Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Plommonträd, beskärning
          joab
          Inlägg 05-11-2002, 08:53
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem sedan:
          05-11-2002
          Medlem nr: 158



          Hej.
          Jag har ett plommonträd som inte har blivit beskuret på ganska många år. Jag undrar nu om det är för sent för att beskära det i år?
          Vad bör jag göra åt den gren som i sommras delade på sig, trädet bar otroligt mycket frukt biggrin.gif , kan jag kapa den eller ska jag behandla den med något medel för att det inte ska förstöras ännu mer?

          Mvh
          ///joab
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 05-11-2002, 10:10
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 18 593
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Hm.. Det är alltid svårt att ge beskärningsråd när man inte ser trädet. Själv tycker nog jag det är lite sent att beskära plommon nu, beskärningstiden för plommon är ju juli, augusti + ev. september. Men den där knäckta grenen skulle jag nog ev. ändå ta bort nu ifall det är risk att det blir ännu mera skada ifall det blir snötyngder, kraftig blåst etc. Du behöver inte behandla trädet med något, träden läker oftast bättre när man inte är där och kladdar med medel.

          Stenfrukter brukar inte behöva så mycket beskärning, det är de första åren man beskär så att man bara har en topp, tar bort grenar med farliga spetsvinklar etc. När trädet blir äldre räcker det ofta att ta bort grenar som inte ser så fina och friska ut + ev. gallrar man någon gren ifall det finns grenar som riskerar att skava mot varann. Man brukar inte göra någon kraftigare beskärning på stenfrukter när de blir äldre, de brukar inte bryta så bra med nya skott på äldre ved som ex. äpple gör.


          För att undvika fläkskador och knäckta grenar så bör man kartgallra de år då det är för mycket frukt, ca 4cm bör det vara mellan varje frukt.


          http://www.juniper.se/tradvard/snitt.htm


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Jörgen
          Inlägg 05-11-2002, 23:23
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 100
          Medlem sedan:
          03-11-2002
          Medlem nr: 111



          biggrin.gif [QUOTE]Hej.
          Jag vet inte om detta blir rätt nu men. Men man får börja
          någonstans.
          Jag har ett opal plommonträd som fick fruktansvärt mycket plommon.
          Och i och med det så knäcktes två tjocka huvudgrenar och fläkte
          upp en del av stammen och en bit in. Jag sågade av grenarna putsade till
          skadorna så gått det gick. MEN jag blev rekommenderad att sätta på
          lack-balsam för det skulle vara så bra. Vad tror ni?
          Jörgen nybörjare


          --------------------
          Lerzon 1.
           
          Citera
          KURT
          Inlägg 06-11-2002, 07:39
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 34



          Man vill gärna lägga på lackbalsam för att skydda såret. Men risken är stor att det istället blir röta under lackbalsamet. Därför brukar det oftast vara bäst att låta trädet läka skadan själv. Bara man tar bort alla lösa döda delar så brukar träden läka och valla in skadorna bäst själv.
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 07-11-2002, 06:52
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Lackbalsam och andra påstrykningsmedel är sämre än om trädet får läka sig själv, det blev jag viss om efter att ha läst en studie som bl a Vollbrecht gjort och som följt reslutat i 3, 5 och 10 år efter behandling.

          Rätt många träd hade beskurits och på varje träd hade man lagt lacbalsam på ett snitt, ympvax på ett annat och ett snitt utan något alls. Resultaten var mycket tydliga. Där Lacbalsam lagts på hade rötan gått in längst. Näst längst för ympvaxet, och bäst där inget gjorts.

          Förr trodde man också att man skulle omforma sår i ett träd så att det blev ovalt i horisontalt läge med spetsiga ändar. Inte heller detta läker bättre än om trädet får utgå från den såryta som det åsamkats. Lös bark kan man ta bort, men inte mer.

          Själv skär jag rent flisiga ytor - inte omformar dem. Övervallningen sker snabbare om ytan i veden är slät, och inte sticker ut. En slät yta är ju areamässigt mindre, och därför brukar jag se till att den blir slät också.

          Med mycket vass kniv, tålamod och tid gör man detta. Annars kan man lika gärna låta bli.

          Man kan lite på träden. De klarar sig utan oss!

          Cilla


          --------------------
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 23-05-2024, 19:15
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon