Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Området runt pallkragen
          Piprankan
          Inlägg 01-05-2011, 15:44
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 10
          Medlem sedan:
          26-06-2010
          Medlem nr: 31 532



          Vad har ni valt att ha runt omkring er pallkrage och varför har ni valt just det? Jag tänker på stenar, täckbark, gräsmatta osv.
           
          Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 01-05-2011, 15:48
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem sedan:
          03-11-2002
          Medlem nr: 110



          Jag har gräs, mest för att det var gräsmatta jag satte mina pallkragar på (med tidningar i botten). Om du satsar på det så tänk på att ha så brett emellan att du kan köra in gräsklipparen där.
           
          Citera
          beritskoloni
          Inlägg 01-05-2011, 17:42
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 41
          Medlem sedan:
          27-07-2009
          Medlem nr: 25 087



          Jag har täckbark i gångarna mellan pallkragarna. Men nu i år så ska jag så gräs på de största gångarna. Det blir mycket ogräs även om man lägger täckbark.
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  Lott_29_april.jpg ( 708.88k ) Antal nedladdningar: 334
           
           
          Citera
          mamamaggan
          Inlägg 01-05-2011, 18:15
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem sedan:
          11-11-2003
          Medlem nr: 2 558



          Markduk och täckbark för att slippa ogräs och slippa krångla med gräsklipparen mellan pallkragarna.


          --------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

          Att känna skuld är att vara human
           
          Citera
          Taraxacum
          Inlägg 02-05-2011, 20:32
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 132
          Medlem sedan:
          30-06-2010
          Medlem nr: 31 662



          CITAT (beritskoloni @ 01-05-2011, 18:42) *
          Jag har täckbark i gångarna mellan pallkragarna. Men nu i år så ska jag så gräs på de största gångarna. Det blir mycket ogräs även om man lägger täckbark.


          Oj vad fint. Jag noterar tramstenar på många håll vid kortsidorna, samt ett pallkrageväxthus. Undrar lite... varför har du ett smalare utrymme mellan långsidorna i stället för att ställa dem sida vid sida och slippa en del ogräs?

          Såhär ser det ut hos mig:
          Flera dubbla pallkragar står långsida mot långsida i en lång rad, ganska nära en häck. Det går att kliva bakom mot häcken, men med stor möda, ingen fri passage. Inte bra all. De står nära två upphöjda rundlar, därav denna tokiga placering. Det är svårt att komma åt med gräsklippare och maskrosor + annat ogräs frodas

          En bättre lösning är att placera pallkragarna så att man kommer åt ordentligt när man arbetar med det som man sått. Markduk samt något täckmaterial emellan gör att man slipper ogräset. Jag skulle nog välja täckbark och / eller flis emellan. Tidningar kan också användas, åtminstone för en säson som ogräshämmare.
           
          Citera
          lollinona
          Inlägg 05-05-2011, 14:45
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 78
          Medlem sedan:
          19-08-2008
          Medlem nr: 18 418



          Vi la kullersten/åkersten, något överambitiöst men fint blev det.
           
          Citera
          karinc
          Inlägg 09-05-2011, 22:37
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 136
          Medlem sedan:
          13-03-2011
          Medlem nr: 41 107



          Jag har markduk och grus ovanpå. Dels fick jag tag på grus gratis, dels tänkte jag att täckbark och liknande multnar till jord... och i jord växer ogräs...
           
          Citera
          Natur liv
          Inlägg 11-05-2011, 17:50
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 8 739
          Medlem sedan:
          08-05-2011
          Medlem nr: 43 937



          CITAT (beritskoloni @ 01-05-2011, 18:42) *
          Jag har täckbark i gångarna mellan pallkragarna. Men nu i år så ska jag så gräs på de största gångarna. Det blir mycket ogräs även om man lägger täckbark.

          Blir det ogräs även om man fyller på täckbark då och då?
          Jag har precis gjort i ordning fyra pallkragar, oregelbundet så att man kan komma åt från alla håll. Markduk under och i gångarna. Nu funderar jag på vad jag ska ha emellan. Först lutade jag åt grus, men jag märkte att jag spiller rätt mycket jord när jag jobbar i kragarna så det blir kanhända inte vackert med grus. Funderar på täckbark av den anledningen. Men jag vill ju förstås inte göra det alltför trivsamt för ogräs.


          --------------------
          Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.
           
          Citera
          Dina-babe
          Inlägg 18-05-2011, 14:41
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 12
          Medlem sedan:
          12-05-2011
          Medlem nr: 45 583



          CITAT (Natur liv @ 11-05-2011, 18:50) *
          Blir det ogräs även om man fyller på täckbark då och då?
          Jag har precis gjort i ordning fyra pallkragar, oregelbundet så att man kan komma åt från alla håll. Markduk under och i gångarna. Nu funderar jag på vad jag ska ha emellan. Först lutade jag åt grus, men jag märkte att jag spiller rätt mycket jord när jag jobbar i kragarna så det blir kanhända inte vackert med grus. Funderar på täckbark av den anledningen. Men jag vill ju förstås inte göra det alltför trivsamt för ogräs.


          Täckbark hindrar inte "flygogräs" (läs maskrosor & annan bröte). Dock hindrar markduk + täckbark BETYDLIGT kvickrot och annat mer "härdigt" ogräs. Jag kör med fiberduk under hela trädgårdslandet, med pallkragar och sjöstensplattor runt dessa (lönar sig att kolla kommunen byggåtervinning! smile.gif). Återkommer i höst med hur mkt som kom upp! smile.gif


          --------------------
          JAg vet inte vad jag gör, men ibland blir det bra! :)
           
          Citera
          beritskoloni
          Inlägg 22-05-2011, 15:10
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 41
          Medlem sedan:
          27-07-2009
          Medlem nr: 25 087



          Tyvärr så blir det efter ett par år en hel del ogräs även i gångar med täckbark. Jag rensar så mycket det går nu på våren så blir det mindre ogräs efterhand. Märkligt nog så lägger jag ner mer tid på att rensa ogräs i gångarna än jag gör på att rensa i pallkragarna.

          Skulle jag börjat idag med min odling skulle jag lagt pallkragarna intill varannoch gjort rejäla gräsmattegångar emellan raderna. Men, nu är det som det är, jag har över 20 st och de flyttar man inte så lätt. Men det växer så det knakar i mina kragar. Och det är ändå mycket lättare än mina grannars odlingslotter som är en stor jordåker på nästan 100 kvm. Det är mycket att gräva där.
           
          Citera
          Robbanp
          Inlägg 01-09-2011, 17:35
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 141
          Medlem sedan:
          14-08-2011
          Medlem nr: 71 235



          Tjena, jag väcker upp den här tråden med en fundering-idé-fråga.
          Det år jag väl blir färdig till att organisera upp mitt kragland hade jag planer på att ha kryptimjan i gångarna. Några tankar kring det?
          Det borde hålla borta övrig växtlighet, lukta gott (kanske för mycket?) och vara mjukt att gå på.
           
          Citera
          beritskoloni
          Inlägg 25-09-2011, 17:13
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 41
          Medlem sedan:
          27-07-2009
          Medlem nr: 25 087



          Ja, visst är det en bra ide att ha kryptimjan. Det både luktar gott och ser fint ut. Men jag är lite tveksam till om det klarar att konkurrera ut ogräset. Men pröva och se och berätta hur det går. Intressant försök.

          Här ser du mina pallkrageodlingar.
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  Pallkragar1.jpg ( 817.89k ) Antal nedladdningar: 239
           
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 12-06-2024, 18:16
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon