Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          11 sidor V   1 2 3 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Förståndshandikappade som skaffar barn?!
          Gita
          Inlägg 23-11-2012, 18:55
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem sedan:
          20-11-2006
          Medlem nr: 8 833



          Stjäl ett ämne från ett annat forum.
          Är det acceptabelt att förståndshandikappade skaffar barn? Intressant att få veta vad ni tycker!
          Gita
           
          Citera
          dahla
          Inlägg 23-11-2012, 19:36
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 1 504
          Medlem sedan:
          09-07-2005
          Medlem nr: 6 154



          Det är väl en mänsklig rättighet vi har här i Sverige så varför skulle det vara fel?

          Sen anser ju jag att man som förälder måste inse att man skaffar barn för resten av livet och att man SKA kunna försörja sin barn till den dag då de flyttar hemifrån...

          För övrigt så finns det ju lagar som reglerar det hela. http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19490381.htm
           
          Citera
          pejori
          Inlägg 23-11-2012, 19:38
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem sedan:
          12-01-2004
          Medlem nr: 2 682



          Beror väl på, typ och grad av förståndshandikapp.
          Men varför inte?
          Får dom bara stöd och hjälp, klarar dom det utmärkt.

          Ska man börja "sålla" vem som ska få bli förälder och vilka som ska "tas ur aveln" är mänskligheten illa ute.


          --------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2
           
          Citera
          Rosrup
          Inlägg 23-11-2012, 19:38
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 277
          Medlem sedan:
          06-10-2011
          Medlem nr: 75 127



          Heter ju att barnen blir klokare än sina föräldrer wink.gif
          Eller du menar om det är värt att avla vidare på iloiter?
          Människosläktet behöver inte fler iloiter anser jag.
          Att sen iloiterna vi behöver minst inte är utvecklingsstörda på det viset jag antar att du menar här är egentligen lite synd.

          Ska vi förbjuda några att skaffa barn så är det våldsverkare och empatilösa, om nu detta sprids via generna?
          Jag vet inte.
          Däremot så brukar talesättet att dottern kommer att likna sin mor i gamla år stämma rätt bra.
           
          Citera
          Gita
          Inlägg 23-11-2012, 19:39
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem sedan:
          20-11-2006
          Medlem nr: 8 833



          CITAT (dahla @ 23-11-2012, 19:36) *
          Det är väl en mänsklig rättighet vi har här i Sverige så varför skulle det vara fel?

          Sen anser ju jag att man som förälder måste inse att man skaffar barn för resten av livet och att man SKA kunna försörja sin barn till den dag då de flyttar hemifrån...

          För övrigt så finns det ju lagar som reglerar det hela. http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19490381.htm

          Är det verkligen en rättighet att få barn?
           
          Citera
          pejori
          Inlägg 23-11-2012, 19:43
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem sedan:
          12-01-2004
          Medlem nr: 2 682



          CITAT (Rosrup @ 23-11-2012, 19:38) *
          Heter ju att barnen blir klokare än sina föräldrer wink.gif
          Eller du menar om det är värt att avla vidare på iloiter?
          Människosläktet behöver inte fler iloiter anser jag.
          Att sen iloiterna vi behöver minst inte är utvecklingsstörda på det viset jag antar att du menar här är egentligen lite synd.

          Ska vi förbjuda några att skaffa barn så är det våldsverkare och empatilösa, om nu detta sprids via generna?
          Jag vet inte.
          Däremot så brukar talesättet att dottern kommer att likna sin mor i gamla år stämma rätt bra.


          Förklara gärna vad du menar med det ordet.

          CITAT (Gita @ 23-11-2012, 19:39) *
          Är det verkligen en rättighet att få barn?


          Ja. Visst är det en rättighet än så länge, men inte alla förunnat att få uppleva.
          Den rättigheten är också förknippad med en näst intill livslång skyldighet.

          Risken är väl stor att aveln utvecklas till elitavlande som enbart sker i provrör och inplanteras i lämpliga "värddjur" i framtiden.


          --------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2
           
          Citera
          Gita
          Inlägg 23-11-2012, 19:48
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem sedan:
          20-11-2006
          Medlem nr: 8 833



          CITAT (pejori @ 23-11-2012, 19:38) *
          Beror väl på, typ och grad av förståndshandikapp.
          Men varför inte?
          Får dom bara stöd och hjälp, klarar dom det utmärkt.

          Ska man börja "sålla" vem som ska få bli förälder och vilka som ska "tas ur aveln" är mänskligheten illa ute.

          Onekligen en svår fråga, men bör inte barnets bästa komma före ev. rättighet att skaffa barn.,Har inte alla barn rätt till föräldrar som kan uppfylla deras behov, även intellektuella behov?
          Gita
           
          Citera
          Rosrup
          Inlägg 23-11-2012, 19:48
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 277
          Medlem sedan:
          06-10-2011
          Medlem nr: 75 127



          CITAT (pejori @ 23-11-2012, 19:43) *
          Förklara gärna vad du menar med det ordet.


          Minns lite dåligt både film och skådis nu men ordet kom upp i en film.
          Skarsgård och Hasse Alfredsson?
          Kanske den hette Idioten?

          Är det viktigt kan jag forska i det.

          I alla fall så var det så att "idioten" kallade sig själv för "iloit" då han hörde/missförstod/inte ville förstå/ för det skulle låta bättre på film.

          Har snöat in på det ordet helt enkelt.
          Sätt inget värde på det.
           
          Citera
          Gita
          Inlägg 23-11-2012, 19:57
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem sedan:
          20-11-2006
          Medlem nr: 8 833



          CITAT (Rosrup @ 23-11-2012, 19:38) *
          Heter ju att barnen blir klokare än sina föräldrer wink.gif
          Eller du menar om det är värt att avla vidare på iloiter?
          Människosläktet behöver inte fler iloiter anser jag.
          Att sen iloiterna vi behöver minst inte är utvecklingsstörda på det viset jag antar att du menar här är egentligen lite synd.

          Ska vi förbjuda några att skaffa barn så är det våldsverkare och empatilösa, om nu detta sprids via generna?
          Jag vet inte.
          Däremot så brukar talesättet att dottern kommer att likna sin mor i gamla år stämma rätt bra.

          Jag talar överhuvudtaget inte om vad som är värt att avla vidare på: Jag försöker att se det ur ett barnperspektiv.
          Hur är det att växa upp med en förståndshandikappad förälder? Hur är det att som åttaåring veta att man intellektuellt är vida överlägsen sin förälder? Hur är det som barn att jämföra med andra familjer?
          Gita

          CITAT (Rosrup @ 23-11-2012, 19:48) *
          Minns lite dåligt både film och skådis nu men ordet kom upp i en film.
          Skarsgård och Hasse Alfredsson?
          Kanske den hette Idioten?

          Är det viktigt kan jag forska i det.

          I alla fall så var det så att "idioten" kallade sig själv för "iloit" då han hörde/missförstod/inte ville förstå/ för det skulle låta bättre på film.

          Har snöat in på det ordet helt enkelt.
          Sätt inget värde på det.

          Om du syftar på filmen "En ond man" så kallade han väl sig "indioten"
          Gita
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 23-11-2012, 20:07
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          Se My name is Sam"

          För övrigt måste vi ju nu tala om personer med ett lätt begåvningshandikapp?De med måttlig eller gravt handikapp har sällan sexualpartners pga handikappet,funktionshinder i övrigt samt begåvningsnivån.
          Av de med ett lätt begåvningshandikapp på (C nivå) är många inte fertila och kan inte få barn med varandra.Men med en ej begåvnigshandikappad partner är detta möjligt naturligtvis.

          Av de som blir föräldrar och de är relativt få,finns nog inga mer övervakade föräldrar än de,med stödfamiljer inkopplade från dag ett osv.

          Jag tror inte att jag sover dåligt på nätterna för de barnens skull,däremot för andra från helt "normala familjer.


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          pejori
          Inlägg 23-11-2012, 20:07
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem sedan:
          12-01-2004
          Medlem nr: 2 682



          CITAT (Gita @ 23-11-2012, 19:48) *
          Onekligen en svår fråga, men bör inte barnets bästa komma före ev. rättighet att skaffa barn.,Har inte alla barn rätt till föräldrar som kan uppfylla deras behov, även intellektuella behov?
          Gita


          Självklart Har barnen den rätten.
          Men att vara förståndshandikappad innebär inte per automatik att man inte kan tillgodose barnens behov.
          Ett förståndshandikapp innebär inte att man är helt borta inom alla områden.
          Att ha en "taskig inlärning" inom ett eller fler områden, behöver inte betyda att man inte kan vara intellektuell.

          Att se till dom bästa förutsättningarna,är rätt svårt, då även högutbildade och "välartade" föräldrar både slår och dödar sina barn.
          Ingen vet i förväg, hur man blir som förälder.


          --------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 23-11-2012, 20:08
          Länk hit: #12


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Det är en rätt svår och kontroversiell fråga. Rent ideologiskt vill jag tillåta det eftersom jag är liberal, men det kräver att föräldrarna kan ta hand om sitt barn på ett bra sätt och de kan det förmodligen inte om de är förståndshandikappade. Men måste ju trots allt sätta barnets bästa först, och om åkomman är ärftlig blir det ännu värre. Det är synd att tidigare generationer skötte grejen med tvångssterilisering så illa att ämnet blivit infekterat och svårt att diskutera på ett bra sätt.
           
          Citera
          pejori
          Inlägg 23-11-2012, 20:12
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem sedan:
          12-01-2004
          Medlem nr: 2 682



          CITAT (kerstin z5-6 @ 23-11-2012, 20:07) *
          Se My name is Sam"

          För övrigt måste vi ju nu tala om personer med ett lätt begåvningshandikapp?De med måttlig eller gravt handikapp har sällan sexualpartners pga handikappet,funktionshinder i övrigt samt begåvningsnivån.
          Av de med ett lätt begåvningshandikapp på (C nivå) är många inte fertila och kan inte få barn med varandra.Men med en ej begåvnigshandikappad partner är detta möjligt naturligtvis.

          Av de som blir föräldrar och de är relativt få,finns nog inga mer övervakade föräldrar än de,med stödfamiljer inkopplade från dag ett osv.

          Jag tror inte att jag sover dåligt på nätterna för de barnens skull,däremot för andra från helt "normala familjer.


          Håller med fullt ut. tummenupp.gif

          CITAT (Gita @ 23-11-2012, 19:57) *
          Jag talar överhuvudtaget inte om vad som är värt att avla vidare på: Jag försöker att se det ur ett barnperspektiv.
          Hur är det att växa upp med en förståndshandikappad förälder? Hur är det att som åttaåring veta att man intellektuellt är vida överlägsen sin förälder? Hur är det som barn att jämföra med andra familjer?
          Gita


          Om du syftar på filmen "En ond man" så kallade han väl sig "indioten"
          Gita


          Jag tror och vet, att dom barnen inte jämför sina familjer mer än andra barn gör.
          Alla barn jämför någon gång, då kompisar "får och har" det dom själva vill ha, t.ex. hörande föräldrar, två föräldrar, syskon, egen trädgård, husdjur. m.m.


          --------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 23-11-2012, 20:12
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          Se mitt tidigare inlägg-
          Baserat på det är inte heller detta heller något större problem.De flesta ungdomar med begåvingsnedsättande funktionshinder flyttar hemmifrån som alla andra.Till egen i trapphusmodell eller gruppbostad.

          Om de inleder ett förhållande och har sexualpartners,ges god rådgivning via ungdomsmottagning i tidigt skede.Många flickor har p stav, för att undvika oönskade ev graviditeter.Precis som andra ungdomar.

          (Nu talar jag naturligtvis inte om personer med endast neuropsykiska funktionshinder som ADD ADHD ,Asperger.De har normal begåvningsnivå eller hög.)

          Redigerat av kerstin z5-6: 23-11-2012, 20:16


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          CillaM
          Inlägg 23-11-2012, 20:15
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 3 419
          Medlem sedan:
          21-01-2005
          Medlem nr: 4 901



          En bra bok att läsa är 'Kärlek och stålull' av Lisbeth Pipping. Lisbeth växte upp med en utvecklingsstörd mamma som gjorde livet till ett helvete för sina barn. Helt omedvetet. Någon hjälp från samhället fick inte barnen. Jag skulle göra en recension av boken men var alldeles för upprörd efter att ha läst boken att referatet fick utebli.
           
          Citera
          pejori
          Inlägg 23-11-2012, 20:16
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem sedan:
          12-01-2004
          Medlem nr: 2 682



          CITAT (Rosrup @ 23-11-2012, 19:48) *
          /***/
          Sätt inget värde på det.


          Ska försöka men vänder mig emot att alla "avvikande ifrån normen" kallas idioter eller CP i dagligt tal. dunno.gif


          --------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 23-11-2012, 20:18
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          Ja vissa har en förfärlig barndom, de har även barn till drogmissbrukare,alkoholister och sadister.
          Dock är de sällan lika övervakade som barn till människor med kända begåvninghandikapp.


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          pejori
          Inlägg 23-11-2012, 20:19
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem sedan:
          12-01-2004
          Medlem nr: 2 682



          CITAT (CillaM @ 23-11-2012, 20:15) *
          En bra bok att läsa är 'Kärlek och stålull' av Lisbeth Pipping. Lisbeth växte upp med en utvecklingsstörd mamma som gjorde livet till ett helvete för sina barn. Helt omedvetet. Någon hjälp från samhället fick inte barnen. Jag skulle göra en recension av boken men var alldeles för upprörd efter att ha läst boken att referatet fick utebli.


          Har läst boken för länge sedan, men var hon utvecklingsstörd, var inte hon psykisk sjuk?
          Har för mig att hon manipulerade myndigheterna ganska bra.
          (kan blanda ihop böckerna)


          --------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 23-11-2012, 20:19
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          CITAT (pejori @ 23-11-2012, 20:16) *
          Ska försöka men vänder mig emot att alla "avvikande ifrån normen" kallas idioter eller CP i dagligt tal. dunno.gif

          tummenupp.gif
          varav CP är det mest korkade då dessa till 80% är normalbegåvade med spasticitet.


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          pejori
          Inlägg 23-11-2012, 20:22
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem sedan:
          12-01-2004
          Medlem nr: 2 682



          CITAT (kerstin z5-6 @ 23-11-2012, 20:18) *
          Ja vissa har en förfärlig barndom, de har även barn till drogmissbrukare,alkoholister och sadister.
          Dock är de sällan lika övervakade som barn till människor med kända begåvninghandikapp.


          Precis.
          Att vara "frisk" är ingen garanti för en fullgod och bra barndom.
          Tror dessa människor med hjälp och stöd, är alldeles ypperliga föräldrar som kan tillgodose sina barns behov lika bra som "friska" föräldrar.


          --------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2
           
          Citera

          11 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 19-04-2024, 16:32
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon