Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vad äter ni för gott i påsk?
          Peztis
          Inlägg 31-03-2013, 20:08
          Länk hit: #21


          Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem sedan:
          18-01-2009
          Medlem nr: 20 608



          Och jag kan rapportera att det var riktigt kul att göra mina små bakelser och de blev jättegoda!

          Redigerat av Peztis: 31-03-2013, 20:09


          --------------------


          * ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
           
          Citera
          gunsta
          Inlägg 31-03-2013, 22:22
          Länk hit: #22


          Medlem
          Antal inlägg: 5 616
          Medlem sedan:
          21-05-2011
          Medlem nr: 48 334



          Vi är hemma igen - så i kväll åt vi lammracks och ratatouille till dessert memma. Jag undrar om det finns andra memmaätare här på odla. Jag är mycket förtjust i det och har t o m lagat egen memma - men det var nog drygt trettio år sedan.

          Andra tankar och funderingar kring memma?


          --------------------
          Ibland, när jag säger vad jag tänker, märker jag att så tycker jag inte. Kanin (Nalle Puh)
           
          Citera
          niggle
          Inlägg 01-04-2013, 09:49
          Länk hit: #23


          Medlem
          Antal inlägg: 459
          Medlem sedan:
          28-10-2009
          Medlem nr: 26 668



          En av döttrarna köpte en kokbok till mig i Grekland, och där hämtade jag följande till påskmiddagen igår.

          Man tar några tomater. Skär av en "hatt". gröper ur och blandar det urgröpta med olja, lite socker, persilja, salt och peppar. Sjud såsen stilla på spisen i ca 5 min. Häll tillbaka i tomathalvorna och sätt in i ugnen ca 10 min.
          Där efter höjer man värmen till 250 grader och lägger en äggula i varje tomat. Salta och peppra och sätt in i ugnen till äggulan är lagom.
          Det var väldigt gott och jag tror det blir ännu godare när vi får hemodlade tomater, ty de man köper nu smakar inte mycket.
          Serverades med nygrillade lammkotletter, klyftpotatis, tzatziki och sallad. Mums!

          CITAT (gunsta @ 31-03-2013, 23:22) *
          Vi är hemma igen - så i kväll åt vi lammracks och ratatouille till dessert memma. Jag undrar om det finns andra memmaätare här på odla. Jag är mycket förtjust i det och har t o m lagat egen memma - men det var nog drygt trettio år sedan.

          Andra tankar och funderingar kring memma?

          Ja. Vad är memma för något?
           
          Citera
          malcolm
          Inlägg 01-04-2013, 12:41
          Länk hit: #24


          Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem sedan:
          18-05-2010
          Medlem nr: 30 311



          Memma är en finsk rätt från Finland, gjord på rågmjöl om jag inte minns fel, brukar även finnas i svenska butiker kring påsk. Det säljs i vita kartonger och så är det en brun "smet" vilket kan se lite suspekt ut för den oinvigde men det är gott med strösocker och grädde till.
           
          Citera
          niggle
          Inlägg 01-04-2013, 13:24
          Länk hit: #25


          Medlem
          Antal inlägg: 459
          Medlem sedan:
          28-10-2009
          Medlem nr: 26 668



          CITAT (malcolm @ 01-04-2013, 13:41) *
          Memma är en finsk rätt från Finland, gjord på rågmjöl om jag inte minns fel, brukar även finnas i svenska butiker kring påsk. Det säljs i vita kartonger och så är det en brun "smet" vilket kan se lite suspekt ut för den oinvigde men det är gott med strösocker och grädde till.

          Jag undrar om det inte var något liknande jag åt i Estland en gång. Påminde om välling. Jag fick äta upp
          min bordsdams portion. Om jag minns rätt var det sviskon i också.
           
          Citera
          gunsta
          Inlägg 01-04-2013, 14:40
          Länk hit: #26


          Medlem
          Antal inlägg: 5 616
          Medlem sedan:
          21-05-2011
          Medlem nr: 48 334



          Den är som malcolm skriver en påskefterrätt från Finland - gjord på rågmjöl, malt, sirap och pomeransskal bl a. Man äter den med gräddmjölk och ev strösocker. Jag är mycket förtjust i memma och äter det varje år - finns i nästan varje butik, Fazer tillverkar det mesta. Kartongen är fyrkantig och i år gul - kan varierar i färg. Det finns en lång tradition kring memma och hur man tillverkar den.
          Själv fick jag av en kollega för många år sedan ett recept på memma. Den blev god men det tog mycket lång tid att grädda memma - minns inte på rak arm men säkert ett dygn - vätskan i den ska i princip dunsta bort och den sk smakranden ska framträda.
          Numera köper jag memma - det går lika bra och är lika gott.

          Redigerat av gunsta: 01-04-2013, 14:41


          --------------------
          Ibland, när jag säger vad jag tänker, märker jag att så tycker jag inte. Kanin (Nalle Puh)
           
          Citera

          2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 19-04-2024, 16:58
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon