Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Bästa läget för fruktträd?, Lä och sandjord eller blåst och mer mullrik jord?
          Fidoli
          Inlägg 20-05-2021, 10:55
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem sedan:
          18-05-2021
          Medlem nr: 94 457



          Hej!

          Ny medlem här på forumet, har sett att man kan lära sig massor här av gamla och nya trådar. Hoppas nu på hjälp med ett i mitt tycke knivigt problem.

          Vi bor i norra Hälsingland nära havet, zon 4 på pappret men rosenbuskar som ska vara härdiga här har inte klarat sig, jag gissar att det beror på kalla vindar från havet. Jag vill nu anlägga en fruktträdgård med flera olika härdiga äppelsorter, surkörsbär, päron och plommon. Mitt problem är att jag inte vet i vilken del av trädgården.
          Trädgården är ganska stor (4000 kvm) och sträcker sig i nord-sydlig riktning och består nu mest av gräsmatta med sandjord. Övre (norra) delen är ganska skyddad av skog, men är i stort sett ren sand och skuggad en del av dagen. Där finns nu köksträdgård med växthus, uteplats och huset. Nedre delen har mer mullrik jord, sol hela dagen men är mycket mer exponerad för vinden. Det växer några få träd längs västra kanten som slår ut betydligt senare än de i övre delen av trädgården, östra kanten har ingenting som stoppar vinden. Helst vill jag ha min fruktträdgård i den delen för det skulle vara väldigt fint och utnyttja ytan bra.

          Min fråga är alltså var jag ska plantera fruktträden. Vågar jag plantera dem där det blåser mest och försöka få till nån slags lähäck samtidigt som jag planterar träden? Häcken kommer ju då inte skydda dem på några år, och det blir mycket häck (ca 20 m). Eller planterar jag dem närmare huset i den dåliga jorden men skyddade från vinden? De får nog tillräckligt med sol, men det känns dumt att trycka ihop allt i en tredjedel av trädgården.

          Ber om ursäkt om det blev en lång och krånglig fråga. Hoppas mycket på hjälp av er på forumet, för nu har jag funderat i över ett år utan att komma till skott med några planteringar!

          Vänliga hälsningar från en förvirrad trädgårdsvän! g.gif
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 20-04-2024, 02:10
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon