Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vad har ni lyckats odla utomhus i Sverige?, Vad har du lyckats odla utomhus (övervintrat ute).
          Megakrille
          Inlägg 26-11-2012, 15:57
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          26-11-2012
          Medlem nr: 77 330



          Hej! Jag har länge odlat båda sådda frön och köpta växter inne. Mina favoriter är de som kräver lite tur och skicklighet. Nu har jag och min sambo skaffat villa i nordvästra Skåne och jag skulle gärna försöka odla växter i trädgården som vanligtvis växer längre söderut.
          Inomhus odlar jag plumeria, banan, apelsin, basilika, hibiskus, Hawaii plantpalm. Antar att de är svåra att övervintra ute men kanske har någon lyckats med apelsin? Banan?

          Min fråga är, vad har du/ni lyckats odla i er trädgård?
          Olivträd? Fikon? Passionsfrukt?
          Skriv gärna vart ni odlat och hur länge de levt i trädgården smile.gif
           
          Citera
          Megakrille
          Inlägg 26-11-2012, 16:04
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          26-11-2012
          Medlem nr: 77 330



          Jag har lyckats med ett persikoträd som ger ordentligt med frukt hos mina föräldrar i Ängelholm (zon 1) Trädet är odlat mot en södervägg som hålls varm större delen av året.
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 26-11-2012, 16:26
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          Har väl typ testat det mesta chanslösa ute men även mer precis på gränsen växter whistling.gif giggle.gif allt från dadelpalm till härdigare frilandshibiskus. Det jag kommit på under ''åren'' har varit att det inte går bygga upp en trädgård på enbart zon 0 växter och subtropiskaväxter utan mer ha som en kul grej i bra lägen och se hur länge det klarar sig.

          Banan kan du övervintra ute i milda delar av Sverige, men kräver skydd alla vintrar. Det är bara riktigt mildavintrar i zon 1 dom kan klarar sig utan skydd. Musa basjoo är den som är mest lämpad för friland. Finns dock fler härdigare som man kan testa.

          Av citrus har du Citrontörne som klarar sig i zon 1. Och i bra lägen upp till zon 3. Med citrontörne finns det sen massor av hybrider med grapefrukt, apelsin, mandarin som är tåliga mot köld. Av mer vanligare citrusar kan man i mycket skyddade zon 1 lägen testa kumquat, satsumas, småcitrus, yuzo m.m. har själv fått kumquat överleva någon enstaka vinter i nordöstra skåne.

          Passiflora finns det två härdiga arter som med lättare täckning klarar sig i zon 1 och ev 2-3 i bra och skyddade lägen. Passiflora incarnata är mest härdig och sen kommer passiflora caerulea som också är ganska härdig men behöver mer täckning.
          passiflora caerulea har jag också övervintrat några år i nordöstra skåne (zon 1-2) men finns inte kvar nu längre.

          Olivträd finns där härdigare varianter som man kan testa, i skyddade zon 1 lägen eller inne i större samhällen/städer kan man ha oliver ute, härdigheten är neråt -12c ca för vanliga utan sortnamn. Har haft flera olika oliver på friland som har klarat några vintrar vardera sort.

          Fikon funkar ganska bra i zon 1-2, fryser ner hårda vintrar men kan i bra lägen växa till sig till en bred buske på 2-3m. Har en planterad sen hösten 2007 i nordöstra skåne (västraby, broby) som aldrig frusit ner helt. Och blir bara större och större för var år, flesta somrar blir det frukt. Har även flera fikon här i zon 3(4) i västsveriges inland på friland som jag dock skyddar med lövhög och en som jag skyddar med frigolit. Dom med lövhög fryser ner kalla vintrar men den mot vägg med frigolit fick inga skador efter förra vintern lägst -23c utanför skyddet. Med rejäl lövhög(och snö) plus djupplantering har mina fikon med nedfrysning klarat en luft temp på -25c/-27c.

          Härdiga namnsorter av Persika är inga problem tummenupp.gif

          Finns jätte mycket man kan odla som man inte tror. Blir en lång lista om jag ska skriva allt jag testat och det jag har kvar, så skippar det. Men testa på så ser du vad som funkar och i zon 1 finns det många möjligheter.

          För dom flesta växter gäller luckerjord (upphöjd bädd), skyddat och varmt och soligt läge. Många klarar av djupplantering och kan därmed efter nedfrysning skjuta nya skott från grenar som varit skyddade av marken/snödjup.

          Redigerat av Alexander-VG-zon3: 26-11-2012, 16:27
           
          Citera
          strandskatan
          Inlägg 01-12-2012, 11:00
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 1 039
          Medlem sedan:
          01-02-2009
          Medlem nr: 20 928



          Hej "Megakrille"! Nu har du ju startat den här tråden i "Balkong, terrass och uterum" men ändå verkar det som du menar på friland, eller??? Jag bor 500 meter från sydkusten i Skåne, men i en sänka dit kalluften rinner ner, och med kilometervis med ängar norr om huset, alltså mycket blåsigt, och mycket barfrost. På friland har jag frösådda (julmandlar) mandelträd, frösådda (impecta) frilandshibiskus, frösådda (julfikon) fikonbuskar, frösådda (impecta) judasträd - cercis siliquastrum, frösådda (mataffärsfrukter) kiwi. Inte kan man påstå att de frodas, men de hankar sig fram, de flesta sedan 5-6 år, med lite löv, flis eller plastspann över sig. Frösådd passionsfrukt klarade däremot inte första vintern. Frösådd (från träd i närheten) äkta kastanj blev tyvärr uppäten av sorkarna, men nu har jag har nya på gång i vitmossa i kylskåpet. Säger som Alexander, inget att bygga trädgården på. Men det är (tycker jag) så vansinnigt kul att så, och man blir ju tvungen att plantera ut det, eftersom det inte finns möjlighet att härbärgera allt inne, och sen får man se hur det går!
           
          Citera
          michel021
          Inlägg 16-05-2013, 18:24
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 108
          Medlem sedan:
          04-05-2013
          Medlem nr: 78 027



          Jag har läst folk som lyckats övervintra många saker precis som er men dom får ingen frukt. Jag odlar för att jag tycker att det är kul och för att jag älskar känslan och smaken av att äta någon jag själv odlat. Jag har nu köpt citron frön(tycker att det är fusk att köpa färdig planta). Tror ni att den kommer bilda frukt till slut? Hur många år tar det? Det jag hatar mest med färdiga plantor är att dom oftast är odlade i holland eller nått annat land och när man köper dom så har dom fina frukter men det är inte säker att dom kommer kunna bilda lika stora/många frukter nästa år.
          Kan man få riktiga oliver på sina oliverträd i Sverige? tex Bananer har jag hört att man kan övervintra men inte få några bananer.

          Någon som har tipps på fruktträd som funkar i kruka på en balkong i västerås?
          Jag har inte speciellt många timmar sol pga ett träd utanför balkongen men har bett dom kapa några grenar så hoppas att dom fixar det.

          Hur kan dom vara så dumma att dom planterar alt låter ett träd växa precis utanför någons balkong. Tycker att alla har rätt till sol på sin balkong. Nu måste jag flytta mina plantor hela tiden så dom inte får skugga pga trädet och grenarna.
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 16-05-2013, 20:50
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          Hej:

          Det är som viktigt att de har fint utsikt hela året, men de behöver minst 6 timmar sol för att de ska ge bra frukt, och det finns inte tyvär i Sverige, men fram tiden ska man kan ge de extra ljus när de behöver med sol energi och luft energi, de utveckla mycket snabb just nu.

          H.Bassam
           
          Citera
          addo
          Inlägg 17-05-2013, 12:40
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 599
          Medlem sedan:
          29-06-2009
          Medlem nr: 24 498



          Jag har just planterat Yucca Filamentosa i varegerad och vanlig form samt några olika Opuntior.

          Dom borde inte ha några problem att klara sig men ger ett exotiskt intryck.

          Sen har jag några vinterhärdiga Fuchsior som ska ut i trädgården någon gång i framtiden.
           
          Citera
          side
          Inlägg 08-09-2019, 12:05
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem sedan:
          08-09-2019
          Medlem nr: 90 079



          CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 26-11-2012, 17:26) *
          Har väl typ testat det mesta chanslösa ute men även mer precis på gränsen växter whistling.gif giggle.gif allt från dadelpalm till härdigare frilandshibiskus. Det jag kommit på under ''åren'' har varit att det inte går bygga upp en trädgård på enbart zon 0 växter och subtropiskaväxter utan mer ha som en kul grej i bra lägen och se hur länge det klarar sig.

          Banan kan du övervintra ute i milda delar av Sverige, men kräver skydd alla vintrar. Det är bara riktigt mildavintrar i zon 1 dom kan klarar sig utan skydd. Musa basjoo är den som är mest lämpad för friland. Finns dock fler härdigare som man kan testa.

          Av citrus har du Citrontörne som klarar sig i zon 1. Och i bra lägen upp till zon 3. Med citrontörne finns det sen massor av hybrider med grapefrukt, apelsin, mandarin som är tåliga mot köld. Av mer vanligare citrusar kan man i mycket skyddade zon 1 lägen testa kumquat, satsumas, småcitrus, yuzo m.m. har själv fått kumquat överleva någon enstaka vinter i nordöstra skåne.

          Passiflora finns det två härdiga arter som med lättare täckning klarar sig i zon 1 och ev 2-3 i bra och skyddade lägen. Passiflora incarnata är mest härdig och sen kommer passiflora caerulea som också är ganska härdig men behöver mer täckning.
          passiflora caerulea har jag också övervintrat några år i nordöstra skåne (zon 1-2) men finns inte kvar nu längre.

          Olivträd finns där härdigare varianter som man kan testa, i skyddade zon 1 lägen eller inne i större samhällen/städer kan man ha oliver ute, härdigheten är neråt -12c ca för vanliga utan sortnamn. Har haft flera olika oliver på friland som har klarat några vintrar vardera sort.

          Fikon funkar ganska bra i zon 1-2, fryser ner hårda vintrar men kan i bra lägen växa till sig till en bred buske på 2-3m. Har en planterad sen hösten 2007 i nordöstra skåne (västraby, broby) som aldrig frusit ner helt. Och blir bara större och större för var år, flesta somrar blir det frukt. Har även flera fikon här i zon 3(4) i västsveriges inland på friland som jag dock skyddar med lövhög och en som jag skyddar med frigolit. Dom med lövhög fryser ner kalla vintrar men den mot vägg med frigolit fick inga skador efter förra vintern lägst -23c utanför skyddet. Med rejäl lövhög(och snö) plus djupplantering har mina fikon med nedfrysning klarat en luft temp på -25c/-27c.

          Härdiga namnsorter av Persika är inga problem tummenupp.gif

          Finns jätte mycket man kan odla som man inte tror. Blir en lång lista om jag ska skriva allt jag testat och det jag har kvar, så skippar det. Men testa på så ser du vad som funkar och i zon 1 finns det många möjligheter.

          För dom flesta växter gäller luckerjord (upphöjd bädd), skyddat och varmt och soligt läge. Många klarar av djupplantering och kan därmed efter nedfrysning skjuta nya skott från grenar som varit skyddade av marken/snödjup.



          Hej, har du en lista på alla sorter som går att odla i i zon 1 (södra skåne). Jag är ute efter exotiska fruktträd, även citron och apelsin mm. Det går även bra att länka till någon annan sida (om man nu får det)
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-03-2024, 02:46
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon