Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Varför växer inte tomat/paprika eller vindruvorna?
          Bananmannen
          Inlägg 02-05-2019, 02:24
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 23
          Medlem sedan:
          02-08-2012
          Medlem nr: 76 750



          Hej,

          tomat/paprika har jag fått upp massvis med gånger genom att ta kärnorna från varsin tomat/paprika, och sedan lagt ner dem i jord (en del precis under ytan och andra på jorden) och ställt dem med tillgång till ljus och sedan sett till att jorden är fuktig varje dag. Det har gått i alla möjliga scenarion. Mitt i vintras fick jag upp båda under en vanlig sänglampa (men de klarade sig inte). Nu har jag misslyckats för första gången.

          Tog kärnor direkt från frukter (det är första gången jag har med det geggiga som följer med tomatkärnorna - brukar torka dem; är det anledningen?) lade dem i varsin låda, och ställde dem så att de står varmt om dagarna (på vinden, i ett söderfönster) och kallt om nätterna (det är inte många grader varmare än utomhus på min vind). Kyla ska ju inte vara något problem i början. Fönstret är format som en halvmåne men ganska stort. Ljuset är knappast problemet med tanke på att det gick i vintras.


          De hade stått där i kanske 5 dagar varav det den sista blev lite mögel där tomatfrukten/saften hade varit. Men vid så många dagar ska något ha börjat gro.

          Vad tror ni är anledningen till den uteblivna tillväxten?


          Och så har jag haft vindruveskott som jag lagt i jord på samma plats som tomaterna/paprikorna, problemet är dock att jag inte visste vad som var upp eller ner. Så jag gjorde någon kompromisslösning. Ska det som växer ut först (i kylskåpet) vara uppåt eller nedåt? Och varför har inte dessa tre börjat växa?
           
          Citera
          uno
          Inlägg 02-05-2019, 09:08
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 1 310
          Medlem sedan:
          06-11-2002
          Medlem nr: 256



          I vintras köpte jag vindruvepinnar från Tomatklubben. 3 pinnar Himrod. Jag planterade dem i en hög kruka imed ögonen upp ca. I cm över jorden som var blandad med mycket grus. Två av pinnarna tog sig.
          Dessa är nu utplanterade en på friland (hoppas att den klarar vintern) den andra fick en granne som har kallväxthus.


          --------------------
          unozon1-2
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 13:30
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon