Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vilken sorts hibiscus är detta?, "artbeskrivning"
          Linda_A
          Inlägg 08-07-2005, 10:13
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 1 477
          Medlem sedan:
          08-07-2005
          Medlem nr: 6 145



          Hej!

          Jag har en liten fråga om vilken sort denna hibiscus är?
          Har just börjat med blommor och är lite ovan men tycker att den var rätt vacker.

          Vad ska jag tänka på?

          bilder på plantan




          Tack så mycket på förhand. ohmy.gif


          --------------------
          //Linda
           
          Citera
          Pia mitt i Skåne
          Inlägg 08-07-2005, 13:20
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 935
          Medlem sedan:
          16-08-2003
          Medlem nr: 2 117



          Vackra blommor.
          Du har den vanliga hibiscusen som man har i fönstret, Hibiscus rosa-sinensis. Jag kan ju berätta hur jag sköter mina, men ibland kan andra sätt passa bättre, det bästa är att prova sig fram tills man hittar ett sätt som passar både en själv och sina växter.
          Så här har mina hibiscusar det i alla fall.
          Jag ger dem vatten när jorden i krukan har torkat upp lite, innan växten börjar sloka, de brukar få gödning en gång i veckan när de blommar, ibland får de bara varannan vecka. Det går givetvis mer vatten på sommaren och speciellt om de står i ett soligt fönster.
          Vid behov, alltså om krukan är full av rötter, planterar jag om mina hibiscusar, vanlig plantjord går bra och så tar jag en storlek större kruka. Ibland kan man också behöva beskära hibiscusarna om se växer sig stora och yviga.
          Mina hibiscusar har jag ute hela sommaren. De tackar genom att blomma året om.
          Lycka till med dina hibiscusar.


          --------------------
          Pia mitt i Skåne zon 1
           
          Citera
          Linda_A
          Inlägg 08-07-2005, 13:42
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 1 477
          Medlem sedan:
          08-07-2005
          Medlem nr: 6 145



          CITAT (Pia mitt i Skåne @ 08-07-2005, 15:20)
          Vackra blommor.
          Du har den vanliga hibiscusen som man har i fönstret, Hibiscus rosa-sinensis. Jag kan ju berätta hur jag sköter mina, men ibland kan andra sätt passa bättre, det bästa är att prova sig fram tills man hittar ett sätt som passar både en själv och sina växter.
          Så här har mina hibiscusar det i alla fall.
          Jag ger dem vatten när jorden i krukan har torkat upp lite, innan växten börjar sloka, de brukar få gödning en gång i veckan när de blommar, ibland får de bara varannan vecka. Det går givetvis mer vatten på sommaren och speciellt om de står i ett soligt fönster.
          Vid behov, alltså om krukan är full av rötter, planterar jag om mina hibiscusar, vanlig plantjord går bra och så tar jag en storlek större kruka. Ibland kan man också behöva beskära hibiscusarna om se växer sig stora och yviga.
          Mina hibiscusar har jag ute hela sommaren. De tackar genom att blomma året om.
          Lycka till med dina hibiscusar.

          Hej!

          Tack för ditt svar.

          Så har jag skött min med nu fast jag har vattnat mera kanske.

          Jag pratade med min mormor och tydligen hade hon med denna hibiscus och hon sa det samma som du förutom att hon hade haft problem med att knoppar "torkar" och dör om man flyttar den när man har knoppar.

          Är det bättre att ha dem ute? Eller kan jag fortsätta att ha den i fönster?

          Går det att dela på den? Hur ska jag beskära den om jag behöver göra det?

          Många frågor. wacko.gif tongue.gif

          Tack på förhand //Linda


          --------------------
          //Linda
           
          Citera
          Emser
          Inlägg 10-07-2005, 19:18
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 961
          Medlem sedan:
          07-11-2002
          Medlem nr: 274



          Du kan ta ut dem nu under sommaren, eftersom de är soldyrkare! Jag planterar om min i jan./feb. innan den sätter skott och då klipper jag den också ganska hårt. Det verkar gynna blomningen...sedan får de stå ute hela sommaren fram till Aug. eller tills dess att jag tror att nattfrost är ett faktum! Att dela dem är nog svårt, oftast tar man sticklingar eller frösår. Men de har ganska skört rotsystem, som om du minskar rotvolymen så ser man det ganska snart på bladen/växten att den slokar! Det jag brukar tänka på när jag klipper är att jag ska ha mer rötter är "löv"...sedan så blandar jag i långtidsgödsel i jorden så behöver jag inte fundera på gödning under sommaren!


          --------------------
          Mvh/Emser
          Zon 8, USA.


          Liv föds och dör; man sår och skördar, irrar och finner åter vägen hem till jorden.
           
          Citera
          Pinup
          Inlägg 10-07-2005, 23:00
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 105
          Medlem sedan:
          30-04-2005
          Medlem nr: 5 630



          Soldyrkare??
          Konstigt jag kanske inte har samma sort? jag hade min i söderfönster och den mådde inte bra där ,bladen gulnade knoppar föll och den såg halvdöd ut.
          Så jag flyttade den till ett ljust fönster som alldrig är i direkt sol, och nu är den frodigare än frodigast...


          --------------------
          Man ska inte prata med fula människor, de kan få för sig att det är ok att se ut så!

          Citat: från nöjes chef på tv:-)
           
          Citera
          Ciczi
          Inlägg 11-07-2005, 07:00
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 2 836
          Medlem sedan:
          19-07-2004
          Medlem nr: 4 113



          Jo de är soldyrkare men direkt sol hela dagen bakom fönsterglas kan göra att bladen bränns sönder. Det bästa är om de får sol på förmiddagen eller eftermiddagen. Det kan göra skilland vilken sorts kruka man har sina hibiskusar i också. En ytterkruka är aldrig fel.

          Min största hibiskus Hibbe (bilder finns i mitt hibiskusalbum) har jag haft i sju år och han blommar troget varje år.
          Jag sköter alla mina hibiskusar på samma sätt.För närvarande har jag femton st i kruka. Beskärning i februari och då tar jag även sticklingar. Sedan ny jord och sedan får det rota sig i fred innan jag börjar gödsla igen. Jag vattnar mina med flytande blåkorn en gång i veckan för närvarade.

          En viktig sak som jag lärt mig genom åren är att hibiskusar i kruka oftast behövs planteras om direkt efter köpetillfället. Jag sätter alltid mina i ny kruka direkt.

          Ciczi


          --------------------
          Egenföretagande Trädgårdsingenjör. Besök www.tradgardsservice.com

          ********************************************************

          "Mest klorofyll vinner!!!"
           
          Citera
          Pinup
          Inlägg 11-07-2005, 10:26
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 105
          Medlem sedan:
          30-04-2005
          Medlem nr: 5 630



          Hej ok:-)

          Då är nog fönstret den står i nu det bästa då, för det är väldigt ljust men ingen brännande sol..

          Jo jag tycker nästan att alla växter man köper är i stort behov av omplantering, man förstår inte hur de ska kunna leva vidare egentligen om de inte skulle bli omplanterade?


          --------------------
          Man ska inte prata med fula människor, de kan få för sig att det är ok att se ut så!

          Citat: från nöjes chef på tv:-)
           
          Citera
          Emser
          Inlägg 11-07-2005, 20:26
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 961
          Medlem sedan:
          07-11-2002
          Medlem nr: 274



          Det kan nog vara för att de göds näst intill konstant med vattengödning!


          --------------------
          Mvh/Emser
          Zon 8, USA.


          Liv föds och dör; man sår och skördar, irrar och finner åter vägen hem till jorden.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 19-04-2024, 01:37
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon