Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > plommon och äppel träd som inte mår så bra., sjukdom ?
          kenjo
          Inlägg 28-08-2017, 15:40
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          28-08-2017
          Medlem nr: 86 345



          Har tagit ner ett plommonträd som var riktigt dåligt. var typ en gren med något som liknande gröna blad. Tidigare i år så var det några grenar som aldrig fick blad men tänkte inte så mycket på det. Men under sommaren blev den riktig "ugly" Så det blev motorsågen på den.

          Men nu är det så att jag ser spår i mitt andra plommonträd som stod precis bredvid och någon gren i äppelträdet som står lite längre bort att något inte står rätt till.

          Är det någon som kan identifiera vad det kan vara som har angripit? Se bilderna här https://goo.gl/photos/1Nrx8D323jj6NLMM8

           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 28-08-2017, 18:36
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          DE mögliga frukterna är fruktmögel inget man måste ta bort träd för vissa sorter får sånt både plommon och äpple man bara plockar bort sjuka frukter så fort man ser dem. Annars så ser träden ut att lida av vatten och näringsbrist. Kan vara orsakat av att gräset växer ända upp mot stammen det bör vara öppen jord under fruktträd. +Lite knöggliga frukter är troligtvis frostskador när de började bildas eller insektsangrepp. Inget man måste ta bort träd för heller. Fruktträd är aldrig 100% fria från insektsangrepp och liknande ifall man inte använder en massa bekämpningsmedel, vissa år är värre än andra och iår var inget bra år för fruktodling det är ex den sämsta äppelskörden sedan 1975 i år.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          kenjo
          Inlägg 29-08-2017, 18:04
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          28-08-2017
          Medlem nr: 86 345



          Det trädet jag tog bort var mest helt utan blad. ingen annat på tomten hade då några tecken på vatten brist. Det som gör att jag undrar är att det verkar bara vara några grenar som är påverkade på båda träden inte hela trädet. dessutom bara de grenar som är närmast det träd jag tog ner.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 26-04-2024, 18:32
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon