Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Höja mark nedanför en gammal björk, Vågar jag höja marken nedanför en gammal björk
          Anek71an
          Inlägg 11-07-2019, 21:54
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          11-07-2019
          Medlem nr: 89 665



          Cirka tre meter från en strandkant växer det en gammal björk. Runt kanske en fjärdedel av björkens stam och ca tre meter bort från den har det växt en buske som jag tagit bort. Har varit försiktigt men några mindre björkrötter (max ett par cm i diameter) kan ha strukit med om de kan växa väldigt nära marken. Tänkte fylla på med upp till någon decimeter jord där busken stod och plantera gräs i stället för busken.

          Nu hör till saken att mot vattnet sluttar det ner max en halv meter. Där ligger det massor med sten och det ser verkligen inte så kul ut. Jag vill där fylla på med jord, har massor i komposten, så att det blir plant mot vattnet och sedan odla gräs där också. Närmast björken intill stammen, kanske runt max halva björken, skulle marknivån höjas med upp till en decimeter. Och sedan sluttar det mot vattnet så någon dryg meter från björken blir som sagt var markhöjningen upp till en halv meter.

          Kan jag fylla ut med jord mot vattnet och där busken stod eller kommer jag att skada björken? Är kompostjord ok? Gör det något om man höjer marken med någon decimeter vid stammen runt max halva björken? Andra halvan ligger i rätt höjd då björken ligger i början på en sluttning.

          Hoppas ni förstår min beskrivning och kan ge lite råd.

          Redigerat av Anek71an: 11-07-2019, 21:55
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 11-07-2019, 23:17
          Länk hit: #2


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          En decimeter över rötterna borde dom tåla, speciellt som det bara är på ena sidan. Men du borde inte lägga jord mot stammen, barken kan ruttna om den ligger mot fuktig jord permanent. Går det inte att sluta med jorden en decimeter innan stammen?
           
          Citera
          Anek71an
          Inlägg 11-07-2019, 23:21
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          11-07-2019
          Medlem nr: 89 665



          Det kanske går men risk att det blir en grop. Om jag lägger jag lite sten intill trädet så blir det lite dränering. Kan det fungera?
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 11-07-2019, 23:26
          Länk hit: #4


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Det blir säkert bra. Jag har aldrig själv sett bark ruttna av att man lägger upp jord mot den, man hör bara ständigt varningen om att det kan bli så...
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-03-2024, 14:42
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon