ( 71.74k ) Antal nedladdningar: 103


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-03-2024, 13:32
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon