Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > De nya fiskarna har flyttat in i dammen… men också...
          Ehan
          Inlägg 12-07-2014, 13:55
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 76
          Medlem sedan:
          01-05-2014
          Medlem nr: 79 897



          …..grodor, paddor, ett gäng salamandrar, en huggorm, en snok, en vattensork…ett halvt zoo känns det som :-).

          Såg två hägrar som seglade förbi igår.

          Hoppas nu innerligen att de fina fiskarna inte ska råka ut för vare sig orm eller häger! Hur är det med huggorn & snok, äter de fisk?
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 12-07-2014, 15:34
          Länk hit: #2


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Snok äter småfisk men huggormen brukar stanna på land. Kul att du fått så mycket liv i dammen, speciellt salamandrarna eftersom de är sällsynta
           
          Citera
          Ehan
          Inlägg 13-07-2014, 09:11
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 76
          Medlem sedan:
          01-05-2014
          Medlem nr: 79 897



          Grodor, paddor och salamandrar är jättefina men sorken gräver otroligt mycket gångar, inte bara runt dammen. Än så länge verkar den/de inte ha gått loss på träd och växtrötter, verkar det som, men däremot så kan man plötsligt råka trampa ner i en gång. Häromdagen kom det en och långsamt spankulerade fram mot dammen när jag stod precis bredvid. Den verkade inte ens notera att jag stod där.

          Ormarna har jag inte heller mycket till övers för. Funderar på att försöka fånga och bära långt bort! Vill helst inte ha (särskilt huggormen) i trädgården!

          Fiskarna ser jag knappt skymten av, de verkar mest hänga under vassen. Kan se dem någon gång blixtsnabbt simma från ena vassruggen till den andra. Hoppas att snart kunna få se dem lite mer :-)
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 13-07-2014, 09:16
          Länk hit: #4


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Vad är det för fiskar du har? Min far har guldfisk och koikarp i sin damm. Guldfiskarna är så tama att de kommer och äter bröd ur handen på en. Koikarparna är lite mer reserverade men kommer fram till bryggan och suger i sig brödbitar trots att man står bara en meter ifrån. Dina fiskar blir säkert mindre orädda med tiden.
           
          Citera
          Ehan
          Inlägg 14-07-2014, 10:45
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 76
          Medlem sedan:
          01-05-2014
          Medlem nr: 79 897



          Just nu fem guldfiskar och två koikarpar. Såg just huggormen, den är stor och fet med ett tydligt zigzag-mönster. Vi var bara en meter från varandra, den lyfte på huvudet och verkade titta rakt på mig. Hu.

          Hoppas att fiskarna blir lite tamare med tiden. Just nu ser jag dem bara pila förbi på botten. Matar med fiskmat men jag tror att de har tillräckligt med mat i dammen som kanske är mer lockande, så de bryr sig inte direkt. Har din pappa haft fiskarna länge?
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 14-07-2014, 11:24
          Länk hit: #6


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          CITAT (Ehan @ 14-07-2014, 11:45) *
          Har din pappa haft fiskarna länge?
          Ja, jag vet inte exakt men omkring femton år. Jag minns inte om de var så tama från början eller om det har kommit med tiden. Guldfiskarna är förövrigt duktiga på att föröka sig, det kommer en massa nya småttingar varje år. Koikarparna är inte alls sådana, det har bara blivit enstaka nya om ens någon.
           
          Citera
          Ehan
          Inlägg 16-07-2014, 11:35
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 76
          Medlem sedan:
          01-05-2014
          Medlem nr: 79 897



          Hoppas att de stackarna ska överleva så länge att de hinner bli tama…

          Nu är huggormen avlägsnad, det var en rejäl en. Hoppas att den inte hittar tillbaka utan trivs på sin nya plats!

          Nya problem.

          Nu har vattensorken tydligen grävt en gång som effektivt dränerar dammen. Märkte det först efter att ha fyllt i vatten ett antal gånger och vattnet ändå bara sjönk… Det står en stor björk alldeles intill, så trodde att detta var den skyldige. Men sedan visade det sig att det trots torkan var fullt av vatten i ett dike ca 50 meter ifrån dammen. Vattnet jag fyllde i strömmade i en långsam fin stril rakt ner till diket thumbdown.gif

          Så, OK, hur motar man bort en vattensork ur dammen??
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 16-07-2014, 12:10
          Länk hit: #8


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Hoppas att hägern tar vattensork, det gör de ibland
           
          Citera
          Ehan
          Inlägg 16-07-2014, 12:13
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 76
          Medlem sedan:
          01-05-2014
          Medlem nr: 79 897



          tummenupp.gif
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 16-07-2014, 19:34
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          Koikarp förökar sig definitivtinte i så kallt klimat som vi har om de inte övervintras inne.I princip tycker jag det är åt djurplågerihållet att ha dessa ute året runt.


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          Ehan
          Inlägg 16-07-2014, 20:05
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 76
          Medlem sedan:
          01-05-2014
          Medlem nr: 79 897



          Djurplågeri vet jag inte, fiskarna går i 'dvala' om man har dem ute över vintern under rätt förhållanden. Förklara gärna hur du menar.

          Hos oss är tanken dock att fiskarna ska flytta in till hösten. Mest orolig är jag dock över hägern, snoken och vattensorken!
           
          Citera
          Mu i myllan
          Inlägg 10-07-2015, 16:21
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 112
          Medlem sedan:
          21-05-2007
          Medlem nr: 10 582



          Bor i Småland och här kan vintrarna vara bistra ibland. Köpte en doppvärmare för att hålla lite öppet i isen. Det fungerar kanon. T o m årsynglen av guldfisk överlevde. Tog dock in fyra stycken i en skål om de andra skulle stryka med. Det gjorde de inte men uteynglen är bara hälften så stora och har inte bytt färg ännu.
          Förr om åren har de vuxna fiskarna klarat ner till 30- De gräver ner sig i geggan i näckrosgropen och bara ligger där.
          OBS! Se till att ingen, barn eller vuxna, slår på isen. Då kan faktiskt fiskarna dö av stress.


          --------------------
          Mu i myllan
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 14:11
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon