Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Identifiera Thuja-variant och råd sökes
          Canderous
          Inlägg 10-07-2022, 18:24
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          10-07-2022
          Medlem nr: 96 710



          Hej!

          Jag har precis köpt hus och behöver lite hjälp med att identifiera thujan på bilden, den förra ägaren visste tyvärr inte vilken variant det är.

          Jag söker även lite råd om skötsel. Jag har hört att man ska beskära årskotten, pratar man då om de ljusgröna partierna endast? Eller innebär det att man ska kapa en del av de mörkgröna partierna också?

          Jag ser även att det har blivit en del fröbildning, ska man låta det sitta kvar eller ska det beskära också?


          Bifogad fil  Thujah_ck.jpg ( 557.38k ) Antal nedladdningar: 16


          Tacksam för hjälp!
          /Kai
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 11-07-2022, 07:48
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 092
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Det är omöjligt att identifiera häcken på bilden, de vanligaste tujorna till häckplanteringar är `Smaragd´ och `Brabant´ så sannolikheten är att det är någon av dem. Det saknar egentligen betydelse vilken det är om det handlar om skötsel.

          Men det är något fel på din häck, den är oerhört gles, så skall den inte se ut. Om den torkat och tidigare ägare klippt bort allt dött, jag vet inte men det kan vara en förklaring.

          Tuja häck klipps både på höjd och sidor för att få den tät och fin, dessvärre har plantorna svårt att bilda nya skott om man klipper ända in till veden eller där grenar dött bort. Du kan klippa in den så mycket du vill men det måste alltid finnas kvar grönt kvar på grenen som klipps in för att den skall bilda nya skott. Om du med fröbildning menar kottar så går det bra att klippa dem med. Att tuja bildar kottar kan vara ett tecken på stress, torka eller att näringen är slut i jorden.

          Kolla hur marken ser ut under plantorna, tujor är inte torktåliga och måste vattnas vid torka.

          Så här skall en tujahäck se ut som är välklippt, gödslad och vattnad.

          https://hortogreen.com/thuja-och-idegran/70...-cm-1-pack.html

          Redigerat av Gunilla T: 11-07-2022, 08:28
           
          Citera
          Canderous
          Inlägg 11-07-2022, 20:56
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          10-07-2022
          Medlem nr: 96 710



          Tack för svaret och tipsen Gunilla!

          Jag ska göra ett försök att rädda den men har inga större förhoppningar utan misstänker att jag behöver dra upp och anlägga nytt.
           
          Citera
          EvaKlemming
          Inlägg 13-07-2022, 10:50
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 224
          Medlem sedan:
          09-07-2012
          Medlem nr: 76 562



          Det du har ser ut som Tuja Occidentalis. Den ser dessvärre ut så i sitt naturliga tillstånd och det finns ingenting man kan göra åt det.


          --------------------
          Odlar på östkusten. Zon 3. 1300 kvm. Varje växt måste flyttas tre gånger.
           
          Citera
          rattugglan
          Inlägg 13-07-2022, 12:14
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 131
          Medlem sedan:
          22-06-2022
          Medlem nr: 96 610



          Den såg inte rolig ut du! Behövs verkligen en häck där då, utsikten såg annars inte helt oangenäm ut?
          Jag skulle kapat av den på ca 180 cm så den istället får ödsla energi på att växa på bredden samt putsat de yttersta barren 2 ggr/år. Vatten och gödning. Kanske går den att rädda, men det blir ett mångårigt projekt innan den ser bra ut.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 20-05-2024, 14:53
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon