Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > "Lagom" trädgårdsbelysning, Inte solcell och inte strålkastare
          Karakoima
          Inlägg 12-07-2013, 09:41
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          12-07-2013
          Medlem nr: 78 600



          Söker en "lagom" variant av trädgårdsbelysning! Inte någon liten larvig solcellslösning som inte lyser mer än lite i skymningen, och ingen jätteinstallation för tusenlappar som ger strålkastarljus. Vill ha något som ger lika mycket ljus som en solcellslampa som mest, men hela natten då jag önskar! Finns bra lösningar?

          Gärna lättinstallerat och och lättskött snarare än billigt!

          Redigerat av Karakoima: 12-07-2013, 09:45
           
          Citera
          malcolm
          Inlägg 12-07-2013, 13:55
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem sedan:
          18-05-2010
          Medlem nr: 30 311



          Prova med sådana där ljusslingor som man brukar ha till jul och sedan kan du sätta dit en enkel timer så det tänds och släcks de tider du vill.
           
          Citera
          Anna-Karin Lundb...
          Inlägg 13-07-2013, 06:18
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 756
          Medlem sedan:
          05-03-2008
          Medlem nr: 14 406



          Jag har köpt trädgårdsbelysning på Clas Ohlsson för 375:- och det är tre lampor och en kontakt i väggen. Lampan är en 20w halogen och de sitter nedstuckna i marken och lyser upp längsmed trädstammarna. Det är jättevackert och bländar inte. Jag tror att Clas Ohlsson just har bytt ut dem mot LED istället för halogen och vet inte hur det ser ut. Men billigt och fint, lätt att installera och flytta runt tills det ser bra ut. Jag har sju uppsättningar (a' 3 lampor) på min tomt och det är så fint på mörka kvällar och nätter, när det är dimma eller när det snöar. Allt är kopplat till en timer, så det tänder och släcker på tider jag själv valt.


          --------------------
          Anna-Karin Lundberg
          Min trädgård är mitt rike!
           
          Citera
          Karakoima
          Inlägg 14-07-2013, 11:03
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          12-07-2013
          Medlem nr: 78 600



          CITAT (Anna-Karin Lundberg @ 13-07-2013, 07:18) *
          Jag har köpt trädgårdsbelysning på Clas Ohlsson för 375:- och det är tre lampor och en kontakt i väggen. Lampan är en 20w halogen och de sitter nedstuckna i marken och lyser upp längsmed trädstammarna. Det är jättevackert och bländar inte. Jag tror att Clas Ohlsson just har bytt ut dem mot LED istället för halogen och vet inte hur det ser ut. Men billigt och fint, lätt att installera och flytta runt tills det ser bra ut. Jag har sju uppsättningar (a' 3 lampor) på min tomt och det är så fint på mörka kvällar och nätter, när det är dimma eller när det snöar. Allt är kopplat till en timer, så det tänder och släcker på tider jag själv valt.

          Tack för ditt svar Anna-Karin!
          Det som verkar finnas nu är:
          http://www.clasohlson.com/se/Trädgårdsbelysning-LED/36-3569

          Är det den? Ser rätt lovande ut. Lite kort med bara 6 meter sladd till första lampa, var det samma på de som du har? Transformatorn måste väl vara inomhus. Har du något smart med skarvning eller nåt?
           
          Citera
          Peztis
          Inlägg 01-08-2013, 21:16
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem sedan:
          18-01-2009
          Medlem nr: 20 608



          Utmed rabatten/gången till entrén har vi i många år haft fyra stycken lampor som riktar ljuset nedåt, formen på lampan är som ett snäckskal. Det ger ljus så man ser var man går, det lyser upp växterna så vackert och det har varit perfekt för oss. Vi har ett skymningsrelä på så de tänds när det börjar bli mörkt.

          Märket är Bolthi, tror tyvärr inte att de finns längre i deras sortiment.

          Jo titta, de har en som är väldigt lik som heter Lucette, det är väl en vidareutveckling av de vi har (ca 13 år sedan vi köpte dem).
          Här är deras sida, du får bläddra ned en del till Lucette.


          --------------------


          * ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
           
          Citera
          Anna-Karin Lundb...
          Inlägg 02-08-2013, 05:17
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 756
          Medlem sedan:
          05-03-2008
          Medlem nr: 14 406



          Jag har transformatorn ute, för på vissa ställen har jag förlängningssladdar/förgrening som också ligger ute (under ett stort krukfat).
          Jag har några som mer liknar den här: http://www.clasohlson.com/se/Tr%C3%A4dg%C3...ght-LED/36-4808
          och det lyser upp längs trädstammen väldigt vackert. JAg har ganska stora träd på stor tomt, det påverkar förstås effekten.
          Bilden är från deras hemsida.
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  8979331711006.jpg ( 13.54k ) Antal nedladdningar: 6
           


          --------------------
          Anna-Karin Lundberg
          Min trädgård är mitt rike!
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 02-08-2013, 08:30
          Länk hit: #7


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Odla har ju sålt en del fina trädgårdsarmaturer under våren och sommaren, men de kanske är slut nu
           
          Citera
          Jonas L
          Inlägg 07-08-2013, 19:12
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 23
          Medlem sedan:
          14-04-2012
          Medlem nr: 75 821



          Jag har en variant från Jula som jag inte kan hitta på deras hemsida. Tror de finns i butikerna dock. De liknar den från clas ohlson fast lägre stolpar i svarteloxerad aluminium. Bra ljusfärg och 3 * 1 W.

          Clas ohlson har ju förlängningssladd som tillbehör. Själv förlängde jag genom att löda i en längre sladd så jag har väl c:a 25 m till första stolpen.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 19-04-2024, 12:30
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon