Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          5 sidor V   1 2 3 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Back to basic ?
          Motti
          Inlägg 17-05-2013, 22:21
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem sedan:
          03-06-2008
          Medlem nr: 16 563



          Hur många här tror på "Back to Basic" runt om där vi bor tror ni att vi kommer tillbaks till den tiden då vi kunde köpa närproducerat kött ?
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 17-05-2013, 22:23
          Länk hit: #2


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Det går fortfarande fint att köpa närproducerat kött om man bara har lite kontakter ute bland bönderna.
           
          Citera
          Motti
          Inlägg 17-05-2013, 22:30
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem sedan:
          03-06-2008
          Medlem nr: 16 563



          Vi köper allt vårt kött från närpoducerande bönder både gris och nöt .Frågan var väl mer om ni tror att vi kommer tillbaks till den tiden då vi visste vad allt kött kom ifrån ;)att vi får tillbaks närproducerat i köttdisken ?
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 17-05-2013, 22:35
          Länk hit: #4


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Det krävs att folk börjar efterfråga det och är beredda att betala vad det kostar att föda upp slaktdjur här i Sverige med våra humanare regler.
           
          Citera
          Motti
          Inlägg 17-05-2013, 22:48
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem sedan:
          03-06-2008
          Medlem nr: 16 563



          Efter Hästköttskandalen förväntade man sig större protester från Sveriges befolkning faktiskt ! har vi slutat bry oss om vad fan vi stoppar i oss ?
           
          Citera
          Piccante
          Inlägg 17-05-2013, 23:02
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem sedan:
          02-01-2006
          Medlem nr: 6 891



          De livsmedelslarm som varit de senaste åren med Galna-kosjuka och framåt har enligt beteendevetarna (eller vilka det nu är som studerar konsumtionsvanor?) bara resulterat i minskad försäljning eller ändrade vanor i genomsnitt 3v sen är man tillbaka i gamla spår igen... Någon sa iaf så på tv för ett tag sedan.

          På ett annat forum på nätet diskuteras om det är bra eller dåligt att köpa eldorado och andra egna märkesvaror och förvånansvärt många tycker att bara det är billigt så kvittar det varifrån det kommer eller hur det smakar.

          Jag försöker eftersträva självhushållning i så stor grad som möjligt.


          --------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!
           
          Citera
          Trampendal
          Inlägg 17-05-2013, 23:13
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 921
          Medlem sedan:
          02-05-2007
          Medlem nr: 10 112



          CITAT (Motti @ 17-05-2013, 23:48) *
          Efter Hästköttskandalen förväntade man sig större protester från Sveriges befolkning faktiskt ! har vi slutat bry oss om vad fan vi stoppar i oss ?


          Det tror jag beror på att svenskar i allmänhet tycker att det är helt okej att äta hästkött.
          Hade det varit råttkött eller liknande hade nog reaktionen blivit en annan. smile.gif
           
          Citera
          Trampendal
          Inlägg 17-05-2013, 23:19
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 921
          Medlem sedan:
          02-05-2007
          Medlem nr: 10 112



          CITAT (Motti @ 17-05-2013, 23:30) *
          Vi köper allt vårt kött från närpoducerande bönder både gris och nöt .Frågan var väl mer om ni tror att vi kommer tillbaks till den tiden då vi visste vad allt kött kom ifrån ;)att vi får tillbaks närproducerat i köttdisken ?


          När var den tiden?
          Kommer inte ihåg att man nånsin kunnat se var i landet köttet är producerat (utom i enstaka butiker).
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 17-05-2013, 23:27
          Länk hit: #9


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Nu pratas det ju allt mera om att vi bör äta insekter istället för däggdjur. Skall bli intressant att läsa innehållsförteckningen på färdigmat, jag gissar att det smyger sig in "proteintillsats" i form av pulvriserade mjölmaskar där långt innan det kan köpas som råvara i butikerna.
           
          Citera
          Trampendal
          Inlägg 18-05-2013, 00:04
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 921
          Medlem sedan:
          02-05-2007
          Medlem nr: 10 112



          CITAT (Huggorm @ 18-05-2013, 00:27) *
          Nu pratas det ju allt mera om att vi bör äta insekter istället för däggdjur. Skall bli intressant att läsa innehållsförteckningen på färdigmat, jag gissar att det smyger sig in "proteintillsats" i form av pulvriserade mjölmaskar där långt innan det kan köpas som råvara i butikerna.


          Helt okej för mig om, bara de inte smakar skit (men det kanske insekter gör?).
          Om de är goda och näringsrika är det ju suveränt som föda, mycket enklare och billigare att föda upp ju. smile.gif
           
          Citera
          mamamaggan
          Inlägg 18-05-2013, 00:07
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem sedan:
          11-11-2003
          Medlem nr: 2 558



          CITAT (Huggorm @ 18-05-2013, 00:27) *
          Nu pratas det ju allt mera om att vi bör äta insekter istället för däggdjur. Skall bli intressant att läsa innehållsförteckningen på färdigmat, jag gissar att det smyger sig in "proteintillsats" i form av pulvriserade mjölmaskar där långt innan det kan köpas som råvara i butikerna.



          Tror jag också !

          Innan vi gick med i EU så stod det på tex charkvaror som var producerade i övriga Europa att det ingick mer protein . Det visade sig vid närmare kontroll vara vad vi i Sverige kallade för köttbiprodukter ( brosk mm ).

          Undrar också när det var så att vi visste var köttet kom från. Det har jag aldrig upplevt tidigare men nu finns det affärer som redovisar sådant.

          Vi måste nog vänja oss med att få betala vad det verkligen kostar att framställa livsmedel, " riktiga " livsmedel , och inte någon hopblandad smörja.

          Om vi skulle betala mer för t ex kaffet , bananerna osv så skulle det bli mycket drägligare för de som jobbar på plantagerna , en sorts hjälp till självhjälp . Men är vi beredda att göra det ? Nej vi vill ha allt så billigt som möjligt.


          --------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

          Att känna skuld är att vara human
           
          Citera
          Motti
          Inlägg 18-05-2013, 00:25
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem sedan:
          03-06-2008
          Medlem nr: 16 563



          Om man köper kött så ska det stå vad det är för kött du köper !vem sjutton vill äta en gammal uttjänt travhäst som är fullproppad med antibiotika ? I vissa länder äter man gärna häst som i tex norra Italien finns till och med vissa restauranger som bara servera hästkött tex i Bergamo i norra Italien .
           
          Citera
          Anma
          Inlägg 18-05-2013, 08:10
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem sedan:
          02-05-2005
          Medlem nr: 5 642



          På vår ica kan man köpa närproducerat från faringekött. Inte alls särskilt mycket dyrare än det andra
          Vi väljer det köttet så långt det går.
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 18-05-2013, 09:57
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          Här kan man också köpa närproducerat på ICA. Dessutom finns det gårdsbutiker inte alltför långt bort.


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          mamamaggan
          Inlägg 18-05-2013, 11:13
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem sedan:
          11-11-2003
          Medlem nr: 2 558



          CITAT (Motti @ 18-05-2013, 01:25) *
          Om man köper kött så ska det stå vad det är för kött du köper !vem sjutton vill äta en gammal uttjänt travhäst som är fullproppad med antibiotika ? I vissa länder äter man gärna häst som i tex norra Italien finns till och med vissa restauranger som bara servera hästkött tex i Bergamo i norra Italien .



          Nu är du nog lite fel ute , hästkött är inte = travhästar just p g a att de har fått mediciner mm.

          Hästkött måste som allt annat kött inspekteras och så måste man deklarera var det kommer ifrån.


          Äter hästkött om det finns , t ex hamburgerkött kan/ska ju vara gjort av hästkött.

          Redigerat av mamamaggan: 18-05-2013, 11:17


          --------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

          Att känna skuld är att vara human
           
          Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 18-05-2013, 12:58
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem sedan:
          03-11-2002
          Medlem nr: 110



          CITAT (Trampendal @ 18-05-2013, 01:04) *
          Helt okej för mig om, bara de inte smakar skit (men det kanske insekter gör?).
          Om de är goda och näringsrika är det ju suveränt som föda, mycket enklare och billigare att föda upp ju. smile.gif


          Jag undrar förstås hur mycket enklare det skulle vara att föda upp insekter till mat åt oss...
          Det ska till många myggor för att få ihop till en biff rolleyes.gif
           
          Citera
          Bengalow
          Inlägg 18-05-2013, 13:44
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem sedan:
          21-06-2009
          Medlem nr: 24 333



          I Kambodja lärde man sig att överleva på insekter, från den gången Pol Pot regerade. Än idag så säljs friterade spindlar, larver och diverse andra insekter på torget. Det köps billigt och äts på plats som snacks...
           
          Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 18-05-2013, 14:22
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 45



          CITAT (mamamaggan @ 18-05-2013, 12:13) *
          Nu är du nog lite fel ute , hästkött är inte = travhästar just p g a att de har fått mediciner mm.

          Hästkött måste som allt annat kött inspekteras och så måste man deklarera var det kommer ifrån.
          Äter hästkött om det finns , t ex hamburgerkött kan/ska ju vara gjort av hästkött.


          mamamaggan det häst kött dom blandar i är inte kontrollerad. Det kan komma från vilka hästar som helst.

          Jag vill veta vad jag köper, vad jag äter.

          För att komma till en gårdsbutik måste jag åker flera mil. Att köpa ekologisk kött på COOP, ja då får någon annan låna ut sin plånbok till mig.....

          Men jag förstår också att allt ekologiskt odlat är dyrare, ett av mina barn driver gården vidare ekologiskt.

          För övrigt så odlar man inte kött. Man odlar mycket men när jag läser på köttpaketet, odlat här och där... ja då får jag spader.

          Om man får bli OT, så komm för omkring tio år sedan min dotter (som driver gården) på en veckas besök till osss. Hon kom ihop med en väninna. Hennes man fick ju stanna hemma och hjälper avbytaren

          Men när hon packade upp ryggsäcken och det kom fram en stor, fortfarande havfrusen, oxfilet då låg min gubbe.

          Dotterns väninna fick spader att hon visste att tösabiten hade kött med sig men vi frossade 3 dagar.

          Denna veckan var en av dom roligaste veckor jag hade. Synd bara att min dotter även denna vecka inte kunde sova längre på morgnarna. Kl. 05.00 - 06.00 tog hon alla filtar och gick ut i min trädgård och la sig på min oanvända solsäng där.

          Elisabeth
           
          Citera
          Gita
          Inlägg 18-05-2013, 15:23
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem sedan:
          20-11-2006
          Medlem nr: 8 833



          Ursäkta men jag blir lite full i skratt när jag läser sådana här trådar i olika forum. ALLA säger ALLTID att de är beredda att betala väsentligt mera för närproducerat, kravmärkt osv.,ändå visar all statistik från handeln på något helt annat. How come?
          Gita
           
          Citera
          mamamaggan
          Inlägg 18-05-2013, 15:49
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem sedan:
          11-11-2003
          Medlem nr: 2 558



          Elisabeth jag talade inte om det hästkött som man olagligt blandat i maten och sålt som annat kött.

          Det finns bra hästkött att tillgå och det äter jag gärna.

          CITAT (Gita @ 18-05-2013, 16:23) *
          Ursäkta men jag blir lite full i skratt när jag läser sådana här trådar i olika forum. ALLA säger ALLTID att de är beredda att betala väsentligt mera för närproducerat, kravmärkt osv.,ändå visar all statistik från handeln på något helt annat. How come?
          Gita



          Hur gör du själv ?

          Redigerat av mamamaggan: 18-05-2013, 15:48


          --------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

          Att känna skuld är att vara human
           
          Citera

          5 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 24-04-2024, 11:48
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon