Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Pistillröta på tomater i växthus, Jag får pistillröta på mina tomater i mitt nya växthus.
          Ingegardgm
          Inlägg 10-07-2021, 09:44
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem sedan:
          10-07-2021
          Medlem nr: 94 942



          Jag får pistillröta på mina tomater i mitt nya växthus. Är oerfaren på området. Har ca 20 plantor i växthuset, 10.2 m2, i stora krukor . Två vädringsluckor i taket. Vädrar via skjutdörrar på vardera gaveln. Atmosfären känns ibland tjock av dofter från tomaterna. Kan det bli för litet luftväxling? Vädrar man även för att byta luft, inte bara för att reglera temp.?
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 11-07-2021, 07:01
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Olika sorter är olika benägna att få pistillröta. När det är såhär varmt kan man behöva både ha allt öppet dygnet runt + skugga med skuggpasta eller vävar. Det ska vara så jämn temperatur som möjligt så att växten tar upp vatten jämnt fördelat blir det för varmt så stressas växten att dricka snabbt och den här ojämna vattenupptagningen kan ge kalciumbrist även om det skulle finnas kalcium i marken. Och de sorter som är känsliga för pistillröta utvecklar den lätt då.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Rebecca1s
          Inlägg 26-07-2021, 11:52
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem sedan:
          03-07-2021
          Medlem nr: 94 892



          Hade pistillröta på främst chili och paprika men också lite tomater i början av säsongen. Ändrade på två saker och därefter har problemet nästan försvunnit. Jag vattnade bara på kvällen och då var plantorna ofta väldigt torra. Odlar i hinkar och man är ju uppvuxen med idén att det är nyttigt för växter att "torka ur" ordentligt. Sen var jag väldigt sen med att ge extra näring.

          Nu vattnar jag morgon och kväll och ibland mitt på dan efter behov. 2-3 ggr i veckan ger jag ljummet vatten med näring på morgonen.

          Exakt vad det är som gjort att pistillrötan försvunnit vet jag ej men det har som sagt blivit 90% bättre. Öppnar växthuset på morgonen soliga dagar och då kan det vara väldigt fuktigt där inne. Får sedan stå öppet till 17-18 då det börjar bli skuggigt och jag vill behålla värmen.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 19-04-2024, 05:52
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon