Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Nyheter, Vad är nytt?
          Kristian87
          Inlägg 31-03-2014, 19:51
          Länk hit: #41


          Medlem
          Antal inlägg: 25
          Medlem sedan:
          12-05-2011
          Medlem nr: 45 597



          Angående Bakker och deras Pink Lemonade (Rosa blåbär), så beställde jag 2st plantor av dom våren 2013, den ena dog ganska omgående medans den andra överlevde men växte otroligt långsamt.

          Kontaktade bakker och berättade som det var, att den ena dog, bemötandet jag fick var bra, och dom skickade 2st nya plantor (fick dock vänta till hösten med att få dom).
          Tyvärr såg dom redan dåliga ut när jag fick hem dom, och dom fortsatte att skrumpna ihop och dog på några dagar.

          Den första plantan som överlevde verkar ha klarat vintern, men den är liten och lär inte ge bär på många år (om den inte dör innan).


          Efter jag fick andra omgången plantor som båda var döende när dom kom, så bestämde jag mig för att aldrig handla från Bakker igen, mailade dom och skrev att jag var besviken på kvaliteten på plantorna och att dom nu förlorat en kund.
          Detta var några månader sedan, och har inte fått nåt mailsvar tillbaka.


          Mvh
          Krille


          --------------------
          Zon 4
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 31-03-2014, 20:36
          Länk hit: #42


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          CITAT (johan1983 @ 31-03-2014, 01:02) *
          Några nyheter 2014?

          Jag kollade på bakkers hemsida och hittade några saker som jag inte har sett förr att det fungerar i Sverige:

          http://www.bakker.se/produkt/platt-persika-donut-/
          Vad sägs om platta persikor?


          Platta persikor är jätte goda, köper dom varje år i mängder när dom kommer in på Netto och willys. Inget man ser så ofta på plantskolor och bakker har man haft sina duster med. Men Rångedala har den i sortiment http://www.rangedala-plantskola.se/vaxter/...guayo-xato.html ,, åtminstone enligt hemsidan. När jag var där sist så kollade jag inte efter persikoträd alls så vet inte om i lager gäller, synd dom ligger så avsides blir inte många besök per år.

          Nyhet för mig (finns också på Rångedala, min är köpt från Tyskland där den är vanlig sort). Men i år har jag planterat en Aprikos som heter 'Ungarische Beste' som ska vara tålig och bra får se hur den blir.

           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 31-03-2014, 22:46
          Länk hit: #43


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          Dessa verkar skicka till Sverige,, men hitta att dom har plattpersika http://www.obstbaeume.de/shop3/contents/de/p299.html
           
          Citera
          johan1983
          Inlägg 02-04-2014, 09:41
          Länk hit: #44


          Medlem
          Antal inlägg: 384
          Medlem sedan:
          04-05-2012
          Medlem nr: 75 997



          CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 31-03-2014, 21:36) *
          Platta persikor är jätte goda, köper dom varje år i mängder när dom kommer in på Netto och willys. Inget man ser så ofta på plantskolor och bakker har man haft sina duster med. Men Rångedala har den i sortiment http://www.rangedala-plantskola.se/vaxter/...guayo-xato.html ,, åtminstone enligt hemsidan. När jag var där sist så kollade jag inte efter persikoträd alls så vet inte om i lager gäller, synd dom ligger så avsides blir inte många besök per år.

          Nyhet för mig (finns också på Rångedala, min är köpt från Tyskland där den är vanlig sort). Men i år har jag planterat en Aprikos som heter 'Ungarische Beste' som ska vara tålig och bra får se hur den blir.



          "Odlas i växthus. Ännu mer aromatisk än vanlig rund persika! Läge: sol"

          Där föll det för mig, förmodligen så ljuger Bakker när dom inte nämner detta.

          Det är inte lätt att ha ett växthus som täcker ett helt träd.

          Jag har köpt solmogna aprikoser i Frankrike en gång, jag får ju säga att jag föredrar ett svenskt plommon men det var ju annat när den var solmogen jämfört med de man köper i matbutiken :-)



          CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 31-03-2014, 23:46) *
          Dessa verkar skicka till Sverige,, men hitta att dom har plattpersika http://www.obstbaeume.de/shop3/contents/de/p299.html


          Om inte annat så hade dom en hel del trevliga körsbärsträd.

          Jag märker att om man ska plantera exempelvis 10 olika träd, då lönar det sig nästan ekonomiskt med en tysklandsresa.

          Träd är onödigt dyra i Sverige
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 02-04-2014, 11:08
          Länk hit: #45


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          CITAT (johan1983 @ 02-04-2014, 10:41) *
          "Odlas i växthus. Ännu mer aromatisk än vanlig rund persika! Läge: sol"

          Där föll det för mig, förmodligen så ljuger Bakker när dom inte nämner detta.

          Det är inte lätt att ha ett växthus som täcker ett helt träd.

          Jag har köpt solmogna aprikoser i Frankrike en gång, jag får ju säga att jag föredrar ett svenskt plommon men det var ju annat när den var solmogen jämfört med de man köper i matbutiken :-)

          Om inte annat så hade dom en hel del trevliga körsbärsträd.

          Jag märker att om man ska plantera exempelvis 10 olika träd, då lönar det sig nästan ekonomiskt med en tysklandsresa.

          Träd är onödigt dyra i Sverige


          Man får beskära ordentligt för att ha i växthus, som blir svårt för persika växer mycket och är känslig för gummiflöde. Om jag skulle köpa hade det få bli ute (tyvärr i ett sämre läge, då bästa är upptagna) jag vet inte varför man ska odla den i växthus om det är att den är känslig eller har sen mognad. Kan tänka mig att det mycket beror på så man får frukt.

          Har bara köpt aprikoser en gång i sverige (på vanlig butik) och det är oätligt. Kollade inte så noga på deras övriga utbud. Ska göra.
           
          Citera
          johan1983
          Inlägg 02-04-2014, 19:59
          Länk hit: #46


          Medlem
          Antal inlägg: 384
          Medlem sedan:
          04-05-2012
          Medlem nr: 75 997



          CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 02-04-2014, 12:08) *
          Man får beskära ordentligt för att ha i växthus, som blir svårt för persika växer mycket och är känslig för gummiflöde. Om jag skulle köpa hade det få bli ute (tyvärr i ett sämre läge, då bästa är upptagna) jag vet inte varför man ska odla den i växthus om det är att den är känslig eller har sen mognad. Kan tänka mig att det mycket beror på så man får frukt.

          Har bara köpt aprikoser en gång i sverige (på vanlig butik) och det är oätligt. Kollade inte så noga på deras övriga utbud. Ska göra.


          Då är det med andra ord helt uteslutet med den sorten

          Riga och Frost är ju vanliga persikor som skall fungera i Sverige.
          Någon som har provat dessa?
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 02-04-2014, 20:13
          Länk hit: #47


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          Zon 1 tror jag inte det blir några problem med att odla den persikan. Sedan vet jag inte hur resistens den är mot krussjuka.

          Första Persikan jag planterade (var i mormors trädgård skåne zon 1-2) var en dvärgpersika 'bonanza',, som fick grentorka väldigt lätt och en kall vinter så dog den. Här i zon 3-4 (södra VG) har jag testat två gånger med Redhaven, vilket inte alls har gott så bra. Sen tänkte jag köpa en Riga, men plantskolan här tog 700-800kr för en liten planta, bara ett spjut och ganska dåliga kvalité och dålig ymp, så det blev att jag köpte en persika frost från Hortogreen jätte bra kvalite och stor och rejäl planta för 499kr (tror jag den kosta?). Och den har trivs utmärkt, ingen krussjuka eller grentorka. Dock förra året i början av maj i en frostnatt så trillade karten av vilket var synd i år verkar det gå bättre med vädret och blomningen och så täckte jag med skuggväv i tid. Fördelen med Riga är att den mognar mycket tidigare än frost. Och nu får det vara frostpersikan, får skulle vilja ha en riga med men det får jag inte plats med i det läget.

          Så ska du köpa så säger jag välj en Riga. Dock ska frost vara godare frukt, men kanske inte jämförbart med ''köpefrukt'' som är väldigt smaklösa jämfört med frost och riga.

          Redigerat av Alexander-VG-zon3: 02-04-2014, 20:13
           
          Citera
          johan1983
          Inlägg 02-04-2014, 22:42
          Länk hit: #48


          Medlem
          Antal inlägg: 384
          Medlem sedan:
          04-05-2012
          Medlem nr: 75 997



          CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 02-04-2014, 21:13) *
          Zon 1 tror jag inte det blir några problem med att odla den persikan. Sedan vet jag inte hur resistens den är mot krussjuka.

          Första Persikan jag planterade (var i mormors trädgård skåne zon 1-2) var en dvärgpersika 'bonanza',, som fick grentorka väldigt lätt och en kall vinter så dog den. Här i zon 3-4 (södra VG) har jag testat två gånger med Redhaven, vilket inte alls har gott så bra. Sen tänkte jag köpa en Riga, men plantskolan här tog 700-800kr för en liten planta, bara ett spjut och ganska dåliga kvalité och dålig ymp, så det blev att jag köpte en persika frost från Hortogreen jätte bra kvalite och stor och rejäl planta för 499kr (tror jag den kosta?). Och den har trivs utmärkt, ingen krussjuka eller grentorka. Dock förra året i början av maj i en frostnatt så trillade karten av vilket var synd i år verkar det gå bättre med vädret och blomningen och så täckte jag med skuggväv i tid. Fördelen med Riga är att den mognar mycket tidigare än frost. Och nu får det vara frostpersikan, får skulle vilja ha en riga med men det får jag inte plats med i det läget.

          Så ska du köpa så säger jag välj en Riga. Dock ska frost vara godare frukt, men kanske inte jämförbart med ''köpefrukt'' som är väldigt smaklösa jämfört med frost och riga.


          "Min" plantskola tar 599 för Riga och 639 för Frost.
          Båda är pysslingträd som dom kallar det. Lurar jag mig själv om jag köper pysslingträd?
          Får jag kanske bara typ tio persikor om året?

          Just när det kommer till Persika så kanske inte träden blir så stora om man köper vanliga eller rekommenderar du pyssling?

          ---------------------------------------------------------------------------------------------

          Det här är väl ändå en nyhet. Citrusträd som går att odla ute ända till zon 4?

          http://www.alltomtradgard.se/artiklar/Vint...nordiskt-klimat

          Redigerat av johan1983: 02-04-2014, 22:42
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 03-04-2014, 06:45
          Länk hit: #49


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          Visste inte ens att det fanns pyssling träd på frost och riga, dom brukar ju alltid vara starkväxande. Hade nog köpt ett som inte var pyssling. Vilket plantskola handlar du på?

          Men storlek har ju inget att göra med antal frukter. Utan det är ju bara trädet som hålls mindre.

          CITAT (johan1983 @ 02-04-2014, 23:42) *
          Det här är väl ändå en nyhet. Citrusträd som går att odla ute ända till zon 4?

          http://www.alltomtradgard.se/artiklar/Vint...nordiskt-klimat


          Ja nästa 1 april så har det nog kommit härdigt mangoträd giggle.gif giggle.gif
           
          Citera
          johan1983
          Inlägg 03-04-2014, 20:53
          Länk hit: #50


          Medlem
          Antal inlägg: 384
          Medlem sedan:
          04-05-2012
          Medlem nr: 75 997



          CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 03-04-2014, 07:45) *
          Visste inte ens att det fanns pyssling träd på frost och riga, dom brukar ju alltid vara starkväxande. Hade nog köpt ett som inte var pyssling. Vilket plantskola handlar du på?

          Men storlek har ju inget att göra med antal frukter. Utan det är ju bara trädet som hålls mindre.
          Ja nästa 1 april så har det nog kommit härdigt mangoträd giggle.gif giggle.gif


          Jag såg att det var ett aprilskämt efter ett tag, men visst blev man ju sugen :-)

          Jo, det finns tydligen. Det är en plantskola i Ljungby.

          Jag tänker att fyra pysslingträd kanske tar lika mycket utrymme som ett vanligt men kanske inte får en fjärdedel så mycket frukt för det.

          Är pysslingträd inte så bra? Det är ju ändå samma pris eller dyrare än vanliga
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 03-04-2014, 20:59
          Länk hit: #51


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          Nej det är nog inget dåligt med det, bara jag själv hade valt ett vanligt. Vet inte varför, kanske för jag haft dålig erfarenhet av dvärgpersika innan.
           
          Citera
          johan1983
          Inlägg 04-04-2014, 08:00
          Länk hit: #52


          Medlem
          Antal inlägg: 384
          Medlem sedan:
          04-05-2012
          Medlem nr: 75 997



          CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 03-04-2014, 21:59) *
          Nej det är nog inget dåligt med det, bara jag själv hade valt ett vanligt. Vet inte varför, kanske för jag haft dålig erfarenhet av dvärgpersika innan.


          Det finns nog måndagsexemplar av allt.

          Jag har exempelvis jättedålig erfarenhet av amerikanska blåbär
           
          Citera
          johan1983
          Inlägg 14-05-2015, 09:21
          Länk hit: #53


          Medlem
          Antal inlägg: 384
          Medlem sedan:
          04-05-2012
          Medlem nr: 75 997



          Några nyheter 2015?
           
          Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 14-05-2015, 12:52
          Länk hit: #54


          Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 45



          Alexander köpte du ett persikoträd i Tyskland, dessa goda platta persikor?

          Jag är säkert att det också växer hus dig om det växer i Cham. Där är nämligen nästan Sibirien.....
          Dom skriver ju också att dom har många kalla vintrar med över - 20 grader

          Elisabeth
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 15-05-2015, 18:17
          Länk hit: #55


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Jag brukar testa något nytt varje år. Årets nyhet är små runda morötter från Nelsons -skall bli intressant att känna hur de smakar. Det är inga morötter för vinterförvaring utan skall konsumeras efter hand enl påsens information. yes.gif
           
          Citera
          johan1983
          Inlägg 21-05-2015, 00:00
          Länk hit: #56


          Medlem
          Antal inlägg: 384
          Medlem sedan:
          04-05-2012
          Medlem nr: 75 997



          Jag köpte faktiskt ett persikoträd med platta persikor.

          299 betalade jag på netto. sitter och lurar på hur jag ska plantera trädet.

          Det lutar åt kogödsel, kaffesump och en giva hönsgödsel. kanske blandat med lite lecakulor för dräneringen. kanske en giva sand?

          Vill persikan ha neutral PH?

          Hur är det med benmjöl\kalk? Jag läste att stenfrukter gärna ser en giva kalk i planteringsgropen
           
          Citera
          johan1983
          Inlägg 14-06-2015, 22:57
          Länk hit: #57


          Medlem
          Antal inlägg: 384
          Medlem sedan:
          04-05-2012
          Medlem nr: 75 997



          http://www.dn.se/ekonomi/tomatis-tomat-och-potatis-i-ett/

          Vad sägs om TomTato?

          En tomatplanta som är ympad på en potatisplanta.
           
          Citera
          EdSe1991
          Inlägg 17-06-2015, 21:24
          Länk hit: #58


          Medlem
          Antal inlägg: 36
          Medlem sedan:
          13-05-2010
          Medlem nr: 30 132



          Jag tycker det känns tveksamt om plantan kan utveckla både potatis och tomater samtidigt.

          Tidigare i våras köpte jag ett "fyrbär" som hette orangesse, det är en sorts förädlad gullrips som ska få orangea bär. Den är knappt härdig här men jag får se vad det blir av det.
           
          Citera
          johan1983
          Inlägg 20-06-2015, 09:56
          Länk hit: #59


          Medlem
          Antal inlägg: 384
          Medlem sedan:
          04-05-2012
          Medlem nr: 75 997



          CITAT (EdSe1991 @ 17-06-2015, 22:24) *
          Jag tycker det känns tveksamt om plantan kan utveckla både potatis och tomater samtidigt.

          Tidigare i våras köpte jag ett "fyrbär" som hette orangesse, det är en sorts förädlad gullrips som ska få orangea bär. Den är knappt härdig här men jag får se vad det blir av det.


          Eftersom den är ympad på en potatis så fungerar ju potatisen som rötter till tomatplantan istället för att utveckla en egen planta.

          Förmodligen så kommer nog inte potatisen att kunna skördas förrän tomatskörden är över.
          De facto så tar man ju livet av plantan när man gräver upp och äter röterna
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 20-06-2015, 12:42
          Länk hit: #60


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Tomat ympad på potatis är inget nytt sånt höll man på och gjorde tester med redan under första delen av 1900-talet. Men det var inget man satsade vidare på eftersom varke tomatdelen eller potatisdelen gav nån vidare skörd när man satte ihop dessa men som kuriositet kan man ju odla dem men man får inga bra skördar.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera

          4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 19-04-2024, 21:16
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon