Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > välja spaljé /tråd /fäste till vin och ev fikon?!
          sarto
          Inlägg 29-06-2013, 21:23
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 17
          Medlem sedan:
          23-05-2005
          Medlem nr: 5 860



          Hej! Har en solig södervägg i zon 3 med gott vindskydd. Har en vinplanta på sin andra sommar i backen. Rankorna ringlar iväg och börjar bli dags att tänka på spaljering. Jag har också ett fikon i kruka som jag är sugen att testa på friland!
          Nån som har erfarenhet av spaljering? Lite sugen på sådana där trådar, men vad väljer man för hållbart alternativ? Vad använder man för fästen mot (trä-)väggen för lagom distans? Andra synpunkter?!
           
          Citera
          Nenna på Aspö
          Inlägg 09-09-2013, 17:33
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 118
          Medlem sedan:
          31-08-2013
          Medlem nr: 78 927



          Hej Sarto!
          Jag har funderat över liknande frågor, skillnaden är att jag tagit över en trädgård med en gammal vinranka mot en södervägg. Det sitter en gammal, färdigköpt spalje i solfjädersform mot väggen och den räcker ingenstans. Jag har som nödlösning spänt upp nedtyngda grenar med hampsnöre och spik för att inte grenarna ska brytas, men nu med tunga klasar ser alltsammans ut att vara på väg att tippa ut från huset ändå.
          Jag har bestämt mig för att bygga en spalje av tvåtumsläkt längs hela hussidan (det är ett mindre uthus) som sedan målas in med samma färg som huset. Hela busken blir ganska tung och jag blir nog tvungen att fästa upp spaljen ordentligt med ribbor på höjden om det skall hålla. Det hade varit praktiskt med något man kan lyfta ner vid ommålning, men dessvärre tror jag inte det skulle hålla.
           
          Citera
          Peztis
          Inlägg 09-09-2013, 20:47
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem sedan:
          18-01-2009
          Medlem nr: 20 608



          Nenna, jag tänkte på det där med att vika ned spaljén vid ommålning. Tanken är ju bra och smart, där finns många bra lösningar. Men jag undrar verkligen om det skulle fungera med en vinstock? Med åren blir den ju tjock som ett träd och då kan du inte böja den framåt i alla fall. Min vinstock som nu är 14 år har inte varit böjlig på bra många år.


          --------------------


          * ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
           
          Citera
          Nenna på Aspö
          Inlägg 10-09-2013, 00:06
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 118
          Medlem sedan:
          31-08-2013
          Medlem nr: 78 927



          Peztis:
          Vinstocken har förmodligen suttit där sedan sent sjuttiotal och stammen är tjock och stabil, så där kommer den aldrig att kunna böjas - det inser jag med. I ovanänden är vinet dock ganska flexibel (jag kan flytta grenarna åtskilliga decimeter i både sid- och höjdled på förvedade skott), där skulle jag möjligtvis kunna böja ut den en decimeter eller två för att komma åt bakom, men eftersom den blir så tung får jag nog överge den idén. Jag kommer inte kunna fixa en löstagbar infästning i ovankant som är tillräckligt stabil för att bära hela buskens vikt när druvorna börjar mogna på höstkanten.
           
          Citera
          Anna-Karin Lundb...
          Inlägg 10-09-2013, 06:00
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 756
          Medlem sedan:
          05-03-2008
          Medlem nr: 14 406



          Jag har en ung vinstock som fått växa hel vilt i sommar. Den ska tuktas i vinter. Men i alla fall, den har fått e armeringsmatta att klättra på. Jag gillar inte rost så mattan är målad med svart hammarlack, men det är bara för min skull. Växten bryr sig inte.
          Det är en trävägg, nymålad, och jag jag skruvat grova krokar i trät och hängt gallret på dem.


          --------------------
          Anna-Karin Lundberg
          Min trädgård är mitt rike!
           
          Citera
          Peztis
          Inlägg 10-09-2013, 19:07
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem sedan:
          18-01-2009
          Medlem nr: 20 608



          Var också inne på det där med en armeringsmatta. Och jag hade också målat, Anna-Karin. biggrin.gif


          --------------------


          * ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 26-04-2024, 08:29
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon