Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

          > Huldrans kolonilott, Diverse funderingar kring odling på kolonilott
          Huldran
          Inlägg 05-05-2014, 23:49
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem sedan:
          02-05-2014
          Medlem nr: 79 909



          Har precis skaffat kolonilott och som nybörjare har jag förstås en del funderingar. Då det säkerligen dyker upp fler frågetecken när jag börjar komma igång så tänkte jag att det är lika bra att jag skapar en egen tråd istället för femtielva trådar med nybörjarfrågor utspridda över flera delforum.

          Min lott är stationerad i zon 2, den är mellan 80 och 90 kvm stor och jorden är av den leriga sorten. Jag har främst tänkt odla grönsaker av olika slag men lite blommor blir det också som inramning. Jag har försökt välja lättodlade grönsaker såsom rotfrukter, lök, bönor/ärter, squash, broccoli, sallad och lite kryddor.

          Jag planerar att skaffa två pallkragar som jag främst tänkt sätta sådant som mest växer ovan jord och inte brer ut sig alltför mycket. Sallad, kryddor, spenat, broccoli och blomkål är det jag tänkt i nuläget. Låter det vettigt eller borde jag prioritera annorlunda?

          Sedan undrar jag om det är några grönsaker som passar extra bra att odla nära varandra och om det är några kominationer som man gör bäst i att undvika. Har fått lära mig att morötter och rädisor till och med passar att sättas i samma rad då rädisorna växer så pass mycket snabbare än morötterna. Finns det fler sorter man kan gör så med?

          Det finns en del rådjur i området och min lott är dessvärre inte inhängnad. Som jag förstått det bör man ha 2 meter högt stängsel eller skyddsnät för att rådjuren inte ska ta sig in. Jag har spanat lite på Allox skyddsnät men tänkte ändå höra om det finns något enkelt sätt att komma undan än billigare.

          Har som sagt försökt hålla mig till sådant som är lättodlat och inte kräver förodling. Kunde dock inte låta bli att köpa en påse lavendelfrön. Har nu i enlighet med instruktionen på påsen sått lite frön i en burk och ställt i kylen där de ska stå ett par veckor. Sedan lyder instruktionen: "Ta ut [krukan] och och när fröna grott sätts de 1 planta/kruka med gödslad jord." Vad jag nu undrar är hur stora plantorna bör vara innan man sätter ut dem i rabatten. Utplantering efter frost är det enda som står på påsen men eftersom jag börjat så pass sent så skulle det innebära att de ska sättas ut så snart de grott, och det kan väl knappast vara rätt?

          Sist men inte minst efterlyser jag lite tips och trix för en nybörjare i trädgården. Vad bör man tänka på? Vilka misstag gjorde ni som har kolonilott i början?
           
          Citera



          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):


           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 14:24
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon