Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Tåliga ”mormorsblommor”?, Fina perenner som klarar ogynnsamma förhållanden?
          OssianNiila
          Inlägg 01-03-2023, 11:56
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          26-06-2019
          Medlem nr: 89 550




          Hej! Byggde hus för två somrar sedan och jobbar nu med att få till trädgården. Fick till en fin grönsaksodling förra sommaren och hade tänkt försöka satsa lite på blommor också i år. Jag gillar verkligen ”mormorsblommor”, helst perenna, men min kombinationen av glömska, stress och ogynnsamt läge på trädgården ställer ju vissa krav på växterna… Jag bor på gränsen mellan zon 5-6, och tomten är i en sydsluttning och omges av åkrar och en sjö så det blåser _jämt_. Marken är dessutom kompakt, grusig och extremt svårarbetat, har inte råd att köpa in flera kubik matjord eller dyl då jag är fattig student. De flesta blommor verkar ju vi vilja ha djup och lucker jord, men då jag lyckats riktigt bra att täckodla grönsaker på denna karga plats borde det väl finnas några vackra perenner som skulle kunna klara sig här? Fick liljor och jättedaggkåpa att trivas i stenpartiet, men har någon fler förslag? Hur krävande är tex acklej, pioner och Lejongap?
           
          Citera
          rattugglan
          Inlägg 09-04-2023, 20:08
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 131
          Medlem sedan:
          22-06-2022
          Medlem nr: 96 610



          CITAT (OssianNiila @ 01-03-2023, 12:56) *
          Hej! Byggde hus för två somrar sedan och jobbar nu med att få till trädgården. Fick till en fin grönsaksodling förra sommaren och hade tänkt försöka satsa lite på blommor också i år. Jag gillar verkligen ”mormorsblommor”, helst perenna, men min kombinationen av glömska, stress och ogynnsamt läge på trädgården ställer ju vissa krav på växterna… Jag bor på gränsen mellan zon 5-6, och tomten är i en sydsluttning och omges av åkrar och en sjö så det blåser _jämt_. Marken är dessutom kompakt, grusig och extremt svårarbetat, har inte råd att köpa in flera kubik matjord eller dyl då jag är fattig student. De flesta blommor verkar ju vi vilja ha djup och lucker jord, men då jag lyckats riktigt bra att täckodla grönsaker på denna karga plats borde det väl finnas några vackra perenner som skulle kunna klara sig här? Fick liljor och jättedaggkåpa att trivas i stenpartiet, men har någon fler förslag? Hur krävande är tex acklej, pioner och Lejongap?

          Pioner är inte så förtjusta i blåst, och oftast inte pionernas ägare heller när de viker sig. Olika sorters marktäckare kanske kan liva upp lite, mossflox t.ex.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 27-04-2024, 13:24
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon