Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Det var på tiden, lavendel gror!
          shiva
          Inlägg 01-06-2005, 20:34
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 218
          Medlem sedan:
          15-04-2005
          Medlem nr: 5 434



          Jag måste säga, även om det låter kaxigt, men jag lyckas med ALLT jag ger mig in på att så, och sedan driva upp plantorna. Inte alltid så att dom blommar då jag inte kan tillmötesgå vissa temperatur variationer eller ljuskrav. Det spelar ingen roll om jag hittat fröet i någon skog i Costa rika eller på afrikanska savannen, dom gror i min förvaring!

          Men, två sorter har gäckat mig i många år, vår efter vår i åtmindstånne sex år, (ha, det rimmade!) och den ena är lavendel. Har nu äntligen fått elva små plantor! Dom är bara tre cm höga än men ändå! Vad är det för fel på dom egentligen, vill dom inte ut ur jorden? Det går inte fort, dom accelererar som pormaskar, nä, några "tröttare" killar har jag alldrig sett, med klara tendenser att vilja krypa tillbaka i fröet igen.

          Den andra, och värsta är blå bergsvallmo! Ska det va så j---la svårt?
          JA, det går bara inte. I dag tog jag årets skörd från min balkong och med ljudets hastighet förpassade jag eländet uppåt. Förhoppningsvis ligger nu krukorna i omloppsbana runt jorden!

          Det var iallafall absolut sista gången jag försökte. Jag har nu bestämmt mig för att AVSKY blå bergsvallmo!
          Men OM, jag säger OM, det mot alla gudars vilja skulle dyka upp en sån rackare på min gård ska jag springa dit och spöa den så klorofyllet stänker, och när den är "nästan" död ska jag försiktigt hjälpa den med vatten, näring, värme, solljus, och omtanke----BARA FÖR ATT FÅ HOPPA IHJÄL DEN EN GÅNG TILL!

          Jag, drastisk, morbid och överdramatisk? OK,det stämmer väll.
          Magnus
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 01-06-2005, 21:38
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
          Magnus då !
          lavendel o bergvallmo -om fröna är tröga kylbehandlar man i kylskåp 5-6v -
          Din lavendel behöver kanske utskolas -annars saknar de bara värmen denna kalla vår o kommer snart igång
          Bergvallmon -har de aldrig grott för dej eller dör plantorna som små ?
          Det första beror på att väldigt många av fröna är ej grobara -naturligt sas-det behövs alltså en viss mängd
          jelitttos frö är pålitliga eller om du får frö från privatodlare som tagit dem i rätt tid, och gett dig en rimlig mängd frö
          Dör de som småplant beror det på
          1.rothalsröta .. för mkt vatten

          2. för varm förvaring -de brukar gro i kylen .. kan gott stå där ett tag ..trots att några grott
          Sen ut i icke minus men svaaalt växthus eller ut under fiberduk -rötterna växer dåligt om det är över 10 +grader .. därav kinkigheten ..
          Sen bor du ju i en zon där de kan vara kinkiga i största allmänhet , även senare i livet biggrin.gif tongue.gif
          omloppsbana .. de kanske landar här smile.gif
          Hade du inte valt dem till hatobjekt kanske det gått bra med några Västerbottensfrö i höst .. men du får väl pma om du ändrat åsikt i augusti smile.gif
          Hälsar K


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          Ciczi
          Inlägg 02-06-2005, 07:17
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 2 836
          Medlem sedan:
          19-07-2004
          Medlem nr: 4 113



          CITAT (shiva @ 01-06-2005, 21:34)
          I dag tog jag årets skörd från min balkong  och med ljudets hastighet förpassade jag eländet  uppåt. Förhoppningsvis ligger nu krukorna i omloppsbana runt jorden!

          Jaha då var de det som jag såg flyga förbi på himmeln i går. laugh.gif laugh.gif biggrin.gif laugh.gif

          Ciczi


          --------------------
          Egenföretagande Trädgårdsingenjör. Besök www.tradgardsservice.com

          ********************************************************

          "Mest klorofyll vinner!!!"
           
          Citera
          Eivor
          Inlägg 06-06-2005, 17:39
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 38
          Medlem sedan:
          25-11-2002
          Medlem nr: 408



          Hej!

          Jag har hört, att fröna till blå bergsvallmo ska ha frost innan de gror.....

          Eivor
           
          Citera
          Ophelia
          Inlägg 07-06-2005, 18:28
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 4 474
          Medlem sedan:
          08-11-2003
          Medlem nr: 2 552



          CITAT (shiva @ 01-06-2005, 21:34)
          Jag måste säga, även om det låter kaxigt, men jag lyckas med ALLT jag ger mig in på att så, och sedan driva upp plantorna. Inte alltid så att dom blommar då jag inte kan tillmötesgå vissa temperatur variationer eller ljuskrav. Det spelar ingen roll om jag hittat fröet i någon skog i Costa rika eller på afrikanska savannen, dom gror i min förvaring!

          Men, två sorter har gäckat mig i många år, vår efter vår i åtmindstånne sex år, (ha, det rimmade!) och den ena är lavendel. Har nu äntligen fått elva små plantor! Dom är bara tre cm höga än men ändå! Vad är det för fel på dom egentligen, vill dom inte ut ur jorden? Det går inte fort, dom accelererar som pormaskar, nä, några "tröttare" killar har jag alldrig sett, med klara tendenser att vilja krypa tillbaka i fröet igen.

          Den andra, och värsta är blå bergsvallmo! Ska det va så j---la svårt?
          JA, det går bara inte. I dag tog jag årets skörd från min balkong och med ljudets hastighet förpassade jag eländet uppåt. Förhoppningsvis ligger nu krukorna i omloppsbana runt jorden!

          Det var iallafall absolut sista gången jag försökte. Jag har nu bestämmt mig för att AVSKY blå bergsvallmo!
          Men OM, jag säger OM, det mot alla gudars vilja skulle dyka upp en sån rackare på min gård ska jag springa dit och spöa den så klorofyllet stänker, och när den är "nästan" död ska jag försiktigt hjälpa den med vatten, näring, värme, solljus, och omtanke----BARA FÖR ATT FÅ HOPPA IHJÄL DEN EN GÅNG TILL!

          Jag, drastisk, morbid och överdramatisk? OK,det stämmer väll.
          Magnus

          Även solen har sina fläckar!! Du får tala snällt till dem. biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 07-06-2005, 21:39
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          De kan gro bra utan kyla om de är färska .. annars väcker man dem med en vända i kylskåpet .. tongue.gif


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          shiva
          Inlägg 08-06-2005, 01:41
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 218
          Medlem sedan:
          15-04-2005
          Medlem nr: 5 434



          CITAT (kerstin z5-6 @ 07-06-2005, 22:39)
          De kan gro bra utan kyla om de är färska .. annars väcker man dem med en vända i kylskåpet .. tongue.gif

          Neeeej! Det är inte sant!!!
          Jag har torr stratifiserat i jord, såjord, torv, spagnum, lövjord, luft, koskit, sand, perlit, stora och små lekakulor,: Har gjort samma sak fast med alla typer fast: fuktigt, blött, dyng surt, knasper tort och vatten sjukt! Jag har testa frost, tö, minus 37celsius, växelvärmt med fröerna i armhålan tre veckor i en fabriks frys !Det var jätte-kul!!!!!! Har alltså provat det mesta fem vårar i rad! Det kan ha nåt att göra med ozonlagret och el-ninjo, men vad vet jag:;DET ÄR OMÖJLIGT!!.
          Magnus.
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 08-06-2005, 20:47
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
          Ok -Vissa plantor gillar inte dej bara -hemerocallis tycker inte om mej -de växer snällt men blommar aaldrig ...
          men jag tycker ändå du ska testa färskaforumistfrö o ingen kyla alls utan + 20 under lysrör .. jag kan nästan lova att sparka barfota i snö om de inte gror ... laugh.gif tongue.gif


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 16-04-2024, 17:38
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon