Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Benved o klematis, Tips önskas för ny rabatt!
          telli
          Inlägg 04-08-2008, 14:58
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 97
          Medlem sedan:
          06-04-2005
          Medlem nr: 5 333



          Vi har en slänt framför vårt nybyggda hus som vi tänkte plantera mestadels perenner i.

          Slänten är ca 10 meter bred, 5 meter djup och har en höjdskillnad på 1,5 m och ligger i nästan rakt östligt läge. Sol från tidig morgon till ca kl 14 under högsommaren, zonen är 2-3 (utanför Västerås). Jorden just nu är mkt mager men vi kommer att dynga på när vi gör i ordning rabatten nästa vår. I mitten av planteringen kommer en trappa av betongblock att ligga.

          Jag har surfat runt lite och hittat krypbenveden som verkar vara en trevlig gynnare, marktäckande och vintergrön och dessutom lite klättrig om den hittar nåt att klättra i. Men jag läste nånstans att den var giftig. Stämmer det och hur giftig är den?? Har en pojk som kommer att vara drygt två år när rabatten kanske börjar vara klar...

          Så jag funderar på en stomme av vanlig grön krypbenved samt några med melerade blad. Och sen komplettera med en buske vingad benved som får vackra höstfärger. Samt testa några klematis att ha krypande och halvklättrande.

          Emellan buskarna tänkte jag ha olika ettåringar eller växter jag får som sticklingar på. På det viset tänkte jag att rabatten blir lite genomtänkt o välordnad (med ett benved o klematis som genomgående perenner) samt att det blir lite mer ad-hoc med övriga blomster.

          Vad tror ni, kan det funka med benvedarna och klematisen som stomme och sen komplettera med lite vad som helst? Och är benisarna ultragiftiga?

          // Anna


          --------------------
          Anna, zon 2(3)
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 04-08-2008, 15:22
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Massor av växter i trädgården är giftiga inte bara benved utan klematis också, men ingen av dem har något som lockar till förtäring, och det krävs att man tuggar i sig en hel del växtdelar för att det ska bli farligt (Man bör dock alltid ha koll på små barn (+ valpar) när de är ute trädgården + lära dem vad man kan äta och vad man inte kan äta). Med tanke på att inget barn har förgiftats allvarligt i modern tid av växter så är risken minimal för förgiftning av dessa växter.


          (se istället över vart det står sånt som tändvätska hemma, för såna medel förgiftar massor av barn varje år i sverige, enligt giftinformationen är det flera hundra barn per år som smakar på tändvätska se bifogad film från giftinformationens hemsida)

          http://www.gic.se/Documents/Film%20-%20Var...tändvätskor.wmv

          Redigerat av Åsa, mälardalen zon 2: 04-08-2008, 15:22


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          telli
          Inlägg 05-08-2008, 12:58
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 97
          Medlem sedan:
          06-04-2005
          Medlem nr: 5 333




          Bra, då kan jag plantera benvedarna utan att behöva oroa mej för förgiftning. Eftersom slänten är ganska brant är den inte heller så lättillgänglig...

          Men vad tror ni om själva kombinationen av benved o klematis samt "frifräsar"blommor?



          --------------------
          Anna, zon 2(3)
           
          Citera
          ingrids
          Inlägg 05-08-2008, 13:07
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 2 677
          Medlem sedan:
          16-10-2006
          Medlem nr: 8 727



          Tycker det låter som att du har ett bra koncept på gång - en grön stomme och fritt spelrum däremellan. Med tanke på lutningen, vildheten och rabattstorleken kan du statsa på ogräsväxter - perenner som sprider sig med utlöpare. Bör hjälpa till att hålla jorden kvar och fyller upp ganska fort. Kommer på mig själv att som vanligt tänka på nävor ...


          --------------------
          Trädgården blir aldrig klar, men vissa dar känner jag mig rätt färdig
           
          Citera
          telli
          Inlägg 07-08-2008, 12:26
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 97
          Medlem sedan:
          06-04-2005
          Medlem nr: 5 333



          Nävor.... Jag känner mej lite okunnig, kan du skicka en länk på några??? Eller namn så jag kan söka!


          --------------------
          Anna, zon 2(3)
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 25-04-2024, 20:08
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon