Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hibiskus med nya knoppar..., ...var ska den stå ?
          tepa
          Inlägg 17-10-2009, 06:54
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 2 670
          Medlem sedan:
          31-12-2007
          Medlem nr: 13 427



          Hej

          När jag tog in Hibiskusen från vinterförvaringen i våras, fick den värmeslag och tappade alla blad och knoppar. Jag har haft den ute i sommar, men jag tänker inte övervintra den i övervintringsrummet, utan den får stå i ett extrarum med bara lite värme. Där är 13-14 grader nu. Men jag har ingen extrabelysning där, det har jag i köket (20-21 grader) och vardagsrummet ( 20-25 grader, 25 grader när ni eldar i täljstensspisen). Kan jag flytta den från kalla rummet till köket nu ? Jag vågar absolut inte riskera knopparna, om det händer samma sak igen, att den tappar allt om den kommer för varmt.

          Hälsn Tepa
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  Hibiskus.jpg ( 88.92k ) Antal nedladdningar: 127
          Bifogad fil  Hibiskusknopp.jpg ( 73.25k ) Antal nedladdningar: 66
           
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 17-10-2009, 11:16
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          sätt den i köket det klarar den.
           
          Citera
          Dilara
          Inlägg 17-10-2009, 18:18
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 590
          Medlem sedan:
          11-12-2006
          Medlem nr: 8 879



          Den brukar tappa knoppar om den flyttas. Men ha den gärna i köket om du vill. Den behöver oftast ingen vintervila.


          --------------------
          • I am the hibiscus witch! • Mälaren zon 2-3 •
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 17-10-2009, 18:34
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          mina har aldrig tappat några knoppar när jag tagit in dom från ute eller flyttat runder dom inne.
           
          Citera
          Dilara
          Inlägg 17-10-2009, 18:46
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 590
          Medlem sedan:
          11-12-2006
          Medlem nr: 8 879



          Mina brukar göra det. Om de t.ex byter plats från ett söder till norrfönster.


          --------------------
          • I am the hibiscus witch! • Mälaren zon 2-3 •
           
          Citera
          tepa
          Inlägg 17-10-2009, 19:52
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 2 670
          Medlem sedan:
          31-12-2007
          Medlem nr: 13 427



          Hej

          Den är nu flyttad från extrarummet till köket med extraljuset. Viken tur då, båda rummens fönster vätter åt samma håll!

          Hälsn Tepa
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 17-10-2009, 19:54
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          CITAT (Dilara @ 17-10-2009, 19:46) *
          Mina brukar göra det. Om de t.ex byter plats från ett söder till norrfönster.


          det är kanske olika då men har aldrig hänt mig, har flyttat dom till alla dess möjliga olika ställen och olika ljus och olika temperatur och ändå aldrig tappat några knoppar i olika stadier. eller har jag bara haft tur men samma plantor har bott på 3olika ställen (hus) och haft knoppar vid varje flytt och ut på sommaren och in på vintern.

          när jag bodde hos mormor så hade jag dom ute under sommaren och sedan var dom under vintern i en mörk källare (ca +5c +15c) eller inne i ett norrfönster utan extraljus, dom som kom till norrfönstret fortsatte att blomma efter att dom kom in och samma knoppar öppnade sig.




          Redigerat av flaxss: 17-10-2009, 19:58
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 17-10-2009, 23:47
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          Hej
          De tappar knoppar när de sätter i varm stället .
          H: Bassam
           
          Citera
          tepa
          Inlägg 18-10-2009, 07:55
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 2 670
          Medlem sedan:
          31-12-2007
          Medlem nr: 13 427



          Tack för svaren. Den får stå kvar i köket, tempskillnaden från 14 grader till 19-20 är ju inte för stor, så jag hoppas på det bästa. Ännu är knopparna kvar.

          Hälsn Tepa
           
          Citera
          tepa
          Inlägg 08-11-2009, 11:37
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 2 670
          Medlem sedan:
          31-12-2007
          Medlem nr: 13 427



          Hej

          Detta är en av Hibiskusknopparna. På väg att slå ut. Jag vet inte vad som hänt med de andra knopparna. Åtminstone en har bara torkat bort och den tredje har jag inte, dessvärre, sett något av sen jag upptäckte att den hade knoppar.

          Hälsn tepa
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  hib_002__Medium_.jpg ( 78.08k ) Antal nedladdningar: 39
           
           
          Citera
          tepa
          Inlägg 14-11-2009, 06:46
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 2 670
          Medlem sedan:
          31-12-2007
          Medlem nr: 13 427



          Hej

          Såhär såg Hibiskusknoppen ut igår. Tills jag skulle flytta plantan till diskbänken och duscha bladen. DÅ RAMLADE KNOPPEN! :ranting: Men jag sparade den och satte den i en liten kork med vatten. Visste inte att den var sådär skör. Men nu vet jag. Hoppas den kan slå ut ändå.

          Hälsn Tepa
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  nov_005__Medium_.jpg ( 34.57k ) Antal nedladdningar: 48
           
           
          Citera
          johannaelisabeth
          Inlägg 14-11-2009, 22:13
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 31
          Medlem sedan:
          14-11-2009
          Medlem nr: 26 799



          Vad synd på en sån tjusig knopp! Tror att anledningen till att man brukar säga att man gärna ska vara lite försiktig med hibiskusen när den har knoppar (jag har iallafall alltid hört att man inte ska vända på dem under knoppstadiet - däremot kan det nog fungera att flytta på dem så länge man har samma sida mot ljuset, eftersom knopparna gärna vänder sig dit annars) är att de är så stora på så små och ömtåliga stjälkar. Sköra men vackra är de verkligen! Hoppas att din knopp slår ut ändå och att det snart kommer nya nu när de får stå ute i värmen i köket! happy.gif
           
          Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 14-11-2009, 23:53
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 3 217
          Medlem sedan:
          25-03-2008
          Medlem nr: 14 814



          CITAT (tepa @ 14-11-2009, 06:46) *
          Hej

          Såhär såg Hibiskusknoppen ut igår. Tills jag skulle flytta plantan till diskbänken och duscha bladen. DÅ RAMLADE KNOPPEN! ranting.gif Men jag sparade den och satte den i en liten kork med vatten. Visste inte att den var sådär skör. Men nu vet jag. Hoppas den kan slå ut ändå.

          Hälsn Tepa



          Vad tråkigt! trostar.gif Du har ju en sån där vacker och gammaldags Hibiscus! wub.gif
          Jag tog och zoomade in knoppen, så att bara halva knoppen fyllde hela skärmen...
          Tycker nästan att det kan se ut som om den skulle kunna ha spinn... confused.gif
          Det syns en lite suddig grå (spinnväv?) yta mellan knoppen och de små bladen som omger knoppen. Det kan ju bero på att det blir lite suddigt i och med förstoringen också... dunno.gif
          Har du verkligen kollat med förstoringsglas så att den inte har någon ohyra?
          smiley_small_hug.gif
           
          Citera
          tepa
          Inlägg 15-11-2009, 06:44
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 2 670
          Medlem sedan:
          31-12-2007
          Medlem nr: 13 427



          CITAT (Sussie F-Flower @ 15-11-2009, 00:53) *
          Vad tråkigt! trostar.gif Du har ju en sån där vacker och gammaldags Hibiscus! wub.gif
          Jag tog och zoomade in knoppen, så att bara halva knoppen fyllde hela skärmen...
          Tycker nästan att det kan se ut som om den skulle kunna ha spinn... confused.gif
          Det syns en lite suddig grå (spinnväv?) yta mellan knoppen och de små bladen som omger knoppen. Det kan ju bero på att det blir lite suddigt i och med förstoringen också... dunno.gif
          Har du verkligen kollat med förstoringsglas så att den inte har någon ohyra?
          smiley_small_hug.gif


          Vad du är skarpögd, Sussie. Jo, Hibiskusen hade ohyra i somras, den stod på altan. Jag sprejade den flera gånger med tallsåpsvatten och de försvann, men det kanske finns något kvar ! Som inte Tepa med sina sämre ögon ser, hi hi. Tja, vad ska jag nu göra ? Fortsätta spreja ? Den står i köket mitt mellan två Kornettblommor, men Tepas ögon har inte sett ohyra på dom.

          Johannaelisabeth, jag är nog noga när jag flyttar den för dusch, att den kommer tillbaks i exakt samma läge. Har också hört det här med att dom inte ska vändas på.

          Hälsn Tepa
           
          Citera
          tepa
          Inlägg 15-11-2009, 16:36
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 2 670
          Medlem sedan:
          31-12-2007
          Medlem nr: 13 427



          CITAT (tepa @ 15-11-2009, 07:44) *
          Vad du är skarpögd, Sussie. Jo, Hibiskusen hade ohyra i somras, den stod på altan. Jag sprejade den flera gånger med tallsåpsvatten och de försvann, men det kanske finns något kvar ! Som inte Tepa med sina sämre ögon ser, hi hi. Tja, vad ska jag nu göra ? Fortsätta spreja ? Den står i köket mitt mellan två Kornettblommor, men Tepas ögon har inte sett ohyra på dom.

          Johannaelisabeth, jag är nog noga när jag flyttar den för dusch, att den kommer tillbaks i exakt samma läge. Har också hört det här med att dom inte ska vändas på.

          Hälsn Tepa



          Hallå, Sussie, var är du ...
          Jag planterade just om den. Fel årstid, jag vet. Tog en annan kruka, diskade den förra med diskmedel, och satte Hibiskusen med samma sida mot fönstret. Men mot ett annat vädersträck. Nu får den stå lite mera för sig själv.

          Hälsn Tepa
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  ork_004__Medium_.jpg ( 69.2k ) Antal nedladdningar: 35
           
           
          Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 15-11-2009, 18:12
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 3 217
          Medlem sedan:
          25-03-2008
          Medlem nr: 14 814



          CITAT (tepa @ 15-11-2009, 16:36) *
          Hallå, Sussie, var är du ...
          Jag planterade just om den. Fel årstid, jag vet. Tog en annan kruka, diskade den förra med diskmedel, och satte Hibiskusen med samma sida mot fönstret. Men mot ett annat vädersträck. Nu får den stå lite mera för sig själv.

          Hälsn Tepa



          -Här är jag... laugh.gif flirting.gif smiley_small_hug.gif
          Vad bra! tummenupp.gif
          Jag antar att du behandlat den med såplösning eller nåt också..?
          Jag är urusel på Hibiskusar själv, dom bara får ohyra och dör men jag råder dig ändå att behandla med typ en veckas mellanrum i några veckor. Bra att den får vara lite själv, det ökar nog chanserna till att den inte ska bli smittad av andra växter.
          Jag tycker att hibiskusar är så himla känsliga men det är väl kanske för att dom har så tunna blad... då går det lättare för alla kryp att roffa åt sig av näringen... ranting.gif

          Hoppas att den har lite kraft kvar för att åter kunna komma i blom. wub.gif
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 15-11-2009, 18:16
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          jag har vänt och vridit och flyttat mina i alla dess olika lägger och aldrig har en knopp trillat av för det.

          däremot trillar knoppen lätt av om luften är för torr eller för varm eller om den har fått det för torrt/blött i jorden eller om den har ohyra, det har hänt på mina att knoppar har trillat av av dessa egenskaper.
           
          Citera
          tepa
          Inlägg 15-11-2009, 18:21
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 2 670
          Medlem sedan:
          31-12-2007
          Medlem nr: 13 427



          CITAT (Sussie F-Flower @ 15-11-2009, 19:12) *
          -Här är jag... laugh.gif flirting.gif smiley_small_hug.gif
          Vad bra! tummenupp.gif
          Jag antar att du behandlat den med såplösning eller nåt också..?
          Jag är urusel på Hibiskusar själv, dom bara får ohyra och dör men jag råder dig ändå att behandla med typ en veckas mellanrum i några veckor. Bra att den får vara lite själv, det ökar nog chanserna till att den inte ska bli smittad av andra växter.
          Jag tycker att hibiskusar är så himla känsliga men det är väl kanske för att dom har så tunna blad... då går det lättare för alla kryp att roffa åt sig av näringen... ranting.gif

          Hoppas att den har lite kraft kvar för att åter kunna komma i blom. wub.gif


          Välkommen! Jo, Sussie, jag har nog sprejat några gånger med tallsåpslösning. Men kan ju alltid fortsätta med det. Förresten, det ÄR en gammal planta. Men inte har den blivit gammal i MIN ägo. Nä du. Jag fick den av en granne i fjolhöstas, när hon inte hade plats med alla krukväxter i sitt nya mindre hus. Hon sa att den nog är tjugofem, tretti år ! Jag fick två, lika gamla. Den andra dog bort i vintras...
          Jag tänkte nog mera på att Hibiskusen inte ska smitta ner de andra växterna, när jag satte den lite avskilt. Men hursomhelst, nu har jag väl gjort vad jag kan för den.

          Hälsn Tepa
           
          Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 15-11-2009, 18:46
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 3 217
          Medlem sedan:
          25-03-2008
          Medlem nr: 14 814



          CITAT (tepa @ 15-11-2009, 18:21) *
          Välkommen! Jo, Sussie, jag har nog sprejat några gånger med tallsåpslösning. Men kan ju alltid fortsätta med det. Förresten, det ÄR en gammal planta. Men inte har den blivit gammal i MIN ägo. Nä du. Jag fick den av en granne i fjolhöstas, när hon inte hade plats med alla krukväxter i sitt nya mindre hus. Hon sa att den nog är tjugofem, tretti år ! Jag fick två, lika gamla. Den andra dog bort i vintras...
          Jag tänkte nog mera på att Hibiskusen inte ska smitta ner de andra växterna, när jag satte den lite avskilt. Men hursomhelst, nu har jag väl gjort vad jag kan för den.

          Hälsn Tepa



          Kanon! yes.gif
          Nu håller vi tummarna allihopa tummenupp.gif så att inte den här hibiskusen går samma öde till mötes som den andra... crying.gif
          Glöm inte att hålla koll på den under hela vintersäsongen! kram2.gif
           
          Citera
          tepa
          Inlägg 10-12-2009, 22:04
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 2 670
          Medlem sedan:
          31-12-2007
          Medlem nr: 13 427



          Hej

          Tyvärr orkade inte lilla knoppen slå ut, den tynade bort. I övrigt mår Hibiskusen bara bra, står i rumsvärme åt lite svalare hållet. Bättre lycka nästa år.

          Hälsn Tepa
           
          Citera

          2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 19:06
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon