Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Orangeri och Duvslag, Växthusvariant
          1219
          Inlägg 03-03-2003, 12:33
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 17
          Medlem sedan:
          06-11-2002
          Medlem nr: 258



          Hej
          Jag har tänkt att göra mig ett åretruntuppvärmt växthus för att ha trädgårdens medelhavsväxter och duvor i på vintern. Sommartid ska det också fungera som duvslag och då vara öppet. Har någon erfarenhet av något liknande.
          Hej
           
          Citera
          Leo
          Inlägg 03-03-2003, 17:28
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 52
          Medlem sedan:
          25-01-2003
          Medlem nr: 625



          Nix men det låter spännande, dvs det lär bli ett stort projekt.
          Här gäller det någ att ta till lilla ritbordet för att hitta någor färdigt finns nog inte. Att värma ett växthus eller orangeri är inte så svårt men som duvslag...hm
          Hälsningar
          Leo
           
          Citera
          kabi
          Inlägg 07-08-2003, 06:44
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem sedan:
          04-08-2003
          Medlem nr: 2 011



          Hur har dett gått med bygget?
          Jag har ung. samma funderingar om ett orangeri (kanske inte duvor...) Vilken typ av grund ska man välja? Isolerad betongplatta är mitt nuvarande spår. 3 murade väggar och södersidan + (del av) taket i glas.

          Vore kul att höra erfareheter från någon som redan byggt ett orangeri.

          /kabi
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 07-08-2003, 19:56
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          orangeribygge pågår


          Hos mig , betongplatta med isolerskiver o grus underst , klinkergolv och vattenburen värme i golvet , treglas samt 16 mm isoplast -polykarbonat i taket . snart färdigt


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 07-08-2003, 23:44
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 20



          Varför välja betongplatta? Lite onödligt i vår värld, det kostar enormt mkt att göra med - betongbilen är inte billig.
          Vi har valt att bygga torpargrund med förstärkt isolering byggt på plintar. Kostar bra mkt mindre än en betonggrund, samt är enklare att bygga. Golvvärme... italiensk marmor i golvet samt golvvärme - vattenburen vi med.

          Duvslag - har jag sett en ggr - men DET skulle jag aldrig ha i mitt uterum- Skit-----need I say more?
          Uterummet vårt blir ca 30 kvm, med ca 4,20 meter i takhöjd. Treglas :-)) efetrsom vi har suteränghus så är uterummet så högt i taket och taket i uterummet är golvet till ovanvåningen. Ett fullhöjdsuterum skulle ha blivit närmare sju meter högt :-)))) så vi avstod. 4,20 räcker ;-))))

          Tak i glas - aldrig. Du villväl inte bli både fattig och kokt?
          Opal-polykarbonat finnes, men det har ett sådant elakt ljus att man blir yrätt i ögonen och bländad. Kanman bygga på en gavel och gra ett nock-uterum -d v s förlänga huset i nock med glas - ja DÅ är glas bra. Pensionärskuvöser a la Willab i enkelglas fyller ju sin fuktion, men blir snabbt urvarma och tryckande på sommaren.
          sadeltack är ine dumt samt fäll in sadeltaket i hustaket för ett bättre integrerat rum. OK- det kosatr -men det är det värt, alla gånger.Man skall leva där också......blir det itnebra vistats man aldrig dör och kundelika väl ha avstått bygga.


          Rekommenderar visiter och utflykter till folk med uterum. Vi kikade i tio år innan vi byggde....titta känn - fundera - känn igen. Och ha inte för bråttom eller var för snåla heller. Rätt byggt är detta det BÄSTA Ni gjort!!!!


          Hälsar ingrid också en uterummsbyggare
           
          Citera
          kabi
          Inlägg 08-08-2003, 11:05
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem sedan:
          04-08-2003
          Medlem nr: 2 011



          Tack snälla ni för svar! Jättekul att höra om hur ni tänker. Återkommer!
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 03-05-2024, 04:10
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon