Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Höstgrävning
          Mjärden
          Inlägg 29-10-2016, 17:02
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Höstgräver ni era odlingsland ? Jag gör det och är färdig med min ena kolonilott. För några dagar sedan lade jag på ett tunt lager kompostjord. I år var det lätt, då det var kruttorrt inne i komposten var det bara att strö ut kompostjorden över jorden. I år valde jag att inte mylla ner någon hästgödsel, som jag gjort i två och inte märkt någon förbättring, tror det är som en del säger att kvävet försvinner under vintern.
          Nu återstår min nya kolonilott och där är lite mer att göra, då den legat för fäfot något år och jag bara odlat upp en tredjedel i år.
          Sen på våren luckrar jag upp jorden med en plattgrep ev med tillsats av gödsel före planering.
           
          Citera
          Aqvakul
          Inlägg 29-10-2016, 17:06
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 94 306
          Medlem sedan:
          07-10-2007
          Medlem nr: 12 751



          Det var väldigt länge sen jag höstgrävde. Men så har jag alltid haft ganska lätt jord. Med kraftig lerjord hade jag kanske tänkt annorlunda.


          --------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

          zon 1
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 30-10-2016, 08:51
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 18 591
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Nä jag höstgräver inte, jag skördar ju ända in i nov-dec + vissa grönsaker kan ju ibland övervintra och ge en liten skörd på våren innan de grävs upp. Det enda jag grävt är att jag har grävt upp potatisen.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Kajsa
          Inlägg 30-10-2016, 13:39
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem sedan:
          07-11-2002
          Medlem nr: 276



          Jag höstgräver varje år, gräver ner matkomposten samtidigt. Har inga mördarsniglar och en ganska lätt jord.


          --------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 04-11-2016, 00:01
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Igår och idag har jag höstgrävt min andra lott, den är inte riktigt färdig än, då jag fortfarande har lite vitkål kvar. Delen där jag haft potatis hoppade jag över och även den lilla delen med jordgubbsplantor. Tidigare ägare hade planterat en slags blomma och den har växt upp till en hög vall, små blå blommor, vet inte vad de heter. Det var ett tufft jobb att skära upp stora torvor och vända, de skall ligga och frysa sönder i vinter och i vår skall jag "hacka ur" jorden och köra torvorna ut i skogen till kirskålstället, då det är en hel del kirskål i blomvallen och runt om. Räknar med en hel del jobb i vår med att få bort vallen. Dessutom finns det fortfarande en hel del pepparrotsplantor kvar från en tidigare ägare, skall bara har några i ena kanten.
          Nu återstår bara lite grävning kvar samt lite finputs av "blomhörnan" i min gamla lott, sen är det kla´rt.

          Redigerat av Mjärden: 04-11-2016, 00:03
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 04-11-2016, 10:11
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Växten med små, blå blommor skulle kunna vara ormöga, Omphalades verna. En invasiv marktäckare som folk gärna planterar in utan att förstå hur den breder ut sig. Den har ett tätt rotsystem, nästan som en tovad filt och den tränger så småningom ut annan växtlighet. Alla rötter måste bort, annars kommer den onekligen tillbaka.
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 05-11-2016, 18:36
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          CITAT (Gunilla T @ 04-11-2016, 10:11) *
          Växten med små, blå blommor skulle kunna vara ormöga, Omphalades verna. En invasiv marktäckare som folk gärna planterar in utan att förstå hur den breder ut sig. Den har ett tätt rotsystem, nästan som en tovad filt och den tränger så småningom ut annan växtlighet. Alla rötter måste bort, annars kommer den onekligen tillbaka.

          Det stämmer att det är ormöga och torvorna skall bort till våren efter att ha hackat ur lite jord. Jag sparade en liten rundel i ena kanten, resten skall bort. Tack för infon om denna växt. tummenupp.gif
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 16-04-2024, 22:47
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon