Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

          2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Diskutera gärna teknikaliteter, men viktigast är att markera var ribban ligger i småprat
          Aqvakul
          Inlägg 08-09-2012, 02:16
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 94 306
          Medlem sedan:
          07-10-2007
          Medlem nr: 12 751



          En aktiv moderering, där avlönad, kunnig, engagerad och klok personal succesivt bygger upp och visar på inom vilka ramar samtalen ska ske på småprat - det känner jag är det absolut viktigaste nu efter år av total anarki som gett mer utrymme för det destruktiva än det konstruktiva. Olika tekniska lösningar vad gäller forumets uppbyggnad och funktion är i detta läge knappast akut. Akut är däremot att visa att forumet har en konstruktiv utvecklingspotential. Detta är bara möjligt om alla positiva krafter, en aktiv ledning och förhoppningsfulla medlemmar tillsammans, jobbar för ett utvecklande klimat. Först då kan vi vända trenden och förhoppningsvis även locka hit gamla och nya krafter.

          Redigerat av Aqvakul: 08-09-2012, 02:20


          --------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

          zon 1
           
          Citera
          Kryddan03
          Inlägg 08-09-2012, 02:51
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 1 257
          Medlem sedan:
          17-03-2004
          Medlem nr: 3 013



          xxx


          Redigerat av Kryddan03: 08-09-2012, 02:56


          --------------------
          Odlar på taket i zon II
           
          Citera
          Aqvakul
          Inlägg 08-09-2012, 03:04
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 94 306
          Medlem sedan:
          07-10-2007
          Medlem nr: 12 751



          CITAT (Kryddan03 @ 08-09-2012, 03:51) *
          Känns lite märkligt när man lite "von oben" dissar andra och vill framhålla något - utan att egentligen tillföra något nytt - som redan har diskuterats väldigt mycket och som det trots allt verkar som kommer att resultera i en förändring vilken vi skall få vet mer om efter helgen. Personligen väntar jag nog med den diskussionen till dess att vi får veta mer om hur den "lösningen" kommer att se ut.

          Här dissas verkligen inget "von oben" Jag framförde bara att jag ser det som helt avgörande att vi nu mobiliserar så mycket kraft som möjligt på modereringsbiten och ansträngningarna att återskapa ett positiv, attraktivt och utvecklande forum. I det akuta läget är det mindre effektivt att ett antal kapabla medlemmar fokuserar på att debattera smätrre tekniska lösningar. Det finns det god tid till när forumets överlevnad har säkrats.


          --------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

          zon 1
           
          Citera
          Kryddan03
          Inlägg 08-09-2012, 03:10
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 1 257
          Medlem sedan:
          17-03-2004
          Medlem nr: 3 013



          CITAT (Aqvakul @ 08-09-2012, 04:04) *
          Här dissas verkligen inget "von oben" Jag framförde bara att jag ser det som helt avgörande att vi nu mobiliserar så mycket kraft som möjligt på modereringsbiten och ansträngningarna att återskapa ett positiv, attraktivt och utvecklande forum. I det akuta läget är det mindre effektivt att ett antal kapabla medlemmar fokuserar på att debattera smätrre tekniska lösningar. Det finns det god tid till när forumets överlevnad har säkrats.

          Som du säkert såg tog jag bort mitt inlägg. Tyckte bara att det var så motsägelsefullt att prata om "positiva krafter" och "förhoppningsfulla medlemmar" samtidigt som man trycker ner andra... Det är väl just den attityden vi vill komma ifrån?

          Det finns nog inget hopp om det här forumet trots allt...

          Redigerat av Kryddan03: 08-09-2012, 03:29


          --------------------
          Odlar på taket i zon II
           
          Citera
          Krolliljan
          Inlägg 08-09-2012, 05:52
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 10 191
          Medlem sedan:
          20-05-2007
          Medlem nr: 10 539



          Jag tror att det är viktigt att jobba på flera fronter för att förbättra.

          Tekniken är viktig och nu är kanske läge för att göra de förändringar som förenklar/förbättrar och ger valmöjlighet för att alla ska trivas här.

          Sen är det jätteviktigt med just på vilket sätt man kommunicerar med varandra på detta forumet

          Viktigt är också att aktiviteten i trädgårdstrådar ökar . Åtminstone jag är på Odla p g a att det är ett trädgårdsforum.


          --------------------





           
          Citera
          ninnisky
          Inlägg 08-09-2012, 06:52
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 5 047
          Medlem sedan:
          29-06-2004
          Medlem nr: 3 958



          CITAT (Aqvakul @ 08-09-2012, 01:16) *
          En aktiv moderering, där avlönad, kunnig, engagerad och klok personal succesivt bygger upp och visar på inom vilka ramar samtalen ska ske på småprat - det känner jag är det absolut viktigaste nu efter år av total anarki som gett mer utrymme för det destruktiva än det konstruktiva. Olika tekniska lösningar vad gäller forumets uppbyggnad och funktion är i detta läge knappast akut. Akut är däremot att visa att forumet har en konstruktiv utvecklingspotential. Detta är bara möjligt om alla positiva krafter, en aktiv ledning och förhoppningsfulla medlemmar tillsammans, jobbar för ett utvecklande klimat. Först då kan vi vända trenden och förhoppningsvis även locka hit gamla och nya krafter.

          tummenupp.gif tummenupp.gif


          --------------------
          Det är dumt att slänga bort en hel cykel för att det kommit in ett gruskorn i kedjan...
           
          Citera
          Natur liv
          Inlägg 08-09-2012, 07:06
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 8 739
          Medlem sedan:
          08-05-2011
          Medlem nr: 43 937



          CITAT (Krolliljan @ 08-09-2012, 06:52) *
          Viktigt är också att aktiviteten i trädgårdstrådar ökar . Åtminstone jag är på Odla p g a att det är ett trädgårdsforum.


          Samma här, men jag har tänkt att när aktiviteten i trädgårdstrådarna minskar så beror det på att aktiviteten i våra trädgårdar har minskat. Det blir ju lätt så på hösten. Det verkar som om många då behöver diskutera diskussionen, men jag tror precis som tidigare skribenter skrivit att det inte alltid behövs tekniska lösningar på urartade/tråkiga/ointressanta trådar. Möjligen att de plockas bort, men det blir sällan bättre trådar eller bättre stämning bara för att man delar upp dem på ett eller annat sätt. Ut i trädgården och få inspiration istället!

          Tack till er som försöker fixa till forumet så att vi kan fortsätta att utbyta trädgårdskunskaper!


          --------------------
          Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.
           
          Citera
          Aqvakul
          Inlägg 08-09-2012, 07:59
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 94 306
          Medlem sedan:
          07-10-2007
          Medlem nr: 12 751



          Inget fel att jobba på "flera fronter samtidigt", så länge det inte tar bort fokus från det viktigaste..

          Det viktigaste är att vi får hit/behålla/tillbaks positiva och konstruktiva medlemmar och det kräver ett bättre klimat, vilket i sin tur kräver viss aktiv moderering i det läge vi nu hamnat i...





          (blev "dubbelt")

          Redigerat av Aqvakul: 08-09-2012, 08:49


          --------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

          zon 1
           
          Citera
          pejori
          Inlägg 08-09-2012, 08:15
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem sedan:
          12-01-2004
          Medlem nr: 2 682



          CITAT (Aqvakul @ 08-09-2012, 08:59) *
          Inget fel att jobba på "flera fronter samtidigt", så länge det inte tar bort fokus från det viktigaste..

          Det viktigaste är att vi får hit/behålla/tillbaks positiva och konstruktiva medlemmar och det kräver ett bättre klimat, vilket i sin tur kräver viss aktiv moderering i det läge vi nu hamnat i...

          Inget fel att jobba på "flera fronter samtidigt", så länge det inte tar bort fokus från det viktigaste..

          Det viktigaste är att vi får hit/behålla/tillbaks positiva och konstruktiva medlemmar och det kräver ett bättre klimat, vilket i sin tur kräver viss aktiv moderering i det läge vi nu hamnat i...


          Håller med där.
          I min värld fungerar det så, att försvinner folk från odla, på grund av klimatet i en avdelning, försvinner dom från trädgårdsdelen också.. tummenupp.gif


          --------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 08-09-2012, 08:32
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          CITAT (Aqvakul @ 08-09-2012, 04:04) *
          Här dissas verkligen inget "von oben" Jag framförde bara att jag ser det som helt avgörande att vi nu mobiliserar så mycket kraft som möjligt på modereringsbiten och ansträngningarna att återskapa ett positiv, attraktivt och utvecklande forum. I det akuta läget är det mindre effektivt att ett antal kapabla medlemmar fokuserar på att debattera smätrre tekniska lösningar. Det finns det god tid till när forumets överlevnad har säkrats.


          Jo du dissar! Varför måste man ställa dessa bitar mot varandra? Det ena utesluter väl inte det andra. Jag förstår inte varför du kritiserar att några medlemmar debatterat teknikaliteter en kväll. Det är väl fritt att lägga fram förslag till lösningar på olika delar för att forumet ska bli bättre.

          Vi ska efter helgen få veta mer om hur modereringen är tänkt fungera och innan dess är det svårt att ha synpunkter på det. Önskemål javisst det har vi alla, men på vilket sätt menar du att du, jag och övriga ska lägga kraft på modereringsbiten i dagsläget? Har du något konkret förslag? Personligen överlåter jag hellre till forumansvariga att bestämma nivån på och hur forumet ska modereras än lägger den biten på en massa oeniga forummedlemmar.


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          Piccante
          Inlägg 08-09-2012, 08:40
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem sedan:
          02-01-2006
          Medlem nr: 6 891



          Jag uppskattar odla som trädgårdsforum eftersom det finns väldigt få trädgårdsfora på svenska som är bra. Men jag tror att vissa formaliteter och tekniska ingrepp är nödvändiga för att forumet ska fungera. När småprat har översvämmat av infekterade trådar och troll så har det en tendens att spilla över i andra avdelningar då folk fortsätter träta och drar upp gamla oförrätter i andra trådar. Därför bör det finnas aktiv moderering så att trådar som är på väg att spåra ur rensas från inlägg. blir det lite lugnare på odla så vågar kanske fler trädgårdsintresserade återvända...


          --------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!
           
          Citera
          pejori
          Inlägg 08-09-2012, 08:41
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem sedan:
          12-01-2004
          Medlem nr: 2 682



          Men visst är det viktigt med teknikaliteter också?
          Nu är det mest olika förslag som läggs fram, just för att få ett bättre och tydligare forum.
          Kanske är det något som admin kan ta med/till sig och göra något bra av.

          Modereringen tror jag ger sig av sig själv, när den kommer igång.


          --------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2
           
          Citera
          Aqvakul
          Inlägg 08-09-2012, 08:59
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 94 306
          Medlem sedan:
          07-10-2007
          Medlem nr: 12 751



          CITAT (*Stintan* @ 08-09-2012, 09:32) *
          Jo du dissar! Varför måste man ställa dessa bitar mot varandra? Det ena utesluter väl inte det andra. Jag förstår inte varför du kritiserar att några medlemmar debatterat teknikaliteter en kväll. Det är väl fritt att lägga fram förslag till lösningar på olika delar för att forumet ska bli bättre.

          Vi ska efter helgen få veta mer om hur modereringen är tänkt fungera och innan dess är det svårt att ha synpunkter på det. Önskemål javisst det har vi alla, men på vilket sätt menar du att du, jag och övriga ska lägga kraft på modereringsbiten i dagsläget? Har du något konkret förslag? Personligen överlåter jag hellre till forumansvariga att bestämma nivån på och hur forumet ska modereras än lägger den biten på en massa oeniga forummedlemmar.


          Jag kritiserar inte någon. Jag är bara rädd att man lite uppdrar åt admin. att fokusera på detaljer så att de tror att lösningen finns där, hellre än att ta tag i den jobbiga modereringsbiten. Att diskussionen just nu kanske inte kan handla om en moderering som ligger i framtiden är fullt naturligt, men jag vill redan nu utöva visst tryck i den riktningen....

          CITAT (pejori @ 08-09-2012, 09:41) *
          Modereringen tror jag ger sig av sig själv, när den kommer igång.


          Undrar nog lite när och om det kommer att ske?


          --------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

          zon 1
           
          Citera
          pejori
          Inlägg 08-09-2012, 09:10
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem sedan:
          12-01-2004
          Medlem nr: 2 682



          Tror det kommer igång någon form av moderering inom en snar framtid.
          att kasta sig på någon form av panikmoderering tror jag ger motsatt effekt.

          Sedan tror jag att diskussioner om teknikaliteter gör att medlemmarna känner sig mer delaktiga i forumet.
          Det kan också leda till en bättre stämning, när man blir lite delaktig i utformningen av ett framtida odla.


          --------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2
           
          Citera
          Aqvakul
          Inlägg 08-09-2012, 09:13
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 94 306
          Medlem sedan:
          07-10-2007
          Medlem nr: 12 751



          CITAT (pejori @ 08-09-2012, 10:10) *
          Tror det kommer igång någon form av moderering inom en snar framtid.
          att kasta sig på någon form av panikmoderering tror jag ger motsatt effekt.

          Sedan tror jag att diskussioner om teknikaliteter gör att medlemmarna känner sig mer delaktiga i forumet.
          Det kan också leda till en bättre stämning, när man blir lite delaktig i utformningen av ett framtida odla.


          Ja, jag hoppas att du har rätt!


          --------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

          zon 1
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 08-09-2012, 09:17
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          CITAT (Aqvakul @ 08-09-2012, 09:59) *
          Jag kritiserar inte någon. Jag är bara rädd att man lite uppdrar åt admin. att fokusera på detaljer så att de tror att lösningen finns där, hellre än att ta tag i den jobbiga modereringsbiten. Att diskussionen just nu kanske inte kan handla om en moderering som ligger i framtiden är fullt naturligt, men jag vill redan nu utöva visst tryck i den riktningen....

          Undrar nog lite när och om det kommer att ske?



          Redan rubriken utstrålar kritik. Har du verkligen så låga tankar om admin att du inte tror att de inser att båda bitarna är viktiga?

          Varför denna negativism?

          CITAT (pejori @ 08-09-2012, 10:10) *
          Tror det kommer igång någon form av moderering inom en snar framtid.
          att kasta sig på någon form av panikmoderering tror jag ger motsatt effekt.

          Sedan tror jag att diskussioner om teknikaliteter gör att medlemmarna känner sig mer delaktiga i forumet.
          Det kan också leda till en bättre stämning, när man blir lite delaktig i utformningen av ett framtida odla.


          Instämmer!


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          Aqvakul
          Inlägg 08-09-2012, 10:00
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 94 306
          Medlem sedan:
          07-10-2007
          Medlem nr: 12 751



          CITAT (*Stintan* @ 08-09-2012, 10:17) *
          Redan rubriken utstrålar kritik. Har du verkligen så låga tankar om admin att du inte tror att de inser att båda bitarna är viktiga?

          Varför denna negativism?


          Läs vad jag skriver, tolka inte in en massa annat...


          --------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

          zon 1
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 08-09-2012, 10:46
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          CITAT (Aqvakul @ 08-09-2012, 11:00) *
          Läs vad jag skriver, tolka inte in en massa annat...


          Har läst flera gånger t.o.m. för att se om jag misstolkat men kan inte få det till det.


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          malarmaster
          Inlägg 08-09-2012, 11:00
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem sedan:
          26-02-2010
          Medlem nr: 28 186



          CITAT (Aqvakul @ 08-09-2012, 03:16) *
          En aktiv moderering, där avlönad, kunnig, engagerad och klok personal succesivt bygger upp och visar på inom vilka ramar samtalen ska ske på småprat - det känner jag är det absolut viktigaste nu efter år av total anarki som gett mer utrymme för det destruktiva än det konstruktiva. Olika tekniska lösningar vad gäller forumets uppbyggnad och funktion är i detta läge knappast akut. Akut är däremot att visa att forumet har en konstruktiv utvecklingspotential. Detta är bara möjligt om alla positiva krafter, en aktiv ledning och förhoppningsfulla medlemmar tillsammans, jobbar för ett utvecklande klimat. Först då kan vi vända trenden och förhoppningsvis även locka hit gamla och nya krafter.

          håller helt med,det som saknats är en moderator,inte underavdelningar eller andra funktioner.
          få se på måndag vad som sker. ulf
           
          Citera
          herkules
          Inlägg 08-09-2012, 13:04
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem sedan:
          14-03-2006
          Medlem nr: 7 219



          CITAT (Aqvakul @ 08-09-2012, 03:16) *
          En aktiv moderering, där avlönad, kunnig, engagerad och klok personal succesivt bygger upp och visar på inom vilka ramar samtalen ska ske på småprat - det känner jag är det absolut viktigaste nu efter år av total anarki som gett mer utrymme för det destruktiva än det konstruktiva. Olika tekniska lösningar vad gäller forumets uppbyggnad och funktion är i detta läge knappast akut. Akut är däremot att visa att forumet har en konstruktiv utvecklingspotential. Detta är bara möjligt om alla positiva krafter, en aktiv ledning och förhoppningsfulla medlemmar tillsammans, jobbar för ett utvecklande klimat. Först då kan vi vända trenden och förhoppningsvis även locka hit gamla och nya krafter.


          en teknikalitet visserligen men oj vad jag vill ha en gillaknapp smile.gif

          även om jag inte alltid håller med om det positiva - jag tycker att man ska få vara grinig när man känner för det wink.gif


          --------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺
           
          Citera

          2 sidor V   1 2 >
          SnabbsvarSkriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):


           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 08:59
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon