Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Bygga för grindhål & bilinfart, På ett enkelt sätt för att stoppa barn...
          Vinterflickan
          Inlägg 29-03-2013, 12:00
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 213
          Medlem sedan:
          26-12-2010
          Medlem nr: 36 878



          Lilleman (16 månader) har precis börjat gå & när som helst vill bebisen i magen komma ut.
          Leo är precis som jag var när jag var liten & hans pappa oxå för den delen - sjövild och lyssnar inte nämnvärt på "Aja!" och "låt bli!" (Tro mig vi talar enträget om för honom vad han får & inte får göra men han är inte mycket för att lyssna eller lyda).

          Hur som helst så vill jag gärna kunna vara ute med honom i trädgården i sommar & eftersom jag kommer att ha en liten till att ha koll på (visserligen lättare att ha koll på) vill jag gärna för säkerhets skull sätta för grindhålet & infarten där vi kör in bilarna. Grindhålet är ju rätt lätt att göra en förvisso ful lösning med bara nät för, men bilinfarten mkt svårare...

          Sambon & jag är inte heller helt överens då han tycker det är omständigt med tex en grind som ska öppnas vareviga jäkla gång vi ska in och det kan jag förvisso hålla med om. Dock vill jag kunna vara ute i trädgården även när han är på jobbet & utan att riskera att en snabb liten kille rusar ut i vägen och bli påkörd vågar jag inte...

          Det jag funderar på är om det finns nått enkelt sätt att sätta för ett nät eller liknande som man rullar ut bara njust när man vill stänga till? Infarten är ju ganska bred, ca 7-8 meter så en grind är som sagt av flera anledningar inget alternativ. Jag tänkte nån lösning liknande den ikea har med det där bandet det rullar ut från en hållare nät de ska stänga delar av restaurangen, eller motsvarande, men med nät så lilleman inte tar sig ut direkt?

          Kanske nån annan har nått annat bra tips?! Alla tips och råd mottages tacksamt!
           
          Citera
          Peztis
          Inlägg 04-04-2013, 21:33
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem sedan:
          18-01-2009
          Medlem nr: 20 608



          Jag gjorde så att att jag tog en sådan där gallerkompost och ställde för (utvecklad då, alltså). För mig funkade det med en då det är ca 4 m brett. Du skulle ju då behöva två.

          Detta är ju ingen stadig lösning, det är lätt att välta osv men det blir i alla fall ett litet stopp. En liten vilding släpper man ju inte ögonen från i alla fall. Men de är ju så oerhört snabba så något är ju bra att sätta upp.

          Det är INTE en kul kombination, det det: barn och vägar. På vår väg dundrar det förbi stora timmerbilar och folk som tycker det är sååå kul att gasa just där vi bor. Folk borde köra i 50 men kör hellre närmare 100...

          CITAT (Vinterflickan @ 29-03-2013, 13:00) *
          ...
          Sambon & jag är inte heller helt överens då han tycker det är omständigt med tex en grind som ska öppnas vareviga jäkla gång vi ska in och det kan jag förvisso hålla med om.
          ...

          Vet du, min bror hade en järngrind på huset han köpte. Han monterade en motor på den och fjärrkontroll! Det kanske vore något för din sambo? biggrin.gif

          Redigerat av Peztis: 04-04-2013, 21:33


          --------------------


          * ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
           
          Citera
          trädgårds-nina
          Inlägg 12-04-2013, 09:44
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 42
          Medlem sedan:
          29-05-2007
          Medlem nr: 10 751



          Jag byggde en "kalv-grind" som jag kallade det då vårt första barn var litet, en enkel hemsnickrad grind som jag faktiskt bara knöt fast i staketet. Den kunde jag enkelt stänga då vi skulle vara ute, kompletterades med nät så inte lilleman kunde krypa genom. Du kan inte hägna in själva parkeringen då, och ha en grind mellan parkering/trädgård? Eller sätta ett enkelt staket på baksidan av huset? Vet ju inte alls hur det ser ut hos er!
           
          Citera
          armaniel
          Inlägg 16-04-2013, 11:00
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 38
          Medlem sedan:
          10-04-2013
          Medlem nr: 77 820



          Ni har säkert funderat på detta, men jag skriver det ändå. Måste ni ha staket just där då, vid infarten? Går det inte att ha staket vid gräsmattan? Eller där huset slutar?
          Vi har en suuuuuperbred öppning vid vägen och vi har inte stängslat in där. Vi har inte stängslat in alls, men om vi skulle gjort det så hade vi stängslat av där gräsmattan slutar istället, så kan bilar köra upp på uppfarten bäst de vill, istället smile.gif
           
          Citera
          Pauline/Sthlm
          Inlägg 04-05-2013, 07:02
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 315
          Medlem sedan:
          02-04-2008
          Medlem nr: 14 997



          Samma problem löst med att googla efter tennis/volleybollnät, hittade firma Scandnet el liknande som inte bara sålde utan kunde tillverka måttbeställt nät. Lite tilläggskonstruktioner hemma för bra form, nät är lite elastiska oavsett måttprecision! Maskstorlek också valbar, vi har "tennis".
          1) i vardera ände av nätet och på lämpliga avstånd dessemellan fäst trädgårdspinnar av metall med buntband, så saggar det inte (mer än lite), jfr omstolpning av tennisnät mellan dubbel- och singelplan.
          2) i över- och underkant trätt tunn vajer som låses i ändarna till öglor, med vajerlås. Upphäver elasticitet och saggning. Går då inte heller att lyfta el trycka ned kanten för att ta sig under/över.
          3) vi hade trästolpar på var sida hålet. Skruvade in stadig ögla uppe o nere på båda sidor av hålet, fäste nätets vajer med karbinhakar i ena änden o anv karbinhakar att låsa i den andra, dock trädde vi den över öglan på låssidan i st f att haka i den (mindre extra-cm vajer behövdes: mer spänd när uppe).

          Blir nu den där grinden att haka på och av vid in-utfart, sambon ville ju inte, men tar minimalt med plats när ihopmakad. Vi hade ett 7-8 m hål ändå.
          Nätet kostade ca 500 inkl frakt (några år s), övr delar under hundralapp. Nätt och faktiskt kopierats i området.
          Svart tennisnät rätt diskret också.

          Lång text, hade varit lättare rita...

          Tillägg: sitter 5-6 år efter konstruktion fortf uppe ihopmakat, för bruk när mindre barn hälsar på.

          Redigerat av Pauline/Sthlm: 04-05-2013, 07:10


          --------------------
          mer vår
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 20-04-2024, 00:26
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon