Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Spam
          Anki på Öland
          Inlägg 09-11-2017, 22:08
          Länk hit: #41


          Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem sedan:
          26-05-2004
          Medlem nr: 3 723



          CITAT (Mjärden @ 09-11-2017, 21:01) *
          .........Det är samma sak med TV 4 Play att man måste vara beredd att få erbjudande, om man registrerar sig för att kunna titta på program, som man missat.


          Har jag aldrig fått fast jag är registrerad där....


          --------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

          mitt album
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 10-11-2017, 08:29
          Länk hit: #42


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          Det är väl ändå en viss skillnad på om det kommer ett mail med erbjudande om prova C-more gratis i två veckor, än om det kommer mängder av "jobberbjudande", köp av bitcoins, låneerbjudanden eller "datingförfrågningar". För att inte tala om alla telefoner och pengar man vunnit.


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          Aqvakul
          Inlägg 10-11-2017, 13:57
          Länk hit: #43


          Medlem
          Antal inlägg: 94 306
          Medlem sedan:
          07-10-2007
          Medlem nr: 12 751



          CITAT (*Stintan* @ 10-11-2017, 08:29) *
          Det är väl ändå en viss skillnad på om det kommer ett mail med erbjudande om prova C-more gratis i två veckor, än om det kommer mängder av "jobberbjudande", köp av bitcoins, låneerbjudanden eller "datingförfrågningar". För att inte tala om alla telefoner och pengar man vunnit.


          Ja, stor skillnad!


          --------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

          zon 1
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 10-11-2017, 18:42
          Länk hit: #44


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          På villkoren på Blocket stod det att de förbehåller sig rätten att delge min mailadress till företag som samarbetar med det engelska företaget. Då har jag ingen koll på vilka som får min mailadress och följdaktligen hur många och vilka erbjudande jag kommer att få framöver. Kolla själva så får ni se hur inbjudande det är.
           
          Citera
          Uggi
          Inlägg 11-11-2017, 18:14
          Länk hit: #45


          Medlem
          Antal inlägg: 10 706
          Medlem sedan:
          08-10-2008
          Medlem nr: 19 305



          Idag var det mobiler både på datorn och i mobilen, det gäller att inte markera för fort.


          --------------------



           
          Citera
          David Malmö
          Inlägg 02-12-2017, 14:27
          Länk hit: #46


          Medlem
          Antal inlägg: 78
          Medlem sedan:
          27-07-2009
          Medlem nr: 25 086



          Det här är inte "vanlig" spam utan nåt mer aggressivt. Har aldrig varit med om såna drivor av spam.

          Jag har 3 e-mailadresser: En som jag använder när jag känner risk att det kan bli spam (t ex de flesta forum), en "halv-ren" som jag använder där det borde vara ok men inte helt säker (inkl odla.nu och svenska myndigheter, eftersom jag vet att bl a SCB säljer personuppgifter för företagsägare), som jag skulle bli lite ledsen över om jag måste kassera, och en som jag anstränger mig att hålla ren, som är som mitt namn på gmail dvs svår ersätta. Dessa spam-mail kommer till min "rena" e-mail.. I genomsnitt 3 per dag sen över en månad och de verkar inte avta. Som tur är fastnar samtliga i gmails spamfilter. Kollade på ett tiotal, alla har helt olika avsändardomäner och tjejnamn och innehåller en klickbar länk till helt olika sajter över världen.

          För min del kan detta bara ha hänt om någon sajt som borde vara 100% seriös börjat ägna sig åt skummiteter eller blivit hackad, eller (vilket kanske är mest troligt) om någon jag känner antingen fått virus i sin dator eller tfn, eller använt min e-mail för att skicka t ex grattiskort utan att kolla om sajten är seriös. Finns det någon sajt ni misstänker?

          Som ni väl vet så säger inte angiven avsändar-emailadress någonting om den verkliga källan eftersom den är lätt att fejka, men man kan spåra mailet genom att ta fram headern (t ex i gmail trycker man på "Mer-pilen" sen "visa original" och sen spåra t ex med https://www.iplocation.net/trace-email eller https://www.ip2location.com/free/email-tracer (ersätt dock först din e-mail samt de klickbara länkarna med nåt annat för anonymisering).

          När jag kollar 2 headers kommer de från USA, IP 69.163.152.118 och 64.91.234.0. Som tillhör 2 olika internetvärdar, dreamhost.com och liquidweb.com. Om man vill, kan man rapportera detta till abuse@liquidweb.com osv, men jag kollade bara 2, antagligen finns en hel rad. Ofta leder såna här spam-sökningar till skumma länder som man måste skriva snigelpost till för att rapportera abuse men i detta fallet skulle de antagligen spärra kontot snabbt. Men det finns nog en hel rad..

          Jag har inte kollat varför men för gmail tycks man kunna läsa ut avsändar-IP ännu lättare för när man klickat "visa original" står denna IP efter "SPF:". Jag kollade några till: 192.163.237.196 är unifiedlayer.com i USA, 144.76.222.106 är hetzner.de i Tyskland, 207.58.190.123 är servint.com i USA, 66.33.200.130 är dreamhost igen, 70.39.249.104 är inmotionhosting.com i USA, 37.97.220.145 är transip.nl i Holland. Sen orkar jag inte kolla fler. Jag skickar abuse-anmälan till dessa nu för att det är kul att sätta käppar i hjulet för dem. Det ser inte ut att finnas något sätt att skapa gratis konto t ex om jag kollar servint.com så antingen har de skapat dem manuellt eller infiltrerat någon annans konto, såvitt jag förstår.
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 02-12-2017, 18:33
          Länk hit: #47


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Det fortsätter att mata på med skräpmail och de fastnar i mitt spamfilter, ett lyckades smita förbi och hamna i min inkorg.
          Jag vet med största sannolikhet varför jag får dess skräpmail. En idrottskompis mailadress blev kapad och alla som fanns med i hans adresslista får samma skräpmail. Men det är bara att fortsätta att rensa i spamfiltret och hoppas att det upphör så småningom.
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 02-12-2017, 20:47
          Länk hit: #48


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Jag har inte orkat kolla så långt, nu bara jag raderar. Det är ju sanslöst, varför en sån massa likadana mail till samma personer? Har man inte nappat på något av de första lär man inte nappa på något av de nästa 100 st.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Aqvakul
          Inlägg 03-12-2017, 17:21
          Länk hit: #49


          Medlem
          Antal inlägg: 94 306
          Medlem sedan:
          07-10-2007
          Medlem nr: 12 751



          Jag har inte fått några på snart två veckor...


          --------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

          zon 1
           
          Citera
          Uggi
          Inlägg 10-12-2017, 17:55
          Länk hit: #50


          Medlem
          Antal inlägg: 10 706
          Medlem sedan:
          08-10-2008
          Medlem nr: 19 305



          CITAT (Gossen Ruda @ 02-12-2017, 20:47) *
          Jag har inte orkat kolla så långt, nu bara jag raderar. Det är ju sanslöst, varför en sån massa likadana mail till samma personer? Har man inte nappat på något av de första lär man inte nappa på något av de nästa 100 st.


          Även jag bara raderar då jag öppnar datorn på morgon.


          --------------------



           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 30-12-2017, 00:58
          Länk hit: #51


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Det är bra att vara skeptisk och inte klicka in sig på vad som helst. Nu kanske jag är lite för försiktig, när jag inte vågar klicka in mig på två trådar i Småprat om trädgården; de handlar om "köpa körkort" och "blåbär". Är det något skumt med de trådarna ?
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 30-12-2017, 09:34
          Länk hit: #52


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Inget problem med de trådarna. Över huvud taget är det ganska säkert att öppna olika trådar här, en annan sak är att klicka på länkar i trådarna. Ett tag fick vi in olika virus på forumet men det var via Google-annonser, men de är borta nu. Fö verkar de tjänstvilliga flickorna, eller deras "pappor", börjar tröttna. Jag får bara ett och annat erbjudande nu.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 16-04-2018, 12:21
          Länk hit: #53


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Det har gått lite upp och ner med de tjänstvilliga flickorna men nu tycks det vara över, jag har inte fått något erbjudande på en månad nu. Jag kan leva med den saknaden. rolleyes.gif


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 16-04-2018, 23:07
          Länk hit: #54


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Mina flickorhar tydligen tröttnat också, bara någon enstaka sista månaden. Värre är det för min fru, som får ideliga erbjudande om bitcoin. Hon har försökt avregistrera mailen, men de fortsätter att komma. Jag tror det är bättre att bara kasta dem och inte visa att man reagerar och hoppas att efter x antal utskickade mail så har spammaskinen en inprogrammering att ta bort adressen från listan. Genom att försöka avregistrera dem, tror jag att man förlänger tiden innan de upphör.
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 17-04-2018, 09:26
          Länk hit: #55


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Genom att försöka avregistrera visar man att mailadressen används så det skall man inte göra. Normala företag slutar om man avregistrerar men spammare är inte normala. bara det att man skickar spam på spam på spam, som dessa envisa flickor. Hur stor är chansen att man skulle acceptera innehållet i spam nummer sjuttielva om man skippat alla innan? Vad är det för mening med att förvanska namnet på potensmedel för att försöka gå förbi upplagda spärrar? Man vill ju inte ha skiten ändå. Jag tror att enda chansen att bli av med spam på sikt är att avgiftsbelägga alla mail. Det räcker med en bråkdel av ett öre, spammarna skickar så många mail att kostnaden blir för stor. Fast då måste alla se till att deras datorer inte är kapade.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 10-01-2019, 12:13
          Länk hit: #56


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Jag plockar upp min gamla tråd för nu har det börjat drälla in mer spam. Det gäller allt möjligt, jag har vunnit, jag får delta i olika undersökninger, har fått återbäring, får fantastiska erbjudanden mm. Alla mail är likadana, bara en bild. Hämtar jag den står det något insmickrande och så finns det en länk att klicka på. Skulle aldrig göra det. En sak som är gemensamt är att när jag kollar egenskaperna så är returadressen tom. Ingen seriös mailutsändare saknar returadress. Det står på svenska men det är små löjliga stavfel så jag tror inte de kommer från Sverige. Dessutom kallar de mig för vad som står i mailadressen men det är inte mitt riktiga namn. Nån mer som drabbats?


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          johnny_j
          Inlägg 10-01-2019, 16:13
          Länk hit: #57


          Medlem
          Antal inlägg: 551
          Medlem sedan:
          27-05-2015
          Medlem nr: 82 006



          Anledningen till att man får spam kan vara flera orsaker. Här är några:
          • 1. Din dator är drabbad av ett virus som plockar upp alla e-postadresser i adressboken på din dator. Tyvärr innebär det då att alla dina kontakter också kan få spam.
          • 2. Någonstans har din e-postadress snappats upp av en spam-robot på en websida.
          • 3. Som 1 men du är en av kontakterna i en av dina kontakters dator som har mumsat på ett virus.
          • 4. Du har skrivit in din e-postadress på en websida som vill ha dina uppgifter av olika anledningar. Gör inte det. Se nedan.

          När din e-postadress har "läckt ut" är du därefter ett offer för spam. e-postadresserna säljs till fler spammare som gör inflödet av skräppost än värre. Det kan du inte göra något åt.

          Vad du kan göra är att använda en seriös e-postklient och en seriös internetleverantör.
          Själv använder jag Office 365 med Outlook. Det kostar pengar men GMail är gratis och bra. Spamfiltren i dessa tar 99% av allt spam men i mitt fall är det inte så mycket eftersom jag sällan lämnar ut min "riktiga" e-postadress.

          Många websidor vill att man anger sin e-postadress av diverse mer eller mindre diffusa anledningar. Om du absolut vill göra det så skaffa en "slarvadress" på t.ex. GMail eller Yahoo. Använd ALDRIG din privata egna adress på websidor du inte känner till.


          --------------------
          Mvh
          Johnny
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 18-01-2019, 11:23
          Länk hit: #58


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Jag har börjat tröttna så jag kollade upp ip-adresserna. Främst två adresser figurerar, en från Los Angeles och en från Buffalo. Får se om det går att blockera dessa.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Uggi
          Inlägg 18-01-2019, 18:55
          Länk hit: #59


          Medlem
          Antal inlägg: 10 706
          Medlem sedan:
          08-10-2008
          Medlem nr: 19 305



          CITAT (Gossen Ruda @ 18-01-2019, 11:23) *
          Jag har börjat tröttna så jag kollade upp ip-adresserna. Främst två adresser figurerar, en från Los Angeles och en från Buffalo. Får se om det går att blockera dessa.


          tummenupp.gif


          --------------------



           
          Citera
          johnny_j
          Inlägg 18-01-2019, 19:30
          Länk hit: #60


          Medlem
          Antal inlägg: 551
          Medlem sedan:
          27-05-2015
          Medlem nr: 82 006



          CITAT (Gossen Ruda @ 18-01-2019, 11:23) *
          Jag har börjat tröttna så jag kollade upp ip-adresserna. Främst två adresser figurerar, en från Los Angeles och en från Buffalo. Får se om det går att blockera dessa.

          Är det olika domäner för respektive adress, dvs. för Buffalo, är det flera olika avsändardomäner?

          Redigerat av johnny_j: 18-01-2019, 19:30


          --------------------
          Mvh
          Johnny
           
          Citera

          3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 12:06
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon