Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          12 sidor V   1 2 3 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Forumets moderering
          Huggorm
          Inlägg 23-10-2012, 17:53
          Länk hit: #1


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          I den här tråden skall vi diskutera modereringen av forumet. Har man klagomål på något bör man ta det här hellre än i tråden det gäller. Frågor, förslag, allt sådant kan vi ta här.
           
          Citera
          Berith
          Inlägg 24-10-2012, 08:40
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 18



          Då har jag en fråga! Mest till Anma efter att ha läst det här inlägget i en annan tråd
          Anmas svar

          CITAT (Anma @ 23-10-2012, 16:35) *
          Jag har aldrig krävt att alla ska ha samma politiska uppfattning som jag. I så kan man vända på det och säga att varför försöker alla som inte delar min uppfattning att ändra på mig och mina åsikter?

          Jag sa redan när jag tackade ja till uppdraget att om jag hamnar i hetsiga diskussioner så kommer jag inte att agera moderator i de fallen. Då är det upp till Huggorm och Hattstugan att styra upp.
          Ni får inte glömma bort att jag även i fortsättningsvis kommer att vara helt vanlig medlem också, med rätt till mina personliga åsikter och tankar.
          Jag kommer att göra mitt yttersta för att hålla isär mig som privatperson och min roll som moderator.
          Och jag är övertygad om att både Huggorm och Hattstugan tänker likadant.

          Alltså, när jag skriver i egenskap som moderator kommer jag alltid att underteckna med moderator.

          Så här:

          /moderator.

          Om det inte finns med i mitt inlägg har jag skrivit i egenskap av privatperson.

          /moderator. smile.gif


          Det här tycker jag låter väldigt konstigt, att moderatorn ska vara här som två "olika" personer. Hur tror du att du kommer att göra om du först kommer i dispyt med någon jobbig medlem här som "vanlig" medlem? Kommer du att växla över och bli moderator då? Det låter som om det kommer att bli ganska knepiga situationer om det ska hoppas fram och tillbaka mellan dom "olika" personerna. Det måste ju vara svårt att hålla sej neutral om man själv råkar befinna sej i diskussioner som för andra uppfattas som om dom spårar ur?
          g.gif


          --------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
           
          Citera
          Anma
          Inlägg 24-10-2012, 09:48
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem sedan:
          02-05-2005
          Medlem nr: 5 642



          CITAT (Berith @ 24-10-2012, 09:40) *
          Då har jag en fråga! Mest till Anma efter att ha läst det här inlägget i en annan tråd
          Anmas svar
          Det här tycker jag låter väldigt konstigt, att moderatorn ska vara här som två "olika" personer. Hur tror du att du kommer att göra om du först kommer i dispyt med någon jobbig medlem här som "vanlig" medlem? Kommer du att växla över och bli moderator då? Det låter som om det kommer att bli ganska knepiga situationer om det ska hoppas fram och tillbaka mellan dom "olika" personerna. Det måste ju vara svårt att hålla sej neutral om man själv råkar befinna sej i diskussioner som för andra uppfattas som om dom spårar ur?
          g.gif

          Jag förstår att det kan låta konstigt, men jag tror mig känna mig själv så pass bra att jag kan säga att klarar av att hålla isär de två rollerna. Om du och jag till exempel tycker olika så kommer jag inte be dig att hålla dig på mattan i egenskap av moderator bara för att du inte håller med mig. Då är jag ju en usel moderator och jag brukar alltid, oavsett vad, sträva efter att göra ett bra jobb.
          Om ni kräver att jag inte ska få vara här som vanlig medlem så överväger jag i så fall att avsäga mig uppdraget.

          Som jag sagt flera gånger. Skulle jag hamna i dispyt med en medlem skulle jag inte själv gå in som moderator i sådana diskussioner.
          Samtidigt är det ju så att jag nu är moderator och då kanske jag klarar av dispyter på ett ännu bättre sätt än tidigare, just för att jag tänker efter innan om jag bryter mot forumregler och trivselregler. Och det kan väl aldrig vara en dålig sak?
           
          Citera
          pejori
          Inlägg 24-10-2012, 10:01
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem sedan:
          12-01-2004
          Medlem nr: 2 682



          CITAT (Anma @ 24-10-2012, 10:48) *
          Jag förstår att det kan låta konstigt, men jag tror mig känna mig själv så pass bra att jag kan säga att klarar av att hålla isär de två rollerna. Om du och jag till exempel tycker olika så kommer jag inte be dig att hålla dig på mattan i egenskap av moderator bara för att du inte håller med mig. Då är jag ju en usel moderator och jag brukar alltid, oavsett vad, sträva efter att göra ett bra jobb.
          Om ni kräver att jag inte ska få vara här som vanlig medlem så överväger jag i så fall att avsäga mig uppdraget.

          Som jag sagt flera gånger. Skulle jag hamna i dispyt med en medlem skulle jag inte själv gå in som moderator i sådana diskussioner.
          Samtidigt är det ju så att jag nu är moderator och då kanske jag klarar av dispyter på ett ännu bättre sätt än tidigare, just för att jag tänker efter innan om jag bryter mot forumregler och trivselregler. Och det kan väl aldrig vara en dålig sak?


          Nej. Det är det inte.
          Skulle nmi alla tre, hamna i samma diskussion, får forumvärdarna gå in och moderera.
          Simple as that. tummenupp.gif


          --------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2
           
          Citera
          Berith
          Inlägg 24-10-2012, 10:05
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 18



          CITAT (Anma @ 24-10-2012, 10:48) *
          Jag förstår att det kan låta konstigt, men jag tror mig känna mig själv så pass bra att jag kan säga att klarar av att hålla isär de två rollerna. Om du och jag till exempel tycker olika så kommer jag inte be dig att hålla dig på mattan i egenskap av moderator bara för att du inte håller med mig. Då är jag ju en usel moderator och jag brukar alltid, oavsett vad, sträva efter att göra ett bra jobb.
          Om ni kräver att jag inte ska få vara här som vanlig medlem så överväger jag i så fall att avsäga mig uppdraget.

          Som jag sagt flera gånger. Skulle jag hamna i dispyt med en medlem skulle jag inte själv gå in som moderator i sådana diskussioner.
          Samtidigt är det ju så att jag nu är moderator och då kanske jag klarar av dispyter på ett ännu bättre sätt än tidigare, just för att jag tänker efter innan om jag bryter mot forumregler och trivselregler. Och det kan väl aldrig vara en dålig sak?


          Jaha, ok. yes.gif Ja jag undrade mest för att det ju har pratats om detta tidigare, hur lätt/svårt/bra/dåligt det skulle vara att vara både moderator och vanlig medlem och kunna delta i olika diskussioner och trådar.

          Ni får väl testa ett tag och sen utvärdera hur ni känner och tänker ang uppdraget. tummenupp.gif Nu har det ju varit lugnt ett tag så den senaste tidens bråk och tjafs kanske löst sej av sej självt.

          (Redigerade in citatet)

          Redigerat av Berith: 24-10-2012, 10:07


          --------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
           
          Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 24-10-2012, 10:58
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem sedan:
          26-05-2004
          Medlem nr: 3 723



          CITAT (Berith @ 24-10-2012, 09:40) *
          ..................väldigt konstigt, att moderatorn ska vara här som två "olika" personer...........

          Tycker inte jag låter ett dugg konstigt. Tycker det vore ännu konstigare om en person som inte deltar alls skulle sitta som någon slags överdomare och inte vara delaktig utan bara sitta och läsa inlägg och ta bort dom den inte gillar. Vem säger att den inte skulle göra som du, Berit, är rädd för - plocka bort inlägg som inte har samma åsikt som den. Nu är det moderatorer som vi alla som varit här ett tag "känner". Dom är 3 stycken så om en tycker något får den lätt respons från dom andra. Tror det blir jättebra smile.gif


          --------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

          mitt album
           
          Citera
          Anma
          Inlägg 24-10-2012, 11:29
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem sedan:
          02-05-2005
          Medlem nr: 5 642



          CITAT (Anki på Öland @ 24-10-2012, 11:58) *
          Tycker inte jag låter ett dugg konstigt. Tycker det vore ännu konstigare om en person som inte deltar alls skulle sitta som någon slags överdomare och inte vara delaktig utan bara sitta och läsa inlägg och ta bort dom den inte gillar. Vem säger att den inte skulle göra som du, Berit, är rädd för - plocka bort inlägg som inte har samma åsikt som den. Nu är det moderatorer som vi alla som varit här ett tag "känner". Dom är 3 stycken så om en tycker något får den lätt respons från dom andra. Tror det blir jättebra smile.gif

          Om man också ser till Huggorm och mig som deltagit mycket i de politiska trådarna, vi har väldigt skilda åsikter politiskt.
          Det är också en trygghet för forummedlemmarna att vi inte tar varandra om ryggen bara för att vi tycker samma. För det gör vi ju inte. smile.gif
           
          Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 24-10-2012, 11:43
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 45



          CITAT (Anma @ 24-10-2012, 12:29) *
          Om man också ser till Huggorm och mig som deltagit mycket i de politiska trådarna, vi har väldigt skilda åsikter politiskt.
          Det är också en trygghet för forummedlemmarna att vi inte tar varandra om ryggen bara för att vi tycker samma. För det gör vi ju inte. smile.gif


          Det kanske jämnar ut det hela.

          Jag hade ju samma tankar som Berith för Anma du vet ju själv hur du jagar upp dig so fort någon tänker annorlunda. Och då kan man ju inte i en tråd skäller på andra och i nästa ryter till när någon annan gör samma sak.

          Men nu är det bara att vänta och se, hoppas allt fungerar. Både för er och för oss medlemmar.

          Elisabeth
           
          Citera
          Anma
          Inlägg 24-10-2012, 11:54
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem sedan:
          02-05-2005
          Medlem nr: 5 642



          CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 24-10-2012, 12:43) *
          Det kanske jämnar ut det hela.

          Jag hade ju samma tankar som Berith för Anma du vet ju själv hur du jagar upp dig so fort någon tänker annorlunda. Och då kan man ju inte i en tråd skäller på andra och i nästa ryter till när någon annan gör samma sak.

          Men nu är det bara att vänta och se, hoppas allt fungerar. Både för er och för oss medlemmar.

          Elisabeth

          Jag håller inte med dig om att jag jagar upp mig för att andra tänker annorlunda. Snarare har jag blivit irriterad när man försöker få det till att jag har åsikter som jag inte har.
          Men det är ju en tolkningsfråga. Text är aldrig lätt att tolka.
           
          Citera
          Anma
          Inlägg 24-10-2012, 11:59
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem sedan:
          02-05-2005
          Medlem nr: 5 642



          Det här är viktigt.

          Moderatorns uppgift handlar inte om att få fram sina egna åsikter eller att försöka hindra andra att uttrycka sina åsikter.

          Moderatorns uppgift handlar om att se till att forummedlemmarna följer forumreglerna och trivselreglerna som är satta för forumet. Om någon inte följer dessa regler så har moderatorn mandat att ta bort sådant i inläggen.
          Alltså handlar det inte om att censurera andra medlemmar så länge de följer reglerna.
          Odlas regler är i alla fall enligt min åsikt tydliga så det torde inte vara så svårt för varken oss moderatorer eller alla vanliga medlemmar att följa dem.



          /moderator
           
          Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 24-10-2012, 12:45
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem sedan:
          26-05-2004
          Medlem nr: 3 723



          Förstår inte vad Berith, Elisabeth och eventuellt andra oroar sig för. Börjar någon sitta och plocka bort inlägg bara för att dom har en annan åsikt kommer dom ju inte att sitta kvar som moderator särskilt länge!


          --------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

          mitt album
           
          Citera
          Monaxe
          Inlägg 24-10-2012, 12:51
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 3 326
          Medlem sedan:
          23-10-2007
          Medlem nr: 12 962



          CITAT (pejori @ 24-10-2012, 11:01) *
          Nej. Det är det inte.
          Skulle nmi alla tre, hamna i samma diskussion, får forumvärdarna gå in och moderera.
          Simple as that. tummenupp.gif


          Instämmer!


          --------------------
          Monaxe zon 2 på västkusten
           
          Citera
          gnon49
          Inlägg 24-10-2012, 13:05
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem sedan:
          19-07-2008
          Medlem nr: 17 660



          Varför ifrågasätta så snabbt. Låt dom tre som åtagit sig uppdraget som moderatorer få verka o växa in i rollen. Blir säkert inte lätt alla gånger men en "mjukstart" är dom verkligen betjänta av.


          --------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

          Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
           
          Citera
          gunsta
          Inlägg 24-10-2012, 13:10
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 5 616
          Medlem sedan:
          21-05-2011
          Medlem nr: 48 334



          CITAT (Anma @ 24-10-2012, 12:29) *
          Om man också ser till Huggorm och mig som deltagit mycket i de politiska trådarna, vi har väldigt skilda åsikter politiskt.
          Det är också en trygghet för forummedlemmarna att vi inte tar varandra om ryggen bara för att vi tycker samma. För det gör vi ju inte. smile.gif


          Det har jag också tänkt på och det tycker jag är bra.


          --------------------
          Ibland, när jag säger vad jag tänker, märker jag att så tycker jag inte. Kanin (Nalle Puh)
           
          Citera
          Bengalow
          Inlägg 24-10-2012, 14:20
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem sedan:
          21-06-2009
          Medlem nr: 24 333



          Inget att oroa sig för. De politiska trådarna har tvärdött, sedan inaktiva medlemmar "klagat" över ordval etc, och
          vars åsikter oftast var "mähä". Snart dör hela forumet, när moraltanterna får sin vilja igenom. "-Snyggt och prydligt,
          i ordande rader. Marsch...!"

          Håll tillgodo med era bladlöss, rostsjuka, hundskitar, pannkaksrecept och (o)nyttiga impregneringar i träpallar.

          Ajöss till er! säger bengalow - saknad av ingen...inte ens av sig själv.
           
          Citera
          Alba
          Inlägg 24-10-2012, 15:44
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 11 250
          Medlem sedan:
          30-08-2006
          Medlem nr: 8 513



          CITAT (Anki på Öland @ 24-10-2012, 13:45) *
          Förstår inte vad Berith, Elisabeth och eventuellt andra oroar sig för. Börjar någon sitta och plocka bort inlägg bara för att dom har en annan åsikt kommer dom ju inte att sitta kvar som moderator särskilt länge!


          tummenupp.gif
           
          Citera
          herkules
          Inlägg 24-10-2012, 15:55
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem sedan:
          14-03-2006
          Medlem nr: 7 219



          CITAT (Bengalow @ 24-10-2012, 15:20)
          1585531[/url]']
          Inget att oroa sig för. De politiska trådarna har tvärdött, sedan inaktiva medlemmar "klagat" över ordval etc, och
          vars åsikter oftast var "mähä". Snart dör hela forumet, när moraltanterna får sin vilja igenom. "-Snyggt och prydligt,
          i ordande rader. Marsch...!"

          Håll tillgodo med era bladlöss, rostsjuka, hundskitar, pannkaksrecept och (o)nyttiga impregneringar i träpallar.

          Ajöss till er! säger bengalow - saknad av ingen...inte ens av sig själv.
          håller med dig i allt förutom sista meningen smile.gif vi får väl se hur det blir, styrs det upp för mycket självdör småprat. vilket kanske är meningen.




          --------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺
           
          Citera
          Anma
          Inlägg 24-10-2012, 16:28
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem sedan:
          02-05-2005
          Medlem nr: 5 642



          CITAT (herkules @ 24-10-2012, 16:55) *
          håller med dig i allt förutom sista meningen smile.gif vi får väl se hur det blir, styrs det upp för mycket självdör småprat. vilket kanske är meningen.

          Jag som nästan uteslutande håller mig i småprat hoppas verkligen inte att syftet är att det ska självdö, det är ju som att döda mitt eget nöje. smile.gif

          Nä, vi tre som valts till moderator har ganska högt i tak alla tre, så jag tror inte att ni behöver vara rädda för att vi ska moderera sönder hela forumet.

           
          Citera
          Rihane
          Inlägg 24-10-2012, 18:13
          Länk hit: #19


          Gäster






          Hur är det med stavfel? Kommer ni oombedda gå in och rätta upp språkliga fel som inte bryter mot forumreglerna?

          Det var uppe till diskussion för ett bra tag sedan och jag undrar hur ni moderatorer kommer göra?
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 24-10-2012, 18:59
          Länk hit: #20


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          CITAT (Rihane @ 24-10-2012, 19:13) *
          Hur är det med stavfel? Kommer ni oombedda gå in och rätta upp språkliga fel som inte bryter mot forumreglerna?

          Det var uppe till diskussion för ett bra tag sedan och jag undrar hur ni moderatorer kommer göra?

          Nej, det blir alldeles för mycket jobb. Dessutom tycker jag inte att det är rätt att oombedd börja ändra i folks inlägg av den anledningen.
           
          Citera

          12 sidor V   1 2 3 > » 
          SnabbsvarSkriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 25-04-2024, 09:49
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon