Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Fråga om bärlager i trädgårdsgång, Ska lägga natursten runt odlingskragar, vad krävs?
          hanna_krukan
          Inlägg 19-09-2013, 23:15
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem sedan:
          19-09-2013
          Medlem nr: 79 046



          Hej hej alla trädgårdsproffs!

          Jag håller på att anlägga ett litet land i min naturträdgård och som mer eller mindre omgärdas av berg. Därför tänkte jag anlägga lite naturstengångar runt mina odlingskragar för att sy ihop trädgårdslandet med omgivningen.

          Ur marken fullständigt växer det sten, så från alla gropar jag grävt har jag samlat på mig en hel del sten (runda, platta, stora, halvstora, osv) vilken jag tänkte använda till gångarna. Jag tänker lite backtimjan och andra marktäckare runt stenarna.

          Nu till min fråga. Marken är till största delen jord, lerjord, så jag förstår att jag måste lägga på en markduk för att mina stenar inte ska försvinna ner i underjorden. Vad jag har förstått behöver man grunda med 15-25 cm grus o sand... om man ska lägga plattor och liknande. Men hur mkt sand och grus måste jag ha under för mitt syfte? Sättningar spelar ju inte det så stor roll här, det kommer att vara knaggligt ändå. Jag hade ngn tanke om att lägga markduk och sedan ösa på ca 5-10 cm sand med lite jord. Är jag ute och cyklar?

          Jag bifogar en bild som visar lite på karaktären jag är ute efter. :)

           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 20-09-2013, 12:16
          Länk hit: #2


          Gäster






          Vi har också anlagt hela trädgården i skogsmiljö, en bit i taget har vi grävt oss in i skogen och här finns oerhört mycket sten både på ytan och under marken. Jag har bundit ihop trädgården med stenlagda gångar. Vi får upp massor med sten när vi gräver och i början använde jag mig av uppgrävda stenar till gångarna. Sedan började jag använda kullersten som vi hämtar från ett grustag.

          Vi gräver bort alla rötter, både ogräs och trädrötter först, sedan i med vanlig sand 0 - 8 och därefter passar man i stenarna. Använder inte markduk, det behövs inte när underlaget är ogräsfritt. Beroende på hur det ser ut i marken gräver vi kanske 3 - 5 dm djupt. Det bör vara ett ordentligt lager med sand när man jobbar med stenarna. Är det för tunt får du inte stenarna att fästa och det blir inte snyggt.

          Ett annat alternativ kan ju vara täckbark på gångarna, det har jag använt mig av i sommar där vi bygger ett woodland. Allt organiskt material förmultnar till jord så täckbarken får man fylla på ungefär vart tredje år.

          Lite bilder;

          Bifogad fil  DSCN20150001.JPG ( 97.15k ) Antal nedladdningar: 189


          Bifogad fil  DSCN20110001.JPG ( 84.61k ) Antal nedladdningar: 171


          Bifogad fil  DSCN08050001.JPG ( 82.63k ) Antal nedladdningar: 211


          Bifogad fil  DSCN08240001.JPG ( 314.35k ) Antal nedladdningar: 157


          Bifogad fil  DSC015940001.JPG ( 111.97k ) Antal nedladdningar: 184


          Bifogad fil  DSC016210001.JPG ( 118.33k ) Antal nedladdningar: 145









           
          Citera
          hanna_krukan
          Inlägg 22-09-2013, 11:26
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem sedan:
          19-09-2013
          Medlem nr: 79 046



          OJ vad fint ni har fått till det! Tack för klargörande beskrivning. Jag får helt enkelt gräva en del, men det får det vara värt! Har också varit inne på täckbark som ju är ett alternativ.
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 02-10-2013, 08:57
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Min erfarenhet av sand är att det är ett utmärkt bobyggnadsmaterial för svartmyror, sen blir du inte av med dem. Utan att exekt veta föreslår jag lite grövre grus eller möjligen samkross 0-16. Jag skall testa det senare alternativet när jag lägger om mina gångar.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 11-06-2024, 17:46
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon