Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          8 sidor V  < 1 2 3 4 5 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > När trädgården dör..
          Gossen Ruda
          Inlägg 22-07-2017, 20:48
          Länk hit: #41


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          En prognos är inget löfte och ju längre bort i tiden den sträcker sig desto osäkrare.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 22-07-2017, 20:49
          Länk hit: #42


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          CITAT (Gossen Ruda @ 22-07-2017, 21:48) *
          En prognos är inget löfte och ju längre bort i tiden den sträcker sig desto osäkrare.
          Men om man inte ens kan göra en säker prognos för i morgon är det inte någon större idé att ens försöka
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 22-07-2017, 20:51
          Länk hit: #43


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Just nu är prognosen för morrondagen sol men mulnande till kvällen och kanske regn. Jag återkommer med en recension i morron.

          Redigerat av Gossen Ruda: 22-07-2017, 20:51


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Tapio
          Inlägg 22-07-2017, 21:06
          Länk hit: #44


          Medlem
          Antal inlägg: 1 400
          Medlem sedan:
          05-10-2003
          Medlem nr: 2 402



          CITAT (Huggorm @ 22-07-2017, 21:12) *
          Ja, det är faktiskt lite märkligt. Kollar man på SMHI så anser de morgondagens prognos vara "Ganska säker". Därefter är hela tiodygnsprognosen märkt "Osäker prognos". Jag vet inte om vädret blivit varmare eller torrare men det har blivit mera lynnigt. Milda vintrar som avslutas med plötslig frost i maj, skyfall, torka, stormar. Det är tvära kast och aldrig någon måtta längre.


          Halaj!

          bifogar en bild som dök upp på mitt flöde på fejan. tagen igår eller förrgår. det vita närmast i bilden är hagel.
          bilden från Rautalampi, som ligger i höjd mellan Ö-vik och Sundsvall.
          Torka? varmt? visst...

          //T
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  _n.jpg ( 36.66k ) Antal nedladdningar: 0
           
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 23-07-2017, 15:47
          Länk hit: #45


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          CITAT (Huggorm @ 22-07-2017, 09:57) *
          Se där ja, nu har de plockat bort regnet ur prognosen även för måndagen.

          Och där försvann tisdagen. De tror fortfarande på regn från onsdag och framåt men jag räknar med att det plockas bort allt eftersom.
           
          Citera
          eskil43
          Inlägg 23-07-2017, 17:47
          Länk hit: #46


          Medlem
          Antal inlägg: 152
          Medlem sedan:
          10-08-2011
          Medlem nr: 70 586



          Hej alla i sommartorkan! Det har blivit en lite obegriplig tråd detta. Att vi i Sverige kan ha tort i maj till augusti kortare eller längre perioder är inte speciellt ovanligt, snarare vanligt, men torkan drabbar bara lite olika områden i landet, detta borde väl alla med lite längre erfarenhet av trädgård veta. Ren statistik visar att medelnederbörden har ökat sakteligen med c 8-10% sedan 80 talet, men att den något högre medeltemperaturen (c 1 grader) tar nog ut den säkert helt. Att vädret 'låser sig' till längre perioder en tidigare, tycker jag i alla fall är påtagligt, men det är bara en känsla som man har, statistiken håller inte riktigt med än i detta. Att det har blåst med i år är belagt, c 20-30% mer vindkraft.
          Nu tillbaka till torkan, ALLA bör veta att man ska kunna bevattna, naturligt nederbörd/konstbevattning, sådär c 45 till 90 mm/kvm o månad, från maj till augusti. Om det inte regnar under en längre period, dvs under 2-3 veckor, ska man gardera sin trädgård med erforderlig volym vatten på konstväg. Man bör räkna med en vattentillgång som garderar denna volym ALLTID, och odlingarna ska naturligtvis anpassas till vattentillgången i extrema lägen. Om man har 1000 kvm planterings ytor, då ska man ha vatten c 90 000 liter i månaden, i extrema fall, men på tunga lerjordar räcker ungefär hälften.
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 23-07-2017, 19:24
          Länk hit: #47


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Jag har aldrig mätt upp trädgården men den omfattar ungefär 2000 kvm och då räknar jag bara på det som är uppodlat, inga gräsmattor alltså. Torkan började i maj, jag har vattnat sedan mitten av maj månad, varje dag.

          Ingen nederbörd alls de senaste 5 veckorna, i juni kom någon skur på 4mm och en skur på 2 mm ungefär.

          180.000 l vatten i månaden vid utebliven nederbörd alltså.

          Har du månne några idéer om hur jag åstadkommer denna konstbevattning?
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 24-07-2017, 15:07
          Länk hit: #48


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Jag skulle ju recensera söndagens väder. Mulet nästan hela dagen och några regnstänk på em. Samma som idag, det hänger några droppar på fönstret.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 24-07-2017, 17:53
          Länk hit: #49


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Tanken slog mig i morse, allt finns att köpas idag och då borde man också kunna köpa vatten.

          Nu står tre hyrda tankar á 2,5 kubikmeter utanför huset. Vi har köpt slangar och kopplingar för att koppla ihop tankarna samt en eldriven pump. I morgon kommer en bil och fyller vatten. Vattnet kommer inte att räcka så det krävs säkert påfyllning. Ungefärlig kostnad, inte under 25.000 i alla fall så här långt.

          Det här borde jag ha gjort för en månad sedan, då kunde trädgården ha räddats utan så stora skador som det nu är, jorden i planteringarna har fått stora sprickor i torkan.

          Inte ens jag, som beskylldes för att vara en dystopisk person av en medlem kunde väl ana att alla dessa lågtryck i SMHI´s prognoser aldrig skulle bli verkliga.

          Nu håller jag tummarna att vi i morgon får det att fungera, det kommer att ta tid innan hela trädgården är ordentligt genomvattnad.

           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 24-07-2017, 18:36
          Länk hit: #50


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Imponerande handlingskraft, hoppas nu att du kan rädda det mesta av växterna. Sedan får du koppla in stuprören från takavvattningen så du har vatten till åtminstone början av nästa torrperiod
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 24-07-2017, 19:00
          Länk hit: #51


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          CITAT (Huggorm @ 24-07-2017, 19:36) *
          Imponerande handlingskraft, hoppas nu att du kan rädda det mesta av växterna. Sedan får du koppla in stuprören från takavvattningen så du har vatten till åtminstone början av nästa torrperiod


          Kram på dig Huggorm kompiskram.gif men stuprören från taken kopplades in redan i april, vis av tidigare vårar och somrar. Vi har avvattningen tom från vedlidret.
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 25-07-2017, 00:42
          Länk hit: #52


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          Grattis Gunilla men vem har vatten att sälja och var kommer det vattnet ifrån? En lten undran bara.


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          tomas99
          Inlägg 25-07-2017, 07:45
          Länk hit: #53


          Medlem
          Antal inlägg: 613
          Medlem sedan:
          27-05-2004
          Medlem nr: 3 728



          Täckodling är bra vid torka, problemet är bara att få fram matrial så det räcker.


          --------------------
          Vi är många som blivit drabbade på olika sätt av kränkande behandling. Idag hörs ordet mobbning ( kränkande särbehandling) allt oftare i radio/TV och i övrig media och på arbetsplatser. Men vi måste lära känna ordet och vad det betyder.
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 25-07-2017, 07:50
          Länk hit: #54


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Jag blev verkligen förvånad när jag började leta, privata entreprenörer som insett att detta med vatten kan bli en produkt som vilken som helst när bristsituationer uppstår.

          Säkert har den nya trenden med badtunnor och pooler inneburit en marknad när kommunerna satt stopp för brandkåren att fylla poolanläggningar. Det finns också ett behov hos kommunerna att snabbt kunna leverera rent vatten till hushåll när läckage uppstår på vattenledningar för är man ansluten till kommunalt vatten så är kommunen skyldig att hjälpa till om olyckan är framme.

          Och så har du alla dessa boende med egen brunn som får ordna vattentillgången själv och sinande brunnar börjar bli ett stort problem. Jag pratade en del med killarna som levererade vattentankarna och de menade att myndigheterna är dåligt förberedda inför den vattenbrist som vi har nu i delar av landet och att problemet växer i takt med varmare klimat. De uttryckte också en tvekan inför att fortsätta leverera vatten till pooler, jag uppfattade det som en samvetsfråga.

          Vattnet kommer från bergtäkter, rent och friskt källvatten. Kanske också en moralisk fråga, att använda rent vatten till att bevattna en trädgård?

          Tillgång och efterfrågan, när bristsituationer uppstår finns alltid en marknad och rent vatten är på väg att bli en handelsvara bland många andra.

          Jag är övertygad om att tillgången till rent vatten kommer att bli en stor fråga framöver. På Gotland och Öland byggs avsaltningsanläggningar för att garantera dricksvattnet till hushållen. Har en son som är kemiingenjör och sysslar just med vattenfrågor och han har varit involverad i dessa avsaltningsprojekt.

          Det finns förstås en baksida också, avsaltning är energikrävande och dyrt. Vi ökar energianvändningen för att parera konsekvenserna av ... vår konsumtion av energi.

          Tillägg; det här var ett svar till Stintan, glömde citera.

          Redigerat av Gunilla T: 25-07-2017, 07:59
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 25-07-2017, 19:00
          Länk hit: #55


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          Man kanske skulle köpa sig en tankbil g.gif om det nu bara är att åka och hämta i nån ägarlös bergtäkt. Annars duger väl sjövatten lika bra till att vattna med.


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          eskil43
          Inlägg 25-07-2017, 19:49
          Länk hit: #56


          Medlem
          Antal inlägg: 152
          Medlem sedan:
          10-08-2011
          Medlem nr: 70 586



          CITAT (Gunilla T @ 23-07-2017, 20:24) *
          Jag har aldrig mätt upp trädgården men den omfattar ungefär 2000 kvm och då räknar jag bara på det som är uppodlat, inga gräsmattor alltså. Torkan började i maj, jag har vattnat sedan mitten av maj månad, varje dag.

          Ingen nederbörd alls de senaste 5 veckorna, i juni kom någon skur på 4mm och en skur på 2 mm ungefär.

          180.000 l vatten i månaden vid utebliven nederbörd alltså.

          Har du månne några idéer om hur jag åstadkommer denna konstbevattning?

          Att torkan är svår i år syns nu överallt i naturen, men att man ska ta lärdom av detta är viktigt för framtiden.
          Jag skulle gräva en naturlig dam, helt under marknivån, på den lägsta punkten på Dina marker, 15-20m x 5m och 2m i medeldjup. På täta lerjordar behövs ingen tätskikt i dammen, i annat fall klä dammen med dammduk.
          Om man har djupborrade brunnar så tar man vatten från den, och fyller dammen alltefter vid behov, en tillrinning på 10 liter i minuten ger c 14-15000 liter vatten i dygnet, och det räcker för en trädgård på flera tusen kvm även vid svår torka.
          En pump vid dammen som kan leverera minst 7-8000 liter i timmen, en stamledning på 32-40 mm genom hela trädgården
          med tappställen med magnet ventiler, 20-25 mm spridarledningar och sedan lämpliga spridare, och en styrskåp för 15-20 magnet ventiler.
          När allt detta är på plats, så behöver man aldrig mer ha sömlösa nätter för torkans skull, och investeringen håller årtionden.
          Om inte jag har fel, så finns det bidrag till skapandet av viltvatten o söka på Länsstyrelsen.
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 26-07-2017, 07:25
          Länk hit: #57


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          CITAT (eskil43 @ 25-07-2017, 20:49) *
          Att torkan är svår i år syns nu överallt i naturen, men att man ska ta lärdom av detta är viktigt för framtiden.
          Jag skulle gräva en naturlig dam, helt under marknivån, på den lägsta punkten på Dina marker, 15-20m x 5m och 2m i medeldjup. På täta lerjordar behövs ingen tätskikt i dammen, i annat fall klä dammen med dammduk.
          Om man har djupborrade brunnar så tar man vatten från den, och fyller dammen alltefter vid behov, en tillrinning på 10 liter i minuten ger c 14-15000 liter vatten i dygnet, och det räcker för en trädgård på flera tusen kvm även vid svår torka.
          En pump vid dammen som kan leverera minst 7-8000 liter i timmen, en stamledning på 32-40 mm genom hela trädgården
          med tappställen med magnet ventiler, 20-25 mm spridarledningar och sedan lämpliga spridare, och en styrskåp för 15-20 magnet ventiler.
          När allt detta är på plats, så behöver man aldrig mer ha sömlösa nätter för torkans skull, och investeringen håller årtionden.
          Om inte jag har fel, så finns det bidrag till skapandet av viltvatten o söka på Länsstyrelsen.


          Tack för ditt utförliga svar. Jag har sett detta komma så jag är inte alls överraskad på något sätt. Håller man på med odling i större format blir man en vaken iakttagare av väder. Jag har bara inte hittat någon lösning annat än att samla allt regn som faller men det är ju långtifrån någon hjälp. Hur många växter klarar man av att vattna med en tio liters kanna? Kanske orkar jag vattna 50 växter i dygnet? Bara ett exempel på hur tankarna går..

          Ditt projekt skulle säkert fungera men det är jättestort och kräver enorma investeringar, något för en plantskola som lever av försäljning men känns för stort och dyrt för en hobbyträdgård. Vi är inga ungdomar längre.
          Bidrag betalas ut till restaurering av våtmarker och dammar. Det är miljöinvesteringar vars syfte är att minska transporten av kväve och fosfor från jordbruket till våra vattendrag, knappast aktuellt i det här fallet.

          Det är många som drabbas av torkan och dess följder. Pratade med personal på en plantskola som var oroliga för sina arbeten. De trodde inte arbetsplatsen skulle överleva, kunderna uteblir då ingen vågar plantera i torkan och utan kunder så tar det obönhörligen slut.
           
          Citera
          eskil43
          Inlägg 26-07-2017, 16:52
          Länk hit: #58


          Medlem
          Antal inlägg: 152
          Medlem sedan:
          10-08-2011
          Medlem nr: 70 586



          CITAT (Gunilla T @ 26-07-2017, 08:25) *
          Tack för ditt utförliga svar. Jag har sett detta komma så jag är inte alls överraskad på något sätt. Håller man på med odling i större format blir man en vaken iakttagare av väder. Jag har bara inte hittat någon lösning annat än att samla allt regn som faller men det är ju långtifrån någon hjälp. Hur många växter klarar man av att vattna med en tio liters kanna? Kanske orkar jag vattna 50 växter i dygnet? Bara ett exempel på hur tankarna går..

          Ditt projekt skulle säkert fungera men det är jättestort och kräver enorma investeringar, något för en plantskola som lever av försäljning men känns för stort och dyrt för en hobbyträdgård. Vi är inga ungdomar längre.
          Bidrag betalas ut till restaurering av våtmarker och dammar. Det är miljöinvesteringar vars syfte är att minska transporten av kväve och fosfor från jordbruket till våra vattendrag, knappast aktuellt i det här fallet.

          Det är många som drabbas av torkan och dess följder. Pratade med personal på en plantskola som var oroliga för sina arbeten. De trodde inte arbetsplatsen skulle överleva, kunderna uteblir då ingen vågar plantera i torkan och utan kunder så tar det obönhörligen slut.


          Efter sol kommer regn. Jag kan minnas et flertal nästan lika torra somrar som denna, men det är otroligt besvärligt när det händer. Jag har själv en bevattnings anläggning som kan leverera vatten även somrar som denna, men vattnet kommer från en källa (på grannens mark), så jag behöver ingen damm. Kostnaden för min anläggning ligger på c 12-13000:- totalt, så det är fullt OK tycker jag. Jag tror att en med damm, och lite större kapacitet skulle gå på c 50-60000:- totalt, men man får montera allt själva ex el jobb.
           
          Citera
          Tapio
          Inlägg 26-07-2017, 21:28
          Länk hit: #59


          Medlem
          Antal inlägg: 1 400
          Medlem sedan:
          05-10-2003
          Medlem nr: 2 402



          Halaj!

          Jag undrar lite hur mycket vatten som går åt till att få en torr jord fuktig/blöt igen?
          Jag brukar alltid vara sen med att vattna. Sen när jag vattnar så är det som att spotta en kamel i halsen, marken verkar aldrig bli mättad.

          Om jag räknar på Gunilla så ger en kubik vatten på 2000 kvm en ”vattenmatta” på ca 5 mm.
          3*2,5*5=37,5 mm. Motsvarar alltså ca 38 mm regn. Hur långt räcker det?

          //T
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 27-07-2017, 07:36
          Länk hit: #60


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Det är just det som är problemet, jorden slår ifrån sig vattnet när den blir för torr. Om man vattnar med vattenkanna på en torkad jord rinner allt bort, man måste stå och droppa lite i taget om man vill vattna en speciell växt. När det blir riktigt torrt uppstår stora sprickor i rabatterna, så är det här just nu.

          Nu har jag använt upp vattenleveransen jag fick i tisdags, 7,5 kbm. Inte ens 25% av trädgården är vattnad. Jag vattnar med spridare som täcker ungefär 20 kvm ?? i taget. Låter spridaren gå i 1,5 timmar, jag har förut kollat att 1,5 timmars bevattning med spridare ger ca 5 mm. När jag sedan kollar hur jorden ser ut så är det fuktigt ca 2cm ner i marken. Det måste ju ner till rötterna för att få någon effekt alls så dessa 2 cm fuktig jord är ingen hjälp alls.

          Din uträkning kan inte stämma, 38 mm regn är en rotblöta.

          Tillägg; om man skall räkna på hur mycket vatten som når marken måste man också beräkna hur stor avdunstningen är.

          Redigerat av Gunilla T: 27-07-2017, 08:09
           
          Citera

          8 sidor V  < 1 2 3 4 5 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 23-04-2024, 17:04
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon